خواهرم را تهدید به دستگیری کردند

امید معماریان
امید معماریان

» شیرین عبادی به روز گفت:

شیرین عبادی برنده جایزه نوبل سال ۲۰۰۳ و رییس کانون مدافعان حقوق بشر از ادامه فشار برخانواده خود و از جمله تهدیدخواهرش توسط  ماموران وزارت اطلاعات خبر داد. او به روزگفت خواهرش هفته گذشته تهدید به بازجویی شده و از برادرش 4 ساعت باز جویی کرده اند.وی همچنین از وضعیت پرستو فروهر گفته است و اینکه برای وی پرونده سازی کرده اند.

این مصاحبه در پی می آید.

 

 

شما قبلا در مصاحبه با روز از اعمال فشار براعضای خانواده خود گفته بودید. آیا این فشارها همچنان ادامه دارد یا اینکه بر اثر فشارهای بین المللی و مطالبی که شما در این زمینه عنوان کردید متوقف شده است؟

 

متاسفانه وزارت اطلاعات روز پنج شنبه سراغ همسر، خواهر وبرادر من رفتند و تنها چهار ساعت برادر من را تحت بازجویی قرار دادند. آنها از او خواسته اند که عنوان کند هیچ گونه اذیت و آزاری نسبت به همسرم ویا خانواده ما صورت نگرفته است. ضمنا بگوید که جوایز در جای دیگری است. حال آنکه این گونه مطالب را من عنوان کرده ام وخودم بایستی پاسخگو باشم و معلوم نیست چرا برادر من که یک استاد باسابقه دانشگاه است بایستی چهارساعت بازجویی کتبی پس بدهد. او مطلقا در این زمینه حرفی نزده وکاملا بی طرف بوده است، اما با اصرار از او می خواستند که در تکذیب حرفهای من سخن بگوید. همچنین تهدید کرده اند که خواهر من را دستگیر خواهند کردند. این من  بودم که گفتم  خانواده ام تحت فشار است و حساب های من را مسدود کرده اند وصندوق امانات ما بسته شده است. به عبارت دیگر  متاسفانه به خاطر بیان حقایق از سوی من، خانواده من مجددا تحت فشار قرار گرفته اند. آیا این اعمال مصداق اذیت وآزار نیست که شخصی بابت سخنانی که خواهرش می گوید بازجویی شود ومورد تهدید قرار گیرد؟

 

پیگیری های شما در خصوص توقف این اقدامات به کجا رسیده است؟

 

من به گزارشگر ویژه حمایت از مدافعان حقوق بشر که می بایستی دراین زمینه گزارشی تهیه کند و همچنین به کمیته بازداشت های خودسرانه موضوع را اعلام کرده ام. برای اینکه همین امروز وزارت اطلاعات خواهرم راتهدید کرده که او را بازداشت خواهد کرد. بنابراین ما ازقبل اعلام کردیم که بازداشت خواهر من صرفا به خاطر صحبت هایی است که من کرده ام.  متاسفانه یا خوشبختانه خواهر وبرادر من به هیچ وجه فعالیت حقوق بشری و هیچ همکاری شغلی هم با من نداشته اند. تنها با من نسبت فامیلی دارند.

 

به نظر شما این فشارها با چه هدفی صورت می گیرد؟ با توجه به اینکه این افراد می دانند که موارد نقض حقوق مطرح شده حتما ازجانب شما مطرح خواهد شد؟

 

