از ریاست جمهوری تا جارو کشی

لیلا طیری
لیلا طیری

» محمود احمدی نژاد در گفتگوی زنده تلوزیونی

“در این دولت نه هیچکس فراماسونر است نه هیچکس حجتیه‌‌ای است نه هیچ کس خائن است”. این سخنان محمود احمدی نژاد است کمتر از ده ماه مانده به پایان 4 ساله دوم ریاست اش بر دولت و درگفتگوی زنده تلوزیونی که شب گذشته از شبکه دوم سراسری صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد.

رئیس دولت نهم در این گفتگوی تلویزیونی، بدون اشاره به پرونده هائی که درباره اعضای کابینه وی وجود دارد که برخی مانند پرونده معاون اول رییس جمهور به دستور رهبر جمهوری اسلامی متوقف مانده، بار دیگر دولت خود  را “پاک ترین دولت تاریخ” دانسته و گفت: “توی ورقه امتحانی دولت خیلی ها آمده اند مطلب نوشته اند من باید اینها را سوا کنم. آیا این نهایت پاکی دولت نیست که در یک سال و نیم زیر سنگین ترین فشارها سکوت کرد”؟

اعلام نام محمود احمدی نژاد به عنوان برنده انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری که در خرداد 88 برگزار شد و او را در سمت ریاست دولت برای دومین دوره ابقا کرد اعتراضات مردمی را برانگیخت. اعتراضاتی که با دخالت نیروهای امنیتی و نظامی به درگیری و کشته شدن دهها تن و زندانی شدن هزاران نفر منتهی شد.

او اکنون و در ماههای پایانی ریاست اش بر دولت، رئیس جمهور را “تنها کسی که نماینده کل ملت است” معرفی میکند.

در نظام جمهوری اسلامی پس از رهبر جمهوری اسلامی، رئیس جمهور دومین مقام در کشور است.

محمود احمدی نژاد شب گذشته در حالی در گفتگوی زنده تلوزیونی حضور یافت که طی ماههای گذشته قرار بود چنین گفتگوهایی انجام شود و از سوی دفتر او لغو شده بود. سایت الف گزارش داده که علت لغو آن برنامه‌ها، مخالفت مجلس با سخنان احتمالی رئیس‌جمهور برای افزایش یارانه نقدی بود.

 

انبار ارز!

این سایت پیش از گفتگوی محمود احمدی نژاد با شبکه دوم صدا و سیما، پیش بینی کرده بود “ احتمالا در برنامه امشب مشخص خواهد شد عامل به هم ریختگی بازار ارز آیا پیامک‌های همان خبرگزاری قبلی است یا سایت‌های خبری جدیدی در این امر مقصرند که نرخ دلار از 2هزار تومان بالاتر رفته است؟ شاید هم دستگاه اطلاعاتی کشور به دلیل آن که رئیس‌جمهور نتوانسته وزیرش را برکنار کند، مقصر معرفی شود”؟

رئیس دولت نهم در گفتگوی شب گذشته اش گفت: برخی از مشکلات اقتصادی ایجاد شد که قسمتی از آن ناشی از فشار دشمن بود، البته باندهایی نیز در داخل آمدند و برای اهداف سیاسی و اقتصادی بازار را دچار مشکل کردند. آمدند بازار ارز را خراب کردند و بعد به دولت فحش می‌دهند، البته مشخص است که این‌ها چه کسانی هستند. در این یک‌سال و نیم اخیر دولت دستش بسته بود، البته دستش باز می‌شود و این افراد را شناسایی و جلوی آنها را می‌گیرد و به ملت معرفی می‌کند. به بازار شوک‌هایی وارد شد که بخشی از آن همانطور که گفتم به خاطر فشارهای دشمن بود و برخی از آن نیز به خاطر این باند‌بازی‌ها بود و ما در حال مدیریت و جمع‌و جور کردن بازار هستیم. یک عده ارز گرفته‌اند و انبار کرده‌اند؛ البته تعداد اینها کم است ولی بالاخره اثر می‌گذارد.

اوافزود: اگر ما بخواهیم وارد باندبازی و دعواهای اینگونه شویم، این موضوع حدو مرزی ندارد که متاسفانه عده‌ای در یکسال اخیر حد و مرز این موضوع را نشناختند و رعایت نکردند و ما به حرمت ملت سکوت کردیم. ما نوکر مردم هستیم و خود را کسی نمی‌دانیم که ناراحت شویم.

براساس گزارش خبرگزاری ایرنا او سپس خطاب به کسانی که به گفته او در یکسال اخیر حد و مرز نشناختند گفت: چرا به ملت توهین می‌کنید؟ چرا به ملت می‌خواهید به زور القاء کنید و بگویید که تو اشتباه کردی که این را انتخاب کردی؟ چرا اینقدر توهین و تهمت زدید؟ اگر می‌خواهید رئیس‌جمهور شوید در سال بعد خوب خود را معرفی کنید و ملت بعد از بررسی‌ها انتخاب می‌کنند. چرا تحمیل می‌کنید؟ اینگونه رفتارها مربوط به ملت ایران نیست.

رئیس دولت نهم همچنین گفت که دشمن هم با جنگ روانی و هم با بستن مسیرهای فروش نفت و بانک مرکزی، جنگ تمام‌عیار پنهانی درست کرده است ولی ما هم داریم کار می‌کنیم. ما می‌نشینیم تدبیر می‌کنیم که یک کشتی چگونه برود. اینها همه جنگ است. این خارج از تحمل ملت ایران نیست. ما یک کشور هستیم که بالاخره نفت و انرژی و ثروت داریم و دنیا هم نیاز دارد.

