سفیران مرگ

نویسنده

» سرمقاله واشنگتن تایمز درباره تهدیدات ایران

دو رویداد مهم در آخر هفته گذشته، از ظهور ایران به عنوان یک قدرت برتر منطقه ای حکایت داشت. متخصصان روسی  روز شنبه شروع به سوخت گذاری رآکتور هسته ای بوشهر کردند و در روز یکشنبه نیز ایران از هواپیماهای بدون سرنشین دور برد موسوم به «سفیر مرگ» رونمایی کرد. این رویدادها بر پیشرفت ایران درزمینه توسعه تسلیحات هسته ای و ابزار حمل کلاهک های هسته ای بر فراز خاورمیانه صحه می گذارند.

وزیر خارجه اسرائیل توسعه نیروگاه بوشهر را «کاملاً غیرقابل قبول» خواند اما علیرغم شایعات گسترده ای که در هفته گذشته درباره حمله قریب الوقوع اسرائیل به ایران منتشر شد، این کشور هنوز دست به اقدام عملی نزده است. ایالات متحده نیز قبلاً شماری از وقایع نظیر رشد توانمندی تسلیحات هسته ای کره شمالی را «غیرقابل قبول» خوانده بود. باید منتظر ماند و دید که آیا اظهارات مطرح شده از سوی اسرائیل دارای وزن و جدیت بیشتری است یا خیر.

ابراز نظر  مضحک روز هم به موضع اوباما مربوط می شود که گفت «روند هسته ای ایران کندتر شده است». سخنان وی خبر خوشی برای ملاها خواهد بود. ایران در حال تولید مواد هسته ای با درجه خلوص تسلیحاتی و در حد مورد نیاز برای ساخت یک بمب در هر نه ماه است و این روند در حال شدت گرفتن است. جمهوری اسلامی در ماه فوریه شروع به غنی سازی اورانیوم با درجه خلوص بالاتر و خطرناکتر از قبل کرده است. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان از کاهش توان فنی ایران در ساخت تسلیحات هسته ای داشته باشد و منطق استراتژیک هسته ای آنها هم تغییر نکرده است. ضمناً از اشتیاق ایران برای تبدیل به قدرت منطقه ای هم کم نشده است. در اختیار نبودن مدارک مستدل برای اثبات عکس این موضوع و فرض کردن اینکه روند فعالیت های ایران به سوی اهداف هسته ای در حال کم شدن  است، تنها ناشی از آرزوی اوباما در خصوص روی دادن تغییر است.

ایالات متحده ادعا می کند تحریم ها در حال تأثیر گذاشتن بر روند تصمیم گیری ها در ایران هستند. این درحالی است که آیت الله خامنه ای رهبر عالی این کشور در 18 اوت اعلام کرد مادامیکه تحریم ها برقرارباشند، رژیم ایران بر سر برنامه هسته ای مذاکره نخواهد کرد. او گفت: «اگر ابرقدرت ها بخواهند تهدید کنند، فشار وارد کنند، تحریم اعمال کنند و دست آهنین نشان دهند و در عین حال منتظر نشستن پشت میز مذاکره باشند، مذاکره ای در کار نخواهد بود و ما چنین مذاکره ای را با هیچکس نخواهیم داشت.» انگار آیت الله به اوباما می گوید مشت بسته تان را باز کنید تا ما دستمان را دراز کنیم. در غیراینصورت، ایران بدون پرداخت هزینه ای و بدون برعهده گرفتن هیچ مسؤولیتی، تسلیحات هسته ای را در اختیار خواهد گرفت.

بمب افکن بدون سرنشین جدید ایران که شباهت بسیاری به مدل وی- 1 ارتش نازی دارند، از سوی مقامات ایران با توصیف «سفیر مرگ برای دشمنان انسانیت و حمل کننده پیام صلح و دوستی» معرفی شده است. هواپیماهای بدون سرنشین ایران، تهدیدی فزاینده محسوب می شوند. رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا در ماه مارس در گزارشی به کنگره گفت هواپیماهای ایران «مایه نگرانی هستند زیرا از جمله ابزارهایی هستند که درصورت استفاده در عراق یا افغانستان، برای ما دردسر ساز خواهند شد.» تهران تایمز با شور و شعف اعلام کرد آقای گیتس به برنامه تولید هواپماهای ایران «غبطه» می خورد.

به نظر می رسد رویدادهایی درزیر ظاهر جریانات اتفاق افتاده است که نشان می دهد برخی کشورها به این روند توجه دارند. گزارش های تأیید نشده ای وجود دارد که رضا بارونی، مغز متفکر برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران در اوائل ماه جاری و در نتیجه انفجار منزل تحت مراقبت شدیدش در جنوب ایران کشته شده است. در همان روز، سه هواپیمای غیرمسلح ایرانی نیز در حوالی نیروگاه بوشهر سقوط کردند و باعث بروز رعب و و حشت میان مردم شهر شدند. شاید واژه «غیر قابل قبول» سرانجام معنایی پیدا کرده است.

 

منبع: واشنگتن تایمز- 24 اوت