حکم جلب فرزند هاشمی در دست مردان احمدی نژاد

نویسنده
نازنین کامدار

» فشار بی سابقه بر رئیس مجلس خبرگان

سرانجام و پس از نزدیک به یکسال تلاش بی وقفه افراطیون هوادار دولت، گزارش ها از صدور حکم بازداشت مهدی هاشمی، آخرین فرزند علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام حکایت دارد.خبری که با وجود عدم انتشار متن حکم و تنها به واسطه گفته های برخی نمایندگان دیدار کننده با صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، موجی از ابراز خشنودی را در میان هواداران محمود احمدی نژاد موجب شده تا جایی که صفحات سایت ها و خبرگزاری های آنان را به عرصه بازی های فوتوشاپی با عکس مهدی هاشمی در پشت میله های زندان، در حال خشم و بهت و… تبدیل کرده است. در این میان روزنامه “وطن امروز” که مدیر مسئول آن مهرداد بذرپاش، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان و از اعضای کابینه است، تیتر اصلی روز شنبه خود را به عبارت “احضار شاه کلید” اختصاص داد.

خبر مورد اشاره افراطیون مبنی بر صدور حکم بازداشت فرزند هاشمی رفسنجانی، روز پنجشنبه گذشته  در خبرگزاری فارس با این مضمون منتشر شد: “در پایان جلسه مشترک رئیس قوه قضائیه و اعضای کمیسون قضایی مجلس، خبر صدور حکم جلب مهدی هاشمی رفسنجانی و قطعی شدن دستگیری وی مورد تایید قرار گرفت.صدور حکم جلب مهدی هاشمی از جمله مطالبی است که در جلسه مشترک آیت‌الله صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه و جمعی از نمایندگان از جمله اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اعلام شده است”.

فارس افزوده بود: “در این جلسه تصریح شده که در صورت ورود مهدی هاشمی به کشور، وی بر اساس این حکم دستگیر خواهد شد”.

گفتنی است در ماه های اخیر دو نماینده تندروی حامی دولت در مجلس ـ حمید رسایی و روح الله حسینیان ـ بارها و به طور مرتب در گفت و گو با خبرگزاری های فارس و سایت رجا نیوز از قوه قضاییه خواسته بودند مهدی هاشمی را به دلیل تلاش برای اجرای آنچه که “سناریو کودتای مخملی” می نامیدند، بازداشت کند.

در کنار این دو چهره افراطی، سازمان شبه نظامی بسیج دانشجویی نیز ماه گذشته با انتشار نامه سرگشاده ای خطاب به رئیس قوه قضاییه خواستار بازگرداندن مهدی هاشمی به ایران و محاکمه وی شده بود.

مهدی هاشمی که بر اساس اعلامیه روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی و به دلیل عضویت در هیات امنای این دانشگاه، مامور سرکشی به شعب خارجی دانشگاه آزاد شده بود، شهریور گذشته تهران را به مقصد لندن ترک کرد و همین موضوع دستمایه تبلیغات گسترده ای علیه وی شد تا حدی که برخی از دانشجویان هوادار دولت که از سوی محافل نزدیک به سپاه سازماندهی شده بودند با تجمع در برابر سفارت انگلیس، خواستار بازگشت او به تهران شدند.

افراطیون هوادار دولت بارها اقامت مهدی هاشمی در انگلستان را نشانه همکاری او با سازمان امنیتی این کشور دانسته اند.

پیش از این نیز در دادگاه های حوادث پس از انتخابات، برخی از روزنامه نگاران بازداشت شده تحت فشار قرار گرفتند تا به “نقش مهدی هاشمی در کودتای مخملی” اعتراف کنند.

از جمله این روزنامه نگاران حمزه کرمی  بود که در دادگاه چهارم حوادث پس از انتخابات، خود را “سردبیر سایت جمهوریت” معرفی کرد و از مهدی هاشمی به عنوان “گرداننده اصلی پشت صحنه آشوب ها” سخن گفت. مسعود باستانی، خبرنگار سایت جمهوریت نیز اتهامات مشابهی به فرزند هاشمی رفسنجانی نسبت داد و خواستار محاکمه وی در همان دادگاه  شد.
پس از این اعترافات حمزه کرمی به 16 سال حبس و 6 میلیارد تومان جریمه نقدی محکوم شد و مسعود باستانی نیز به 5 سال حبس؛ او هم اکنون در رجایی شهر در کنار مجرمان عادی دوران حبس خود را می گذراند.

گفتنی است در همان زمان، بسیاری از تحلیل گران، هدایت کنندگان دادگاهی را که در آن بارها متهمان نام مهدی هاشمی را به عنوان “آشوبگر” بر زبان آوردند، عوامل دولت احمدی نژاد دانستند و طرح نام فرزند هاشمی را نشانه تلاش افراطیون برای اعمال فشار بر پدر وی تلقی کردند.