وی با بیان اینکه “حجم فروش نفت ما در مقابل نیاز ارزی و اقتصاد ما بزرگ نیست”، تاکید کرد: ما می‌توانیم به سرعت جایگزین کنیم. یکی از مشکلات، نیاز دولت به درآمدهای نفتی بوده است که ما به سرعت داریم این را مدیریت می‌کنیم و امسال در بودجه داریم سخت‌گیری می‌کنیم.

 

دخالت “بعضی ها” در سیاست خارجی

او “بعضی ها” را متهم به دخالت در سیاست خارجی کرد و گفت: یک وقت گفتند نباید به مکه برویم و ما گفتیم چرا نباید برویم؟ ما همه را به دوستی دعوت می‌کنیم. ایران چه موقع چشم‌داشتی داشته است که بخواهد چوبش را بخورد؟ در شرایطی که ثقل و تمرکز علیه ایران است، بعضی دشمنان با خیلی از دوستان ما تماس گرفتند که به اجلاس نیایند، ولی آمدند، البته این بدین معنا نیست که فردا معادلات جهانی عوض می‌شود، ولی این آغاز یک روند است.

اشاره او به اجلاس سران کنفرانس عدم تعهد بود که هفته گذشته در تهران برگزار شد. او گفت که حتی تا 15 روز قبل از اجلاس خیلی از کشورهای عضو تردید داشتند به ایران بیایند، منتها ما به مکه رفتیم و با صحبت‌هایی که در آنجا شد فهمیدند که از این خبرها نیست.

محمود احمدی نژاد بدون اشاره به ترجمه نادرست و تحریف سخنان رئیس جمهور مصر در صدا و سیما گفت که “ما فرصت دادیم همه حرف زدند. 140 سخنرانی شده است بدون این‌که به کسی توصیه یا اخمی کنیم. بالاخره ما باید تفاهم کنیم وگرنه یک نفری نمی‌شود، کاری کرد”.

ترجمه نادرست سخنان محمد مرسی، رئیس جمهور مصر واکنش های گسترده ای را به همراه داشته و دولت بحرین با احضار کاردار ایران در این کشور رسما خواهان عذرخواهی دولت جمهوری اسلامی شده است.

در پخش زنده سخنان رئیس جمهور مصر وقتی وی  از سوریه نام  برد مترجم به بحرین اشاره کرد، عملی که به اعتراض بحرین و شورای هماهنگی امارات متحده عربی منجر شده است .

احمدی نژاد  در مورد پخش مستقیم اجلاس جنبش عدم تعهد، به تحسین بی سابقه ای از خود دست زد و  گفت: سابقه نداشته است که از 20 ـ 30 نقطه پخش مستقیم وجود داشته باشد  این به خاطر مدیریت اجلاس است. پخش مستقیم هزاران ظرافت دارد و هر لحظه ممکن است اتفاقی بیفتد و مساله‌ای در سطح بین‌الملل درست شود.اینقدر اعتماد به نفس در مدیریت اجلاس بود که حدود 30 نقطه مستقیم اجلاس را پخش میکرد.

رئیس دولت نهم منتقدان هزینه های صرف شده برای برگزاری اجلاس را متهم به لوس بازی کرد.

او همچون گذشته به انتقاد از مدیریت دنیا پرداخته و گفت که امروز مدیریت حاکم بر دنیا برای ملت‌ها مشکلات زیادی ایجاد کرده و ما شاهد یاس، ناامیدی، نگرانی و کینه‌توزی‌ها و درگیری‌ها هستیم، علت این موضوع مدیریت نامناسب است و این مدیریت نامناسب ویژگی‌هایی دارد که از جمله ویژگی‌های آن انحصاری بودن است و هر چیزی که انحصاری باشد، فساد به دنبال خود می‌آورد. اکنون گروه اقلیتی برای تمام دنیا تصمیم می‌گیرند و این مدیریت برای قدرت‌طلبی و سلطه‌طلبی است و در راستای دوستی نیست.

احمدی نژاد که پس از روی کار آمدن در انتخابات 84، هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی را منحل کرده بود از قانون اساسی به عنوان مهم ترین میثاق نام برده و گفت: در دولت اول دیدم نیازی نداریم که معاوت نظارت بر قانون اساسی داشته باشیم. ما در مدیران رده اول کشور کسانی را داریم که یک‌بار قانون اساسی را نخوانده اند. ما در قانون اساسی بالاترین اهمیت را به آزادی داده ایم. کجای دنیا اینجوری است؟ می گویند نمی توان با وضع قانون، ازادی را محدود کرد این نهایت ازادی هست؟ در قانون می‌گوییم فرد دستگیر شده باید در عرض ۲۴ ساعت تفهیم اتهام شود کجای دنیا اینقدر ازادی است.

این اظهارات احمدی نژاد در حالی صورت میگیرد که بسیاری از منتقدان حاکمیت، از عدم اجرای اصول مغفول مانده قانون اساسی به شدت انتقاد میکنند.

‌ در ادامه این گفتگو ، مجری برنامه خطاب به وی گفت که سال 84 گفتید لیست اسامی مفسدان اقتصادی را در جیبتان دارید یکسال بیشتر از دولت نمانده چه زمانی ارائه خواهید داد؟ احمدی نژاد در پاسخ گفت: از کجا میدانید؟ دولت که تمام نمی شود.

او از ارائه لیستی که از سال 84 وعده داده خودداری کرد.