افتتاح شبکه امن ارتباطی سپاه

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» پس از هشدار فرماندهان راه اندازی شد

پس از ابراز نگرانی های برخی از فرماندهان ارشد سپاه درباره احتمال کنترل و دسترسی به اطلاعات مکالمات اعضای سپاه پاسداران توسط نهادهای امنیتی سایر کشورها به ویژه در شرایط کنونی کشور، مقامات ارشد این نهاد نظامی از افتتاح و بهره برداری یک “سامانه ارتباطی امن” تحت عنوان شبکه ارتباطی “بصیر”خبردادند.

 ارگان سیاسی سپاه پاسداران در تازه ترین شماره خود در گزارشی از افتتاح شبکه ارتباطی اعضای این نهاد نظامی دو روزهای برگزاری انتخابات مجلس، از قول سرتیپ پاسدار حسین مظلومی نوشت: “در سامانه جدید علاوه بر پوشش سراسری شبکه در مراکز استان ها و در جغرافیایی که فضای عملیات سپاه است، قابلیت اتصال به «خطوط کوثر سپاه»، خطوط شهری و همراه هم وجود دارد که از سوی مدیریت شبکه در مرکز برای هر کاربر تعریف می شود و قابلیت تماس انتخابی را دارد.”

معاون فن آوری اطلاعات و ارتباطات سپاه پاسداران با اشاره به اینکه انجام این پروژه 6 میلیون دلار هزینه داشته است اعلام کرده:” با وجود اینکه فناوری این محصول در انحصار چهار کشور آلمان، ژاپن، چین و روسیه بود، توانستیم پنجمین کشور صاحب این فناوری شویم و جالب اینکه خرید این سامانه از خارج مبلغی بیش از 45 میلیون دلار هزینه در بر داشت که تولید بومی آن تنها معادل شش میلیون دلار هزینه برد که در برخی جاها بهتر از نوع خارجی است.”

حسین مظلومی همچنین تولیدکننده این شبکه ارتباطی را “شرکت موج گستر نصر” وابسته به معاونت “فاوای سپاه” معرفی و درباره اولویت های راه اندازی آن تاکید کرده که “ ما دو مسئله را مدنظر قرار دادیم یکی اینکه در یک فعالیت فشرده و شبانه روزی تا قبل از انتخابات، شبکه استقرار 100 درصد داشته باشد و دیگر اینکه با کمی تأمل وارد موضوع فناوری دیجیتال شویم؛ لذا به مرور برنامه سامانه های آنالوگ موجود، به ساماندهی دیجیتال تبدیل خواهند شد.”

این مقام سپاه پاسداران درباره چرایی تاکید بر راه اندازی این شبکه ارتباطی پیش از برگزاری انتخابات مجلس، به عنوان یکی از اولویت های اصلی راه اندازی آن هیچ اشاره ای نکرده است.

آنگونه که صبح صادق در گزارش خود اعلام کرده جانشین فرمانده کل سپاه نیز در این مراسم حضور داشته و گفته که “ما در وضعیت تهدید یا تحریم خیالی نیستیم، تهدید و تحریم در مورد ما عملاً در حال اجراست.”

حسین سلامی در این مراسم با اشاره به اینکه “تمام درها به روی ما بسته است و فقط نگاه مان به ظرفیت های داخلی است” همچنین گفته که “یکی از عناصر موفقیت یک یگان این است که نیروها صدای فرمانده را به خوبی بشنوند و علاوه بر صورت او در ارتباط نیرو، فرمانده، باید روح و احساس نیز در این ارتباط جاری باشد و این ارتباط نه صرفاً انتقال فیزیکی صورت و تصویر، بلکه انتقال احساس هم باشد.”

بنا بر گزارش های معدود منتشر شده دیگر در این ارتباط، شبکه ارتباطی “بصیر” سپاه علاوه بر ارتباط صوتی امکان ارتباط تصویری فرماندهان با نیروهای تحت امر را نیز فراهم می کند.

در چند سال اخیر تشکیل معاون های فن آوری اطلاعات و ارتباطات در دستور کار نیروهای مسلح قرار گرفته است. معاونت فاوای سپاه نیز که مسئولیت ارتباطات رده های مختلف سپاه در سراسر کشور را برعهده دارد از بدو تاسیس به دنبال راه اندازی شبکه های ارتباطی امن برای اعضای این نهاد نظامی بوده است.

در خردادماه سال جاری نیز محمدرضا نقدی فرمانده بسیج از تاسیس معاونت فاوای بسیج خبرداده بود. این معاونت پیشتر در ستاد کل نیروهای مسلح نیز تشکیل شده است.

سپاه پاسداران از مهرماه سال 88 مالک عمده شرکت مخابرات ایران نیز محسوب می شود. این نهاد نظامی توسط یکی از شرکت های تابعه با نام “شرکت توسعه اعتماد مبین” پنجاه و یک درصد از سهام شرکت مخابرات ایران را از دولت محمود احمدی نژاد خرید.

افتتاح شبکه ارتباطی اعضای سپاه پاسداران تحت عنوان “بصیر” در حالی است که معاونت فاوای این نهاد نظامی پیش از این از خطوط ارتباط صوتی تحت عنوان “کوثر” برای ارتباط میان اعضای سپاه به ویژه نیروهای زمینی استفاده می کرد.

این همه در حالی است که چندی پیش فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران به اعضای این نهاد نظامی در استفاده از وسایل ارتباطی هشدار جدی داده و گفته بود: “کلیه کارکنان سپاه باید در استفاده از وسایل ارتباطی به هنگام مبادله اطلاعات، مراقب دشمن باشند.”

سرتیپ پاسدار محمد پاکپور 24 بهمن ماه “حفاظت گفتار، رفتار، حیطه بندی، اختفا و پوشش را از جمله اصول حفاظتی” خوانده و تاکید کرده بود که “در صورت اطلاع دشمن از موقعیت و وضعیت ما پیروزی ما با زحمت و تلفات فراوانی همراه خواهد بود.”

فرمانده نیروی زمینی سپاه تصریح کرده بود: “دشمن امروز تجهیزات و امکاناتی را در سطح دنیا توزیع کرده است که به وسیله آنها از جمله اینترنت، تلفن همراه و… بهره برداری اطلاعاتی می‌کند و این هشداری است که کلیه کارکنان باید در استفاده از وسایل ارتباطی به هنگام مبادله اطلاعات، مراقب دشمن باشند. کلیه عزیزانی که در سپاه مشغول خدمت هستند اعم از سرباز و پاسدار باید توجه داشته باشند که همواره مورد توجه دشمن هستند و باید با رعایت کامل مسائل حفاظتی دشمن را در دسترس به اهداف خود مأیوس کنند.”