چراغ انتخاباتی نظام سبز نمی شود

نویسنده
مهناز ملکوتی

» کنگره انتخاباتی اصلاح طلبان لغو شد

در حالی که روز به روز بر تعداد کاندیداهای اصولگرا اضافه می شود و پس از مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران، اینک علیرضا زاکانی از چهره های نزدیک به جمعیت ایثاگران هم اعلام کرده که احتمالا در انتخابات کاندیدا می شود، لغو برگزاری کنگره اصلاحات، نشان داد سخنی که از سید محمد خاتمی نقل شده چندان هم غیر موثق نیست و نظام اجازه حضور حداکثری به اصلاح طلبان را نمی دهد.

سایت مشرق از پایگاه های اینترنتی نزدیک به سردار محمدرضا نقدی فرمانده نیروی مقاومت بسیج که معمولا روی اخبار اختلاف اصلاح طلبان کار می کند، در خبری نوشت که محمد خاتمی در جلسه اصلاح طلبان گفته است: “بر خلاف تصور ما، حاکمیت بر مشکلات فائق آمده است و در چنین وضعیتی به سادگی اجازه حضور حداکثری را در انتخابات به ما نخواهد داد.” بر اساس تحلیل خاتمی، نظام تنها اجازه حضور حداقلی را به اصلاح طلبان خواهد داد و گزینه هایی چون عارف، جهانگیری، کواکبیان و مهرعلیزاده هویت واقعی و حداکثری جبهه دوم خرداد نخواهند بود.

این سایت همچنین از نامه ای خبر داده که جمعی از مدیران دولت اصلاحات برای حضور خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری نوشته اند. به نوشته مشرق در بخشی از این نامه آمده است: “در این برهه حساس و سرنوشت سازشما به عنوان پرچمدار اصلاحات باید به وظیفه تاریخی خود عمل کنید و با تمام قوا وارد صحنه سیاسی کشور شوید”.

این اخباردر حالی منتشر می شود که دیروز تعدادی از نمایندگان اصولگرای مجلس اعلام کردند اصلاح طلبان در انتخابات حضور پیدا نمی کنند و بنابراین نیازی به ائتلاف و اتحاد اصولگرایان نیست. اما حبیب الله عسگراولادی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در واکنش به اظهارات این بخش از اصولگرایان گفت: “متاسفانه برخی افراد، اصلاح طلبان را حذف شده تلقی می‌کنند که این اشتباه است، البته آنهایی که ضدولایت فقیه موضع‌گیری کرده و می‌کنند، نمی توانند در انتخابات حضور داشته باشند.”

عسگراولادی پیش از این هم در اظهاراتی کم سابقه گفته بود که میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران جنبش سبز، فتنه گر نیستند اما فتنه گران دور آنها جمع شده اند.

از سوی دیگر در شرایطی که حضور اصلاح طلبانی چون خاتمی، هاشمی رفسنجانی و عبدالله نوری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در هاله ای از ابهام قرار داد و مشخص نیست که آیت الله خامنه ای به آنها اجازه حضور می دهد یا خیر، زهرا اشراقی نوه روح الله خمینی و همسر محمدرضا خاتمی در هفته نامه آسمان نوشته است: “در پاسخ به این پرسش مبنی بر احتمال مصالحه بین حاکمیت و اصلاح‌طلبان و اینکه آیا این مصالحه را می‌توان در احتمال معرفی کاندیدایی که مورد تایید طرفین باشد تعریف نمود باید گفت، امکانش نزدیک به صفر است و من بعید می‌دانم چنین توافقی بین این دو گروه به وجود آید. از دیگر سو، ‌اکنون این پرسش مطرح است که با توجه به انشقاق جریان اصولگرایی فضای انتخابات چگونه می‌توان فضای انتخابات ریاست جمهوری را پیش‌بینی کرد. البته من معتقد به این انشقاق نیستم زیرا از ابتدا جریان دولت را از اصولگرایان جدا می‌دانستم. جریان بی‌نام و نشان دولت در ابتدا در پوشش اصولگرایان پا به میدان نهاد و بعد از گذشت زمان و سوار‌شدن برمرکب قدرت، خط و ربط خود را آشکار ساخت و راه خویش را در بر گرفت تا یاران گذشته دیگر اکنون از سینه چاکان او نباشند. پس امروز عملا با سه تشکل مواجهیم. اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و جریان‌نما که خط فکری دولت را دنبال می‌کنند. اما در انتها چیدمان انتخابات پیش‌رو منوط به رفتار و تصمیم حاکمیت در قبال این جریان‌هاست و تا لحظه‌های آخر هیچ چیز مشخص نیست.”

