سد ماموران مسلح در مقابل صدا و سیما

جلال کیهان منش‏
جلال کیهان منش‏

» لغو شتابزده مراسم سوگواری محسن روح الامینی

دیروز عصر هزاران نفر از مردم تهران در مقابل مسجد بلال و صدا و سیما تجمع کرده و در حضور ماموران مسلح، به شعار دادن علیه عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما، احمدی نژاد و آیت الله خامنه ای پرداختند.

این تجمع در پی فراخوان برگزاری مراسم سوگواری “محسن روح الامینی” برگزار شد که در زندان اوین درگذشت. جسد شکنجه شده او را سه روز قبل به پدرش تحویل دادند.

قرار بود مراسم بزرگداشت او در مسجد بلال واقع در صدا و سیما برگزار شود. اما به علت فشارهای وارده بر خانواده و نیز به رئیس صدا و سیما این مراسم لغو شد.  مسجد بلال متعلق به صدا و سیما است و توسط مدیریت این سازمان اداره می شود.

چند ساعت پیش از زمان اعلام شده برای مراسم ترحیم، دکتر عبدالحسین روح الامینی استاد علوم پزشکی دانشگاه تهران، رئیس انستیتو پاستور ایران و دبیر کل حزب توسعه و عدالت (حامی محسن رضایی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر) با صدور اطلاعیه ای ضمن تشکر از همه کسانی که با خانواده وی ابراز همدردی نموده بودند، اعلام کرد “برای جلوگیری از هر گونه نا آرامی و خشونت توسط برخی جریانات فرصت طلب و ایجاد مزاحمت برای مردم” از برگزاری مراسم بزرگداشت و ترحیم مرحوم محسن روح الامینی که قرار بود امروز یکشنبه از ساعت 16 بعد از ظهر در مسجد بلال صدا و سیما برگزار شود، منصرف شده است.

این در حالی است که یکی از نزدیکان این خانواده به روز می گوید: “علت لغو مراسم پلیسی شدن خیابان ولی عصر از میدان ولی عصر تا میدان تجریش بود و دکتر روح الامینی بیم آن را داشت که باز هم کسی از مردم در این مراسم کشته شده و یا بازداشت  شود”.

غلامحسین روح الامینی پدر محسن روح الامینی در زمان فرماندهی محسن رضایی در سپاه پاسداران، رئیس دفتر او بود و اکنون نیز مشاور محسن رضایی است.

گفته می شود او با سردار عراقی، فرمانده لشکر 10 مخصوص تهران یا همان لشکر محمد رسوالله دوستی نزدیکی دارد.

 

تدارک گسترده امنیتی در اطراف صدا و سیما

سایت خبری موج آزادی ظهر دیروز از وضعیت فوق‌العاده در سازمان صدا و سیما و تعطیلی زودهنگام کارکنان اداری آن به علت برگزاری مراسم ختم  مرحوم محسن روح الامینی در مجسد بلال خبر داد.  همچنین از سوی مدیریت سازمان به همه کارمندانی که ماشینشان را در پارکینگ سازمان (که روبه‌روی مسجد بلال است) پارک کرده‌ بودند، اعلام شد تا قبل از ساعت ۳ ماشین‌هایشان را بردارند، وگرنه با جرثقیل به مکان دیگری منتقل خواهند شد.

مراسم ختم محسن روح الامینی در شرایطی اعلام شده بود که تا پیش از آن، اجازه برگزاری مراسم سوگواری در هیچ مسجدی برای کشته شده های اخیر صادر نشده بود، افرادی  که در صدا و سیما به عنوان “آشوبگر” اعلام می شدند.  اما خبر برگزاری این مراسم بهانه ای شد تا معترضان اعلام کنند بار دیگر به خیابان می آیند تا به سیاست های حکومت اعتراض کنند.

در واکنش به این اعلام، ماموران امنیتی روز یکشنبه از حدود ساعت 3 در سر تا سر خیابان ولی عصر از چهار راه ولی عصر تا میدان تجریش تجمع کردند. حضور آنها در میدان ونک، پارک وی و در داخل و مقابل صدا و سیما بسیار زیاد بود. تا جایی که به نظر می رسید هزاران مامور در داخل و اطراف صدا و سیما حضور داشته باشند.

اما علی رغم لغو این مراسم که تنها چند ساعت قبل از زمان اعلام شده برای آغاز آن صورت گرفت، بسیاری از مردم به مقابل صدا وسیما آمدند. آنها ک با پارچه نوشته ای روبرو شدند که روی آن نوشته بود: “مراسم بزرگداشت محسن روح الامینی به علت پرهیز از سوء استفاده برخی جریان های فرصت طلب به زمان دیگری موکول شده است”.

اما باز هم  مردم ماندند و به اعتراض خود ادامه دادند. آنها شعار می دادند: “ضرغامی حیا کن، تلویزیون رو رها کن”، “ مرگ بر دیکتاتور”، “می کشم می کشم آنکه برادرم کشت” و….

پلیس با بلندگوی دستی همواره از مردم می خواست که محل را ترک کنند. اما کسی گوش نمی داد. ماموران با شلیک چند تیر هوایی سعی کردند به ایجاد ترس بپردازند که بی نتیجه بود.

ده ها هزار نفر آمده بودند که به اعتراض بپردازند. ظاهرا اگر مراسم لغو نمی شد نه مسجد بلال و نه محوطه صدا و سیما گنجایش اینم حجم انبوه جمعیت را نداشت. از این رو از هر طرف نیروهای جدید برای جلوگیر ی از یورش احتمالی مردم به داخل صدا و سیما به جام جم منتقل می شدند. از ساعت 6 به بعد دیگر فقط نیروهای بسیجی بوسیله وانت نیسان، موتور سیکلت، مینی بوس و دیگر وسائل نقلیه با پلاک سپاه خود را به جام جم می رساندند.

در داخل صدا وسیما ده ها اتومبیل زرهپوش ضد شورش پلیس و هزاران مامور مسلح حضور داشتند. چند دستگاه ماشین آتش نشانی نیز در مقابل صدا وسیما پارک کرده بودند که در میان مردم شایع شده بود حامل آب جوش هستند.

خیابان ولی عصر تقریبا از ساعت 4 به بعد از میدان ونک تا چهار راه پارک وی به کلی بسته شده و اجازه عبور به هیچ خودرویی داده نمی شد. ماموران هم سعی در متفرق کردن مردم داشتند اما با این حال جمعیت بسیار زیادی که آمده بودند تا حدود ساعت 8 به تجمع خود ادامه داده و شعار می دادند.

بسیاری از سایت ها اعلام کرده اند در 8 مرداد نیز به مناسبت شهدای 30 خرداد در میدان های اصلی تهران و شهرستان ها تجمع اعتراضی برگزار می شود. اما همچنان تجمع اصلی و سراسری حامیان “موج سبز” برای روز تحلیف احمدی نژاد در میدان بهارستان پیش بینی شده است که اکنون با تعیین روز تحلیف او، قرار شده این تجمع در 14 خرداد، یعنی روز صدور فرمان مشروطه برگزار شود.