بی خبری از هدی صابر؛ منشی رفسنجانی در زندان

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

از هدی صابر که روز شنبه مفقود شد همچنان هیچ خبری نیست و همسر محمد مصفایی نیز که به اتفاق برادرش در بازداشت به سر می برد در تماسی با خانواده اعلام کرده اتهامش، مخفی کردن یک متهم است و تا زمانی که محمد مصطفایی خود را معرفی نکند آزاد نخواهد شد.

همزمان محسن امین زاده به زندان اوین بازگشت و گزارش ها از قطع تمامی تلفن های بند 350 زندان اوین حکایت دارد.

براساس گزارش ها، محسن امین زاده که در مرخصی به سر می برد روز یکشنبه و در پی عدم تمدید مرخصی او از سوی قاضی پرونده اش به زندان اوین بازگشت.محسن امین‌زاده معاون وزارت امور خارجه در دوران سید محمد خاتمی، عضو موسس حزب جبهه مشارکت و رئیس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری دهم بوده ‌است. او 4 روز پس از انتخابات مخدوش 22 خرداد سال گذشته بازداشت و به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور و همچنین تبلیغ علیه نظام به 5 سال حبس تعزیری محکوم شده است.

 

هدی صابر، همچنان مفقود

فریده جمشیدی، همسر هدی صابر در گفتگو با “روز” اعلام کرد همچنان از وضعیت همسرش بی خبر است.

این فعال ملی مذهبی، روز شنبه پس از خروج از محل کارش مفقود شد. خانم جمشیدی به “روز” می گوید: همه بیمارستان ها، مراکز عمومی، دادگاه انقلاب، دادسرای اوین و هر جایی که لازم بود را سر زدیم اما هیچ خبری از همسرم نیست. وکیل همسرم هم اقدامات لازم را انجام داده و به دادگاه انقلاب، پلیس امنیت، شعبه اجرای احکام و مسولان قضایی مراجعه کرده است اما هیچ پاسخی نگرفته؛ تنها ابراز بی اطلاعی میکنند.

او می افزاید: حدودا سه هفته ای بود که عده ای، آقای صابر را تعقیب میکردند و هر جا که می رفت دنبال او بودند، نمیدانیم این افراد از چه ارگانی بودند اما این تعقیب های 24 ساعته از یک سو و بی خبری از وضعیت همسرم به شدت ما را نگران کرده است.

همسر این فعال سیاسی سپس با اشاره به مراجعه ماموران به محل کار همسرش می گوید: روز 23 تیر ماموران به محل کار همسرم مراجعه کرده و گفته بودند برای جلب آقای صابر آمده اند اما همسرم در محل کارش حضور نداشت؛ بعد از آن، همسرم مفقود شد. در اصل او ربوده شده است و من از مسئولین می خواهم هر کجا که هست بگذارند یک تماسی با خانواده بگیرد. ما به شدت نگران هستیم و این اوضاع اصلا درست نیست.

 

گروگان گیری خانواده مصطفایی

همزمان از محمد مصطفایی، وکیل دادگستری نیز هیچ خبری نیست. بی خبری از این وکیل دادگستری در حالی است که او دوم تیرماه برای ادای پاره‌ای از توضیحات در خصوص یکی از پرونده‌های اعدام نوجوانان به دادسرای انقلاب مستقر در اوین احضار شده بود.

آقای مصطفایی پس از بازگشت از دادسرای اوین اعلام کرده بود درباره جساب بانکی مربوط به پرداخت دیه برای نوجوانان محکوم به اعدام از او سئوالاتی شده است. او ساعتی بعد در صفحه فیس بوک خود خبر داد که مجددا احضار شده و امکان دارد جلبش کنند.

روز یکشنبه ماموران با در دست داشتن حکم جلب آقای مصطفایی به محل کار او مراجعه کردند اما این وکیل دادگستری در محل کارش حضور نداشت و ساعاتی بعد همسر و برادر همسرش بازداشت شدند.

براساس گزارش و سایت دویچه وله، همسر و برادر همسر آقای مصطفایی درتماس با خانواده خود اعلام کرده اند “اتهامی که  به ما تفهیم شده، معاضدت برای اخفای متهم یا  کمک به فراردادن و مخفی کردن متهم بوده و اگر متهم خودش را به زندان معرفی نکند، ما را آزاد نمی‌کنند”.

براساس همین گزارش، همسر و برادر آقای مصطفایی در دیدار با وکیلشان در زندان اوین گفته اند: “به ما  گفتند تا زمانی که محمد مصطفایی خودش را معرفی نکند، شما را آزاد نمی‌کنیم”.

محبوبه عباسقلی زاده از فعالان حقوق زنان، این روند را گروگانگیری خوانده و به دویچه وله گفته است: در واقع به نحوی از خانواده‌ی آقای مصطفایی گروگان‌گیری کرده‌اند و از سوی دیگر برنامه‌ بیست و سی، برنامه‌ای از سنگسار سکینه محمد آشتیانی و بحث رسانه‌ای‌شدنش پخش کرد. همزمانی این برنامه با دستگیری و حکم جلب آقای مصطفایی کاملا می‌تواند به همدیگر مرتبط باشد. شاید بهانه چیزهای دیگری باشد، ولی اصل قضیه دفاع ایشان از پرونده‌ی سنگسار سکینه‌ آشتیانی است.

