آیا تحریم های ایرانی جدی است؟

نویسنده

» دیدگاه واشنگتن پست در باره لزوم تحریم ایران

جنیفر روبین

ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل در مصاحبه ای با سی ان ان گفت: “ایران کمتر از یک سال با مرحله ای غیر قابل بازگشت در روند تولید سلاح هسته ای فاصله دارد.” او تصور می کند این موضوع فوریت بیشتری به مساله برنامه هسته ای ایران می دهد. باراک گفت: “گزارشات آژانس هسته ای سازمان ملل حاکی از آن بود که تهران در زمینه طراحی بمب هسته ای فعالیت کرده است و هنوز هم به تحقیقات مخفیانه در این زمینه ادامه می دهد، و این امر رهبران جهان را به سمت اقداماتی عاجل و دیپلماسی قوی تری رهنون شده است.” ولی آیا این درست است؟

در آمریکا توافق کلی در این مورد وجود دارد که تحریم بانک مرکزی ایران از جمله آخرین اقدامات باقیمانده است که می تواند تصمیم ملاهای تهران را در زمینه پیگیری برنامه هسته ای عوض کند. ولی دموکرات های از تصویب این گونه تحریم ها سرباز می زنند.

سناتور مارک کرک رهبر جناحی است که خواهان تحریم های شدید علیه ایران است. در ماه اوت بیش از 90 سناتورنامه ای را به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نوشتند. در این نامه آمده بود که “زمان آن رسیده است که بانک مرکزی ایران مورد تحریم های بین المللی قرار گیرد.”

اوائل هفته، کرک الحاقیه جدیدی را به لایحه پیشنهادی خود افزود که بر اساس آن تمام روابط مالی شرکت هایی که با بانک مرکزی ایران معامله دارند قطع می شد. دیوید کهن در خزانه داری آمریکا با این طرح مخالف است زیرا اعتقاد دارد این اقدام به اقتصاد آمریکا ضربه می زند.

دو خطر در پیشنهاد کرک وجود دارد: از یک سو ممکن است بانک های مرکزی که مشمول این اقدام می شوند تمام مبادلات تجاری خود را با آمریکا قطع کنند و از سوی دیگر نزول اقتصاد ایران باعث اخلال در قیمت های نفت شود.

سخنگوی خزانه داری گفت: “ما با کنگره همکاری نزدیک داریم تا راه های اعمال فشار بیشتر بر ایران را بررسی کنیم، ولی نمی خواهیم به اقداماتی دست بزنیم که اقتصاد آمریکا و اقتصاد جهانی را دچار اخلال کند و عملا موضوع به نفع ایران تمام شود.”

یکی دیگر از سناتور های جمهوری خواه در جواب این اظهارات گفت: “خزانه داری باید هزینه این اخلال را با هزینه یک حمله احتمالی اسرائیل به ایران مقایسه کند.”

اگر دولت آمریکا واقعا مایل است از اقدام نظامی پرهیز شود و می گوید حمله نظامی علیه ایران “غیر قابل قبول است”باید مدافع تحریم های سخت تر علیه ایران باشد. ماکر دوبوویتس از بنیاد دفاع از دموکرات ها معتقد است فشار اصلی از طریق نفت می تواند وارد آید. او گفت اولین اقدام باید هدف گرفتن فروش نفت توسط بانک مرکزی ایران و سپاه پاسداران انقلاب باشد. او می گوید: “دولت باید امروز جلوی مبادلات تجاری با سپاه پاسداران و معاملات نفتی آنرا بگیرد.” او معتقد است تحریم علیه بانک مرکزی ایران روش دیگری است برای محدود کردن فروش نفت.

فروش نفت بین 50 تا 75 درصد بودجه دولت ایران و 80 درصد صادرات کشور را تشکیل می دهد. تحریم این بخش تنها تحریم واقعی است که می تواند صورت گیرد. تحریم بانک مرکزی پرداخت پول نفت را برای شرکت های خریدار دشوار می سازد.

لیکن دولت هنوز به چنین راهی متوسل نشده است و انتشار گزارش آژانس هم رهبران آمریکا و اروپا را نسبت به فوریت این موضوع قانع نکرده است. دولت آمریکا در این مسیر کند بوده است. اکنون زمان سریع می گذرد. کاخ سفید باید در این زمینه طرف جمهوری خواهان را بگیرد و در اسرع وقت تحریم های جدی تری را علیه ایران اعمال کند. در غیر این صورت اوباما در پیوستن ایران به باشگاه هسته ای مسئول شناخته خواهد شد.

منبع: واشنگتن پست -  20 نوامبر