بر اساس همین شرایط است که به نظر می رسد نقل قولی که از رییس دولت اصلاحات درباره عدم تمایل حاکمیت به حضور حداکثری اصلاح طلبان در انتخابات شده، درست باشد؛ چرا که مقامات امنیتی مجوز برگزاری کنگره اصلاح طلبان را که قرار بود ۲۷ و ۲۸ دی ماه برگزار شود صادر نکردند. رسول منتجب نیا در این زمینه به سه شرط مقامات امنیتی برای برگزاری این کنگره اشاره کرده و گفته است: “اولین شرط اعلام شده، اعلام برائت کلیه اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از دو کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات سال ۸۸ و همچنین اتفاقات پس از آن انتخابات بود به گونه‌ای که حتی از این شرط، نوعی توبه‌خواهی برداشت می‌شد.”

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزوده: “شرط دوم اعلام شده، پذیرفتن رسمی کلیه قوانین جاری در روند انتخابات و روش اجرایی و نظارتی آن توسط اصلاح‌طلبان بوده است.

منتجب نیا درباره شرط سوم مقامات امنیتی جمهوری اسلامی گفته:” به اعضای شورا رسما اعلام شد هیچ یک از احزاب منع فعالیت شده (مجاهدین انقلاب اسلامی و مشارکت) حق شرکت در این همایش را ندارند و به همین دلیل نباید حتی نماینده‌ای به صورت غیرمستقیم از آنها در این کنگره شرکت داشته باشد.”

به گفته منتجب نیا “با اعلام این سه شرط به اعضا، مسئولان مربوطه اعلام داشتند در صورت موافقت با آنها می‌توانید به وزارت کشور مراجعه تا نسبت به صدور مجدد برگزاری همایش اقدام لازم صورت بگیرد. آنگونه که مطلع شده‌ام نمایندگان حاضر از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در این جلسه، این شرط‌گذاری و نوع نگاه و تعامل را عملا پیامی در جهت ممانعت از ورود این شورا به روند انتخاباتی تلقی و ارزیابی نموده و به همین علت از مراجعه بعدی به وزارت کشور نیز تاکنون خودداری نموده‌اند لذا به نظر می‌رسد عملا برگزاری کنگره در تاریخ اعلام شده برگزار نشود.”

 

زاکانی هم آمد

در جناح مقابل اصلاح طلبان، این اصولگرایان هستند که گفته می شود بین ۱۵ تا ۴۰ کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری دارند و روز به روز نیز بر تعداد آنها افزوده می شود. پس از مهدی چمران رییس شورای شهر تهران روز گذشته علیرضا زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب که فرزند غلامعلی حداد عادل هم در شورای مرکزی آن عضویت دارد خبر داد از او برای حضور در انتخابات دعوت کرده اند.

به گفته این نماینده مجلس “گروهی از دوستان چند ماه است که به بنده پیشنهاد می‌کنند تا نامزد انتخابات شوم اما بنده تنها در حال فکر کردن به این موضوع هستم و تصمیمی جز این نداشته‌‌ام.”

مصطفی پورمحمدی رییس سازمان بازرسی جمهوری اسلامی و از کاندیداهای احتمالی انتخابات که گفته می شود روزنامه قانون نیز متعلق به اوست هم گفته: “هنوز تصمیم قطعی برای آمدن نگرفته ام. یکی از انگیزه های من برای کاندیداتوری آن است که احساس می کنم اگر مردم مشکلات کشور را از زبان روحانیت بشنوند به آرامش جامعه کمک می کند.”

علی مطهری از اصولگرایان منتقد دولت نیز در گفتگو با یک هفته نامه اصلاح طلب اعلام کرده: “نظر کلی من این است که در انتخابات ریاست جمهوری آینده باید یک فرد فراجناحی منصب ریاست جمهوری را در اختیار گیرد. یعنی اگر می خواهیم کشور از این وضعیت رها شود باید یک فرد فراجناحی که نه تعصب اصولگرایی و نه تعصب اصلاح طلبی دارد کاندیدا شود و احزاب، نخبگان و توده مردم از او حمایت کنند تا پیروز رقابت شود و به این بازی اصولگرا- اصلاح طلب پایان داده شود. وگرنه اگر بخواهیم همین راه را ادامه دهیم من فکر می کنم کشور دچار نقصان خواهد شد.”