ایران علیه دخالت اعراب در سوریه هشدار داد

نویسنده

» گزارش کرون از اظهارات فرمانده سپاه

ناصر کریمی

یکی از فرماندهان سپاه قدرتمند انقلاب اسلامی ایران به رقبای “عرب منفور” هشدار داده که ممکن است برای به دلیل تلاش برای سرنگونی رژیم طرفدار ایران در سوریه، هدف تلافی قرار گیرند.

مسعود جزایری، فرمانده سپاه به نحوه این تلافی و کشوری که آن را اجرا می کند اشاره ای نکرد. روی سخن وی با عربستان سعودی و قطر، دشمنان عرب دیرینه ایران بود.

این اظهارات که توسط خبرگزاری نیمه رسمی فارس منتشر شد، در واقع با هدف خاتمه دادن به سخنانی مبنی بر فاصله گرفتن ایران از بشار اسد بیان شده است. اسد، متحد خاورمیانه ای ایران است و سقوط وی ضربه سنگینی به ایران و نمایندگان آن در منطقه یعنی حزب الله لبنان و حماس در فلسطین وارد خواهد آورد.

خبرگزاری فارس از قول جزایری گفت: “به زودی خاک سوریه از لوث وجود دشمن پاک می شود.”

او افزود “مقاومت” -ـ که در اینجا به معنی دولت اسد و متحدان آن است ـ- “حساب خود را با دشمنان، یکی یکی تسویه خواهد کرد.”

جزایری که سخنگوی ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران است گفت رژیم اسد و دوستان آن در منطقه آماده “حمله متقابل” هستند؛ وی ظاهرا به حزب الله و حماس اشاره می کرد.

جزایری گفت: “ولی هنوز هیچ یک از دوستان دولت سوریه و جبهه عظیم مقاومت وارد صحنه نشده اند. چنانچه این اتفاق روی دهد، ضربات قاطعی به جبهه دشمن و بخصوص عرب‌های منفور وارد خواهد شد.”

این اظهارات به معنی آن است که ایران در حال حاضر، علی رغم روابط نزدیک میان تهران و دمشق، نقش نظامی در بحران سوریه ندارد.

ایران پیشنهاد کرده است که نقش میانجی را میان اسد و شورشیان بازی کند ولی این پیشنهاد از سوی گروه های مخالف، که مذاکره با اسد و متحدان او را رد می کنند، استقبال نشده است. حداقل ۱۷۰۰۰ نفر از مردم در ناآرامی‌های سوریه از مارس ۲۰۱۱ تا کنون کشته شده‌اند.

کشورهای خلیج فارس مانند عربستان سعودی و قطر قول داده اند که به شورشیان سوریه کمک مالی کنند ولی هیچ مدرک روشنی از میزان این کمک وجود ندارد.

منبع: کرون – 24 ژوئیه 2012