هدف وزارت اطلاعات از انجام چنین کاری جز اینکه مرا مجبور به سکوت بکند چیزدیگری نیست. متاسفانه به جای اینکه به اعتراضات مدافعان حقوق بشر در ایران توجه شود،آنها از طریق فشار بر خانواده سعی می کنند هر نوع اعتراضی را خاموش کنند. نمونه آن رفتاری است که اخیرا با خانم پرستو فروهر شد.  خانم پرستو فروهر طبق سنت هر ساله برای برگزاری سالگرد روز در گذشت شادروانان داریوش وپروانه فروهر به تهران رفته بود. به او اجازه برگزاری هیچ نوع مراسمی را نداده بودند و وقتی که پرستو می خواست از ایران خارج شود پاسپورت او را هم ضبط و برای او پرونده ای در دادسرای انقلاب درست کردند. من فقط توجه بازپرسی که چنین دستور خلاف قانونی را داده به این مساله جلب می کنم که زمانی که او هنوز به دنیا نیامده بود، شادروان داریوش فروهر برای مبارزه با استبداد زمان شاه در زندان بود. او نه تنها به وسیله مامورین اطلاعات به قتل رسید بلکه چند سال است به خانواده او حتی اجازه برگزاری مراسم را نمی دهند. یعنی چند سال است که خانواده فروهر از برگزاری کوچکترین مراسم یادبود منع شده اند. مضافا به اینکه امسال پرستو را بدون هیچ دلیل قانونی ممنوع الخروج و در دادسرای انقلاب برایش پرونده درست کرده اند. یک چنین رفتاری نه مطابق قوانین جمهوری اسلامی است ونه مطابق با اصول انسانی. تمامی این فشارها برای این است که مسائل مربوط به حقوق بشر ونقض حقوق بشر در ایران به خارج از ایران منتقل نشود.

 

آیا این فشارهای سیستماتیک برای ارسال پیامی به شما اعمال می شود؟

 

مساله نقض حقوق بشر فقط منحصر به من نیست که بشود ادعا کرد که می خواهند پیامی به من برسانند. آقای کبودوند ۱۰ سال به خاطر تاسیس انجمن حقوق بشر در کردستان به حبس محکوم شد والان با تنی بیمار در زندان است. آقای زرافشان به خاطر دفاع در پرونده قتل های زنجیره ای پنج سال در زندان بود. آقای سلطانی سه بار تاکنون به خاطر دفاع از متهمان سیاسی به زندان رفته اند. آقای دادخواه تا به حال دو بار در زندان بوده اند. بیش از ۱۰۰ روزنامه نگار  زندان های جمهوری اسلامی را به صرف نوشتن حقایق تجربه کرده اند. بنابراین فشارها تنها برای من نیست. برای تمام افرادی است که در رابطه با نقض حقوق بشر در ایران صحبت می کنند؛با این فشار ها می خواهند مانع از صحبت کردن ما شوند.

 

به نظر شما فشارهای بین المللی و درخواست های متعددی که از جمهوری اسلامی برای رعایت حقوق شهروندانش طی ماه های گذشته وجود داشته تاثیری در رفتار حکومت گذاشته است؟

 

متاسفانه تا کنون نتیجه قابل توجهی از صدور قطعنامه ها به دست نیامده است اما در آینده دولت ایران به خاطر بی توجهی به نقض حقوق بشر می بایستی هزینه های بیشتری تحمل کند. به نظرم یکی از این هزینه هایی که دولت ایران می پردازد بی توجهی جامعه بین المللی نسبت به صلح آمیز بودن روند غنی سازی اورانیوم در ایران است. به عبارتی از دید جامعه بین الملل نمی شودبه حرف حکومتی که ظرف سی سال، ۲۵ بار برای نقض حقوق بشر در کشورش اخطار گرفته و توجه نکرده و یا مردم خودش را اینچنین سرکوب می کند، درخصوص صلح آمیز بودن انرژی هسته ای اعتمادکرد، این بی اعتمادی جامعه بین الملل به مساله صلح آمیز بودن انرژی هسته ای یکی از تبعات بی توجهی به قطع نامه های حقوق بشر است. متاسفانه اگر این بی توجهی ادامه پیدا کند، موارد نقض تشدید خواهد شد.

 

آیا حساب های خانوادگی هنوز مسدود است؟

 

پیش از این به دستور دادسرای انقلاب کلیه حساب های بانکی من و همچنین حقوق بازنشستگی   وحساب های بانکی همسرم مسدود شد. همچنین صندوق امانات بانکی خانوادگی ما که در بانک تجارت تهران بود نیز مسدود گردید. در اثر اعتراضاتی که به عمل آمد و خصوصا در اثر فشار افکار عمومی حقوق بازنشستگی همسرم را مجددا دایر کردند. همچنین به دستوردادسرای انقلاب در صندوق امانات را گشودند و مدال نوبل را درحضور مامورین وزارت اطلاعات وخانواده من در حالتی که فیلمبرداری هم می شد  پس دادند. مراتب را قبلا به اطلاع عموم رساندم واز اینکه در یک مورد جزیی بالاخره قانون رعایت شده سپاسگزارم.