ایرانیان آمریکایی درس بگیرند

نویسنده

» گزارشی از دیلی بیست

ایرانیان آمریکایی باید درس های زیادی در مورد تعهد و ارجحیت ها از یهودیان آمریکایی یاد بگیرند.

از برخی جهات این دو جامعه با هم تفاوت دارند. یهودیان بیش از ۲۰۰۰ هزار سال تجربه زندگی در اقلیت را داشته و در عین حال هویت و فرهنگ خود را حفظ کرده اند اما فقط یک دوره کوتاه اداره کشور خود را از زمان فتح بابل عهده دار شده اند.

اما ایرانیان هرگز سرزمین های خود را از زمان کورش کبیر از دست نداده اند. و باوجود فتح ایران به دست اعراب، ایرانی ها تغییر دین دادند اما زبان و هویت عربی را برنگزیدند و آنها تنها مردمی بودند که در آن زمان با حفظ هویت و زبان تغییر دین دادند.

بعلاوه ایرانیان تا زمان انقلاب در سال ۱۹۷۹ بندرت کشور خود را ترک می‌کردند. و وقتی ایران را ترک می‌کردند معمولا این اتفاق کمتر منجر به این می‌شد که سه نسل از زبان، فرهنگ و مذهب خود دور بمانند. به غیر از زرتشتیان ایران در هند، هیچ یک از ایرانیان در خارج از ایران نتوانسته بودند با حفظ هویت به بقای خود ادامه بدهند. اما بعد از انقلاب سال ۷۹ تعداد زیادی از ایرانیان به خارج از کشور مهاجرت کردند.

اولین نسل ایرانیان آمریکا بر روی موفقیت مالی متمرکز شدند و به فرزندانشان فرصت های تحصیلی فوق العاده ای هدیه دادند. و حالا آمار های آمریکا نشان می دهد که ایرانیان آمریکایی یکی از ثروتمندترین اقلیت های آمریکا هستند.

دومین چالش، موفقیت تحت لوای جامعه است. دو سوم نسل سوم ایرانیان آمریکا با این آزمون در زمانی که می خواهند بدانند بعنوان عضوی از جامعه ای که یک هویت فرهنگی دارد یا به آرامی رابطه خود را با خانه پدری و فرهنگ آن از دست می دهند، مواجه می شوند.

برای موفق شدن در این آزمون، و تطبیق یافتن بعنوان عضوی از جامعه جدید، آنها باید از کسانی که در این آزمون موفق شده اند درس بگیرند. آنها باید از جامعه یهودی آمریکا بعنوان جامعه ای که دارای نفوذ سیاسی هستند درس بگیرند. نفوذ سیاسی چیزی است که جامعه ایرانیان آمریکا بشدت به آن نیاز دارد، بخصوص به این دلیل که روابط ایران و آمریکا رو به بدی می رود.

با وجود خطر کلی نگری، من سه درس که ایرانیان آمریکا باید از یهودیان آمریکا بیاموزند را در اینجا می آورم.

 

1- پول هایتان را در جایی که سود آن به خودتان می رسد سرمایه گذاری کنید

قوت زندگی جامعه یهودی مستقیما به سرمایه گذاری هایشان در موسسات و سازمان هایشان باز می گردد. تعداد سازمان ها و موسسات و کنیسا های یهودی در آمریکا بیشمار است که همه شان با پول یهودیان اداره می شود. مبلغ عضویت در این موسسات بسیار سنگین است. به غیر مسئله پول، ساعات کاری زیادی باید صرف این موسسات شود جوری که هیات مدیره این موسسات، برای جلسات و کنفرانس ها از محل کار خود مرخصی می گیرند.

میزان مشارکت و سرمایه گذاری ایرانیان در سازمان هایشان، در سال های اخیر بیشتر شده اما از توانایی که دارد، بسیار دور است.

دلیل اش این نیست که ایرانیان آمریکا از لحاظ مالی ضعیف هستند،مسلما آمار ها این را رد می کنند. ایرانیان از اقلیت های دیگر در آمریکا مشغول تر نیستند.مسئله تعهد و ارجحیت است. ایرانیان آمریکا بیشتر حرف می زنند تا عمل کنند. جامعه ایرانیان هنوز ارجحیت هایش را بعنوان دومین نسل مهاجرین که با نسل اول تفاوت های زیادی دارد، تعیین نکرده است. زندگی جامعه یهودیان در آمریکا می تواند مرجعی باشد برای تطبیق یافتن ارجحیت های جامعه ایرانی در آمریکا.

 

 

2- درباره دموکراسی فقط سخنوری نکنید، آن را عملا تجربه کنید

یکی از چیزهایی که در زندگی جامعه ایرانیان آمریکا وجود دارد، فقدان فرهنگ دموکراسی است. با وجود اینکه ایرانیان آمریکا بشدت به دموکراسی اعتقاد دارند اما ارزش های دموکراتیک را در زندگی خود بکار نمی برند. صحبت های زیادی درمورد دموکراسی می شود اما ارزش های دموکراسی به مقدار خیلی ناچیزی نمود پیدا می کند.

رسانه های ایرانیان آمریکا در حال حاضر قصد دارد استاندارد های خبرنگاری را که ترکیبی بین او ریلی و جری اسپرینگر است، حفظ کند. در نبود منحث حساس مخاطب، قوانین نو مک کارتیسم در کنار ترور شخصیت و گناه سیاسی شدن، در این رسانه ها وجود دارد. این رسانه ها بجای ایجاد اتحاد و همبستگی، باعث اختلاف شده اند که یکی از کاراکتر های جامعه ایرانی در آمریکاست.

در اینجا ایرانیان آمریکایی می توانند از جامعه یهودی این کشور درس های زیادی بیاموزند. این جامعه که زمانی خود دچار افتراق شده بود در یک زمانبندی مشخص توانست مشکلات را حل کند و از یک مناقشه پیش بینی شده، جان سالم بدر ببرد. کار آنها عالی و قابل ستایش نبود اما از جدایی بین یک جامعه بزرگ و پیچیده جلوگیری کرد.

 

3- نفوذ از آن کسانی است که برای بدست آوردن آن تلاش کرده اند.

ایرانیان آمریکا بعضی وقت ها تحت تاثیر نفوذ و قدرت جامعه یهودیان آمریکا قرار می گیرند. اکثر اوقات آنها از اینکه چطور یهودیان آمریکا پیشرفت کرده اند اما آنها چنین پیشرفتی نداشته اند، بهت زده می شوند.

پاسخ آسان است: در دموکراسی آمریکایی، نفوذ یک گروه بستگی به میزان مشارکت اش در همه جوانب سیستم سیاسی دارد که این شامل مشارکت در مباحث عمومی، رای دادن و جمع آوری پول برای فعالیت های سیاسی و راه یافتن به انتخابات می شود.

مشارکت جامعه یهودیان قابل ستایش است. مشارکت جامعه ایرانی آمریکا پیشرفت کرده اما هنوز به حد مطلوب نرسیده است. در نهایت همه چیز به بستگی به تعهد و ارجحیت ها دارد. خبر خوب برای ایرانیان آمریکا این است که آنها نیاز به اختراع روشی نو ندارند.

دیلی بیست، 24 ژوئیه