پس از آن دادگاه، مهدی هاشمی در نامه ای به دادستان تهران که خواستار بازگشت وی به تهران و شرکت در دادگاه شده بود، نوشت: “ضمن نامه ای به ریاست قوه قضائیه به صراحت اعلام کرده ام که آمادگی دارم و خواسته ام که دادگاه صالحی برای بررسی همه اتهامات و شایعات تشکیل دهند، در مقابل هم دادگاه صالح دیگری شکایت فراوانی را که من از برخی رسانه ها و افراد و مقامات دارم، بررسی کنند و حتی برای این منظور وکیل هم انتخاب شده، ولی متاسفانه تا کنون اقدامی نشده و اگر شده، به اینجانب ابلاغ نشده و انتظار اینجانب و تمامی خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی این است که دستگاه قضایی این وظیفه را به خوبی انجام دهد”.

درخواست مهدی هاشمی مبنی بر ابلاغ کتبی حکم هنوز نیز تحقق نیافته اما، روح الله حسینیان روز گذشته در گفت و گو با خبرگزاری فارس، از ماموریت وزارت اطلاعات و ناجا برای بازداشت مهدی هاشمی خبر داد.

به نوشته ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت، روح الله حسینیان روز گذشته در حاشیه جلسه علنی مجلس به خبرنگاران گفت: “از سوی دادسرای تهران یک حکم برای نیروی انتظامی و از سوی دادسرای کیش یک حکم برای وزارت اطلاعات صادر شده است و این دو نهاد مکلف به دستگیری مهدی هاشمی شده اند”.

وی افزود: “با توجه به اینکه نیروی انتظامی عضو پلیس بین‌الملل است، در صورت عدم بازگشت  مهدی هاشمی از سوی اینترپل مورد پیگرد قرار می‌گیرد و همچون ریگی او را از لندن می‌توانند به تهران بیاورند”.

وی از قصد مهدی هاشمی برای بازگشت به تهران در تعطیلات نوروز نیز خبر داد و افزود: “بر اساس اخبار رسمی قرار بود مهدی هاشمی از طریق کیش به تهران بیاید و از آنجا همراه با خانواده خود با هواپیما عازم تهران شود که پس از اطلاع نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات در این زمینه به قوه قضائیه مراجعه کردند و برای دستگیری مهدی هاشمی دو حکم جلب صادر شد”.

همزمان با اظهارات وی، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات نیز به گفته علی اصغر زارعی، نائب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی (هواداران دولت) به مجلس رفت تا در باره مهدی هاشمی با اعضای افراطی ترین فراکسیون مجلس دیدار کند.

حمید رسایی دیگر نماینده افراطی حامی احمدی نژاد نیز از “تلاش هاشمی برای بازگرداندن مهدی به کشور” سخن گفت و به گزارش سایت “رجا نیوز” در حاشیه جلسه علنی مجلس به خبرنگاران گفت: “براساس اخبار موثق، آقای هاشمی رفسنجانی فرزند خود مهدی را برای بازگشت به تهران و رسیدگی به اتهاماتش در دستگاه قضایی به ایران فراخوانده است البته وی پیش از این در مشهد اعلام کرده بود که اگر فرزندش به دستگاه قضایی احضار شود مهدی را به ایران باز می‌گرداند و ملت ایران امروز منتظر است تا این وعده آقای هاشمی رفسنجانی محقق شود”.

 رسایی افزود: “اگر وعده آقای هاشمی دربازگرداندن مهدی هاشمی محقق نشود، دستگاه‌های مربوطه باید به جلب آقای مهدی هاشمی توسط پلیس بین‌الملل ( اینترپل‌) مبادرت کنند. البته امیدواریم مهدی هاشمی به دامن عدالت پناه بیاورد چرا که این مسئله بهترین سرمایه برای خود او است”.

الیاس نادران، نماینده اصولگرایی که از منتقدان جدی دولت محسوب می شود و به تازگی از نقش محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور در یک پرونده فساد مالی پرده برداشت نیز به جمع استقبال کنندگان از صدور حکم جلب فرزند هاشمی رفسنجانی پیوست و به گزارش فارس در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید “آیت الله هاشمی رفسنجانی گفته است اگر مهدی احضار شود، او برای پاسخ‌گویی به کشور بازمی‌گردد”، اظهار داشت: “آقای هاشمی باید به این وعده در این زمینه را عملی کند، ضمن آنکه ایشان دیداری با رئیس قوه قضائیه در این زمینه داشته است”.

البته گفته های الیاس نادران شامگاه گذشته از سوی روابط عمومی قوه قضاییه تکذیب شد و این نهاد اعلام کرد که چنین دیداری صورت نگرفته است.

گفتنی است محمود احمدی نژاد خصومت خود با هاشمی رفسنجانی را در جریان مناظره با میر حسین موسوی و با این عبارت که “فرزندان آقای هاشمی در صف اصلی تخریب دولت هستند” علنی کرد. مناظره ای که به سلسله ای از رودرویی های وی و هاشمی رفسنجانی منتهی شد تا حدی که آیت الله خامنه ای را وادار به موضع گیری علنی کرد و همچنان نیز این نزاع ادامه دارد. نزاعی که با عدم پذیرش محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور از سوی هاشمی و غیبت دائمی احمدی نژاد از جلسات مجمع تشخیص به روندی متداول تبدیل شده است.