استفاده از چین برای قاچاق مواد هسته‌ای

نویسنده

» گزارش هافینگتون پست از تلاش ایران برای خرید اقلام ممنوع

بنا به گزارش‌های جدید آمریکا، ایران برای پیشرفت در توانایی ساخت سلاح هسته‌ای، هزاران مگنت مخصوص را از طریق چین قاچاق کرده است.

این گزارش که توسط یک دانشمند هسته‌ای آمریکایی تهیه شده است می‌گوید، این عملیات اهمیت چین به عنوان مسیر ترانزیت برای برنامه هسته‌ای ایران را مورد تاکید قرار می‌دهد و خواستار اعمال تحریم علیه شرکت‌های چینی درگیر در این مبادلات شد.

گزارش موسسه علوم و امنیت بین‌المللی (ISIS) می‌گوید، یک شرکت صوری ایرانی برای خرید 100 هزار مگنت حلقوی که فروش آن طبق قطعنامه‌های سازمان ملل به این کشور ممنوع است، از یک وب‌سایت تجاری چینی استفاده کرده است.

برای هر کدام از 50 هزار سانتریفیوژ نسل اول، که ایران از آن‌ها برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده می‌کند، دو مگنت لازم است.

بنا بر گزارش ISIS که توسط دیوید آلبرایت دانشمند آمریکایی تهیه شده است، این نشان می‌دهد که ایران به دنبال افزایش گسترده در تعداد سانتریفیوژهای نسل اول خود است.

این گزارش می‌گوید: “چین برای این‌که نشان دهد عضوی مسئول از اقتصاد جهانی است باید تلاش بیشتری کند؛ بخصوص، باید از شبکه قاچاق ایران جلوگیری کند”.

ISIS تایید نکرده است که آیا موفق شده تامین ‌کننده‌ای برای مگنت‌ها پیدا کند یا خیر.

واشنگتن پست که اولین بار این گزارش را منتشر کرد، از قول دیپلمات‌های اروپایی می‌گوید، ایران به دنبال گسترش سریع برنامه هسته‌ای خود است.

یک دیپلمات که نام او عنوان نشده است می‌گوید: “هر قدم به جلو وضعیت را به صورت بالقوه خطرناک‌تر می‌کند.”

کاخ سفید در مورد این گزارش نظری نداده است اما گفت از تلاش ایران برای زیر پا گذاشتن تحریم‌ها باخبر بوده است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت: “تحریم‌های بی‌سابقه بین‌المللی که علیه ایران وضع شده فقط برای شکل دادن به تصمیم ایران در مورد برنامه هسته‌ای خود طراحی نشده است، بلکه همچنین تلاش دارد نگذارد ایران به مایحتاج خود برای توسعه برنامه هسته‌ای دست یابد.”

این گزارش نگرانی‌ها در مورد پیشرفت‌های برنامه‌ هسته‌ای ایران را، به رغم تحریم‌ها، دامن می زند؛ موضوعی که انتظار می‌رود در کانون برنامه سفر ماه آینده باراک اوباما به اسرائیل قرار داشته باشد.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه گفت، ایران به عبور از خط قرمز نزدیک‌تر شده و پس از آن می‌تواند سلاح هسته‌ای بسازد اما هنوز به آن مرحله نرسیده است.

این موضوع همچنین مذاکرات دو هفته آینده بین ایران و قدرت‌های بزرگ را نیز به خطر می‌اندازد.

منبع: هافینگتون پست، 14 فوریه