ایران در پی ارعاب خبرنگاران

نویسنده

» مقاله بوستون گلوب درباره تهدید مازیار بهاری

کریستین سالازر

یک خبرنگار نشریه نیوزویک اعلام کرد دولت ایران با محکوم کردن او به 13 سال زندان و  74 ضربه شلاق در غیاب وی، تلاش می کند مردم را از حضور در اعتراضات و یا گزارش سالگرد انتخابات بحث انگیز 22 خرداد بترساند.

مازیار بهاری روزنامه نگار گفت: “آنها می خواهند تعداد بیشتری از مردم را بترسانند تا از آمدن آنها به خیابان جلوگیری کنند.” این شهروند ایرانی- کانادایی، در یک گفتگوی تلفنی از لندن  با آسوشیتدپرس این سخنان را ایراد کرد.

وی گفت: “شما باید نگران امنیت تان باشید.” او افزود که نمی تواند به دلیل این تهدیدها زندگی طبیعی خود را تعطیل کند. 

ضمناً وی اعلام کرد تسلیم رأی دادگاه نمی شود. او گفت: “من حتی وکیلم را به جلسه اعلام رأی دادگاه نفرستادم. من دادگاه را قانونی نمی دانم. نمی خواهم به آن هیچ اعتباری بدهم.” وی افزود اعضای خانواده اش در دادگاه حضور یافتند و وی را در جریان حکم دادگاه قرار دادند.

بهاری در میان جمع عظیمی از فعالان سیاسی و سایر چهره های کشور قرار داشت که در بحبوحه سرکوب دولتی معتاقب انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری سال گذشته دستگیر شده بودند. او نزدیک به چهار ماه را در زندان گذراند اما بعداً با سپردن وثیقه 3 میلیارد ریالی (300 هزار دلاری) آزاد شده و اجازه یافت در ماه اکتبر برای پیوستن به همسرش در لندن، از کشور خارج شود.   

او با اشاره به احکام صادر شده علیه همکارانش و سایر فعالان ظرف ماه های اخیر گفت: “من احساس می کنم که خوش شانس هستم که اینجا در لندن هستم و به آن ها می خندم. آنها از این موضوع در درد و رنج هستند زیرا گروهی از افراد نادان بر کشور حکومت می کنند.”

به گزارش کمیته دفاع از روزنامه نگاران در نیویورک، دو روزنامه نگار به نام های هنگامه شهیدی و سعید لیلاز در ماه دسامبر به اتهام فعالیت های ضددولتی به زندان محکوم شدند. به گفته آقای بهاری، اطلاع از شمار دقیق افرادی که به دلیل مشارکت در اعتراضات سال گذشته بازداشت و محکوم شده اند، امکان پذیر نیست.

وی گفت: “ما از پرونده برخی از افراد مشهور اطلاعاتی داریم، اما خیلی از مردم در شهرهای کوچک نیز با محکومیت ها روبرو شده اند.”

این خبرنگار در مقاله ای که هفته جاری در نیوزویک به چاپ رسید گفت، رأی دادگاه در روز یکشنبه بر اساس اتهاماتی نظیر توطئه علیه امنیت کشور، جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده و محرمانه، تبلیغ علیه نظام و توهین به آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی و محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کشور، صادر شده است. 

ضمناً وی گفت به اتهام “اخلال در نظم عمومی” به یک سال حبس و تحمل 74 ضربه شلاق محکوم شده است.

به گفته وی در میان اتهامات “مسخره” وارد شده، یکی از بازپرسان دولت عکسی از احمدی نژاد در حال بوسیدن یک مرد جوان را به وی نشان داده که توسط یک نفر در صفحه فیس بوک  قرارداده بود. “آنها می گفتند از آنجا که عکس در فیس بوک من هم ظاهر شده بود، من در حال القای این مطلب هستم که احمدی نژاد همجنسگراست.”

بهاری گفت او نمی توانست به بازپرس توضیح دهد چگونه کاربران فیس بوک در صفحه یکدیگر مطلب قرار می دهند. او گفت: “بازپرس نمی دانست فیس بوک چیست، نمی دانست صفحه عمومی فیس بوک چیست. یک مکالمه بی فایده بود.”

بهاری در 21 ژوئن و در ادامه سرکوب هزاران تن از معترضان خیابانی به انتخابات 21 ژوئن دستگیر شده بود.

وی می نویسد: “به نظر می رسد موجی از احکام، نظیر آنچه بر من روا شد، در آستانه سالگرد انتخابات برای دلسرد کردن مردم از حضور در تظاهرات عظیم جهت محکومیت انتخاب مجدد احمدی نژاد و سرکوب های متعاقب آن در راه باشد.”

صالح نیکبخت وکیل مدافع آقای بهاری روز سه شنبه اعلام کرد رأی صادره هنوز به طور رسمی به دفتر وی ابلاغ نشده است.

کمیته دفاع از خبرنگاران (سی- پی- جی) رأی دادگاه را محکوم کرده است.

محمد عبدالدایم هماهنگ کننده منطقه ای سی- پی- جی با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: “این حکم، به ما یادآوری می کند ده ها روزنامه نگار ایرانی محبوس در زندان، قربانی یک رژیم کینه توز و ستمگر هستند.”

صدور رأی دادگاه در روز یکشنبه همزمان با اعدام پنج فعال کرد به اتهام عضویت در گروه های مسلح مخالف دولت و دست داشتن در بمبگذاری ها صورت گرفته است.

این پنج نفر در سال 2008 پس از آنکه “محارب” شناخته شدند به مجازات اعدام محکوم شده بودند. “محاربه” لفظی است که برای توصیف ارتکاب جرم علیه اسلام و حکومت به کار برده می شود.

بنا بر گزارش ها، میرحسین موسوی هشدار داده است که این اعدام ها بخشی از “رفتار ناعادلانه” علیه فعالان پس از انتخابات گذشته می باشد.

 

منبع: بوستون گلوب- یازدهم مه