تهدید به اقدام تلافی جویانه

نویسنده

» مقاله گاردین درباره هشدارهای جدید ایران به غرب

ایان بلک

ایران اعلام کرد اتحادیه اروپا از اعمال سخت ترین تحریم های خود علیه این کشور برای متوقف کردن غنی سازی اورانیوم و مجبور کردن تهران به مذاکره بر سر برنامه هسته ای، “پشیمان” خواهد شد.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران ساعاتی پیش از نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل برای تأیید تحریم های یاد شده، عهد کرد کشورش “پاسخ محکمی به هرگونه تهدید” خواهد داد.

این تمهیدات که زنگ خطر را برای ایران به صدا درآورده است، شامل ممنوعیت سرمایه گذاری، کمک های فنی و انتقال دانش فنی به صنایع نفت و گاز و خصوصاً صنعت گاز مایع طبیعی این کشور است. ایران چهارمین تولید کننده بزرگ نفت خام دنیاست اما به دلیل کمبود توان پالایشگاهی، بالغ بر 40 درصد سوخت مورد نیازش را وارد می کند.

تلویزیون انگلیسی زبان پرس تی وی به نقل از احمدی نژاد گزارش داد: “هر کس که تمهیداتی را علیه ملت ایران به کار ببندد، باید بداند که ایران با قدرت واکنش نشان خواهد داد. تجربه نشان می دهد واکنش ایران برای شما پشیمانی به بار خواهد آورد.”

اتحادیه اروپا ضمن مسدود کردن دارایی ده ها شرکت وابسته به سپاه پاسداران، سازمانی که برنامه هسته ای ایران را پیش می برد، از مصوبات سازمان ملل پیشی گرفته است. یک دیپلمات انگلیسی گفت: “سوء مدیریت اقتصادی، بهترین اتفاق موجود برای کسانی است که سعی در تغییر رفتار ایران دارند. برخی از حوزه ها در نتیجه این تحریم ها در آستانه زمینگیر شدن هستند.”

این تحریم ها ضمناً صنایع حمل و نقل، بانکداری و بیمه ایران را نیز هدف گرفته اند. جزئیات انسداد دارایی ها تا پیش از نشست روز سه شنبه محرمانه نگهداشته شده است تا مانع از اقدامات پیشگیرانه ایران شود.  

بانک های 27 کشور عضو اتحادیه اروپا “هوشیاری فراوانی” در معاملات مالی با ایران به خرج خواهند داد. نقل و انتقالات مالی بیش از 10هزار یورو باید به اطلاع اتحادیه رسانده شود و انتقال بیش از 40هزار یورو نیاز به مجوز خواهد داشت.

منوچهر متکی وزیر خارجه ایران قبلاً هشدار داده بود در صورت اضافه شدن تحریم های مکمل اروپا به چهارمین بسته مورد توافق اعضای شورای امنیت سازمان ملل در اوائل ژوئن، “عواقب ناخوشایندی” در انتظار روابط ایران با اتحادیه اروپا خواهد بود. به گفته مسؤولان، از استرالیا، کانادا، ژاپن و هند نیز خواسته می شود از این تمهیدات پیروی کنند. ایالات متحده و اتحادیه اروپا قصد دارند تنبیهات یکطرفه خود را وضع کنند زیرا تحریم های سازمان ملل به دلیل ضعف پشتیبانی روسیه و چین با محدودیت همراه است. ایران اصرار دارد برنامه هسته ای آن کشور صلح آمیز است درحالیکه منتقدان ایران می گویند هدف این برنامه، تولید تسلیحات هسته ای است.

در همین حال، علی لاریجانی رئیس مجلس ایران از غرب به دلیل موضع اتحادیه اروپا در قبال اسرائیل که از امضا کنندگان پیمان منع اشاعه نیست، انتقاد کرد. وی گفت: “تمامی اعضای گروه 1+5 می دانند رژیم صهیونیستی بیش از 200 کلاهک هسته ای در اختیار دارد اما در این زمینه سکوت کرده اند.”

لاریجانی افزود: “آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و چین می دانند ایران صاحب تسلیحات هسته ای نیست. ایدئولوژی اسلامی مخالف مالکیت  تسلیحات کشتار جمعی است و رهبر انقلاب اسلامی نیز بر منع این تسلیحات حکم کرده است.”

رسانه های ایران در آخرهفته گذشته گزارش دادند این کشور در صدد ساختن یک رآکتور فیوژن تجربی است. این اولین بار طی سال های اخیر است که ایران از وجود چنین روندی خبر می دهد.

لیدی آشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ایران خواسته است تا گفتگوها را از سر بگیرد اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است. متکی به احمد داوود اوغلو، همتای ترکیه ای خود گفته است مذاکرات می تواند در اواسط سپتامبر و پس از ماه رمضان از سر گرفته شود.

 

منبع: گاردین- 25 ژوئیه