 

قطع تلفن های بند 350 زندان اوین

سایت کلمه از قطع تلفن های بند 350 زندان اوین خبر داده است. بندی که بیش از 2000 نفر از زندانیان حوادث بعد از انتخابات مخدوش 22 خرداد سال گذشته در آن نگهداری می شوند.

براساس این گزارش، روزهای دوشنبه، روز ملاقات زندانیان این بند با خانواده هایشان است و خانواده های زندانیان می گویند در هفته های جاری هم خودشان و هم زندانیان با برخوردهای بسیار نامناسب ماموران زندان مواجه شده اند تا جایی که زندانیان روز دوشنبه دست به اعتراض زدند و حتی در سالن ملاقات کابین زندان اوین شعارهایی سر دادند که مسئولان زندان با اعزام نیرو به سالن ملاقات کابینی تلاش کردند آنها را آرام کنند و به سلول هایشان بازگردانند.

زندانبانان اوین، به ویژه بند ۳۵۰، در روز های ملاقات، ساعتها زندانیان و خانواده هایشان را در صف های طولانی نگه می دارند تا ساعت ملاقات آنها کم شود یا قبل از ملاقات روحیه زندانی های سیاسی و خانواده هایشان به هم بریزد. این در حالی است که به دستور دادستان تهران، جعفری دولت آبادی طی چند ماه گذشته امکان ملاقات حضوری زندانیان سیاسی با فرزندان، خواهران و برادران شان هم لغو شده و فقط همسر و پدر و مادر زندانیان سیاسی می توانند آنها را به صورت حضوری ملاقات کنند.

به گفته تعدادی از خانواده های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰، مسئولان این بند در واکنش به اعتراض زندانیان به رفتارهای نامناسب زندانبانان، تمامی تماس های تلفنی زندانیان را، هم زمان با نیمه شعبان قطع کردند.

به گفته خانواده های زندانیان، بند ۳۵۰ زندان اوین از همه امکانات رفاهی محروم است تا جایی که تنها کتابخانه کوچک این بند نیز چندی پیش تعطیل شد. زندانیان این بند از زندان اوین بر خلاف سایر بندهای عمومی از داشتن ورزشگاه هم محرومند. تلفن های این بند که بر آن کاملا فضای امنیتی حاکم است نیز بر خلاف سایر بند های زندان دو یا سه دقیقه در روز است که گاه و بی گاه و به بهانه های مختلف زندانیان از آن هم محروم می شوند. فروشگاه بند ۳۵۰ نیز فقط یکبار در ماه میوه برای فروش می آورد و میزان میوه برای فروش به قدری کم است که برای تقسیم آن بین زندانیان از روش قرعه کشی استفاده می شود.کمبود میوه در زندان موجب ضعف شدید بدنی زندانیان و بیماری های مکرر آنها شده است.

اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین سه مشاور میر حسین موسوی علیرضا بهشتی شیرازی، قربان بهزادیان نژاد و علی عرب مازار به سر می برند. عبدالله مومنی فعال دانشجویی، بهمن احمدی امویی روزنامه نگار، علی ملیحی، میلاد اسدی، علی تاجرنیا، کیوان صمیمی، حسین نورانی نژاد، مجید دری، ضیا نبوی، علی زاهد و …. از دیگر زندانیان سیاسی این بند محسوب می شوند.

 

بی خبری از رضا شهابی

از رضا شهابی، عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد که از تاریخ ۲۲ خرداد  در زندان اوین به سر می برد، خبری در دست نیست.

به گفته خانواده شهابی، این فعال کارگری تا اوایل تیرماه سه بار از طریق تلفن و در حد احوالپرسی با آنها تماس تلفنی داشته اما از حدود دو هفته پیش تاکنون از وی هیچ خبری دسترس نیست.

این عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد  در آخرین تماس تلفنی از درد شدید در ناحیه گردن و کمرشکایت داشته که این مساله موجب تشدید نگرانی خانواده وی در دوران بی خبری این زندانی سیاسی  شده است.

براساس این گزارش،  پیگیری های مکرر خانواده او در دادستانی و دادگاه حقوق شهروندی و وکیل وی در دادسرای انقلاب تا کنون هیچ نتیجه ای در بر نداشته و این بی خبری موجب نگرانی خانواده و اعضای سندیکا شده است.

 

6 >

محمدرضا رجبی، منشی ویژه دفتر رئیس جمهور در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی از یازده ماه پیش در حالی در زندان به سر می برد که هیچ خبری از او منتشر نشده است.

براساس گزارش سایت ادوار نیوز، آقای رجبی، به دلیل حضور در راهپیمایی میلیونی و مسالمت آمیز مردمی در روز 25 خرداد سال گذشته بازداشت شد و پس از تحمل فشارهای فراوان از جمله ۷۰ روز انفرادی و محکومیت، به ۶ سال حبس تعزیری به اتهام شرکت در راهپیمایی ۲۵ خرداد و توهین به احمدی نژاد از طریق ارسال ایمیل محکوم شده است.