دانشگاه در عزای
آیت الله منتظری

نویسنده
نازنین کامدار

» در نبود مردی که به قدرت پشت کرد

همزمان با انتشار خبر ناگهانی در گذشت آیت الله منتظری، دیروز برخی از دانشگاه های کشور، روزناآرامی را گذراندند و دانشجویان به مناسبت وفات این فقیه برجسته در محوطه دانشگاه ها راهپیمایی کردند.

 

عزاداری خودجوش دانشجویی

ظهر دیروز و با پخش خبر درگذشت آیت الله العظمی منتظری در محافل دانشجویی، دانشجویان سه دانشگاه صنعتی شریف، علم و صنعت و تهران مراسم سوگواری در قالب تظاهرات و سردادن شعار برگزار کردند.

یکی از دانشجویان دانشگاه شریف، در این مورد به روز گفت: “دانشجویان حوالی ظهر با تجمع در محوطه اصلی دانشگاه دست به راهپیمایی زدند و شعارهایی از جمله «منتظری منتظری، آزادی ات مبارک»، «عزا عزاست امروز، ملت سبز ایران صاحب عزاست امروز» سردادند”.

این دانشجو افزود: “عوامل حراست دانشگاه با افزایش جمعیت تظاهر کنندگان از بیم گسترش راهپیمایی به بیرون از محوطه دانشگاه، درهای اصلی را بستند اما برخوردی میان آنان و دانشجویان پیش نیامد”.
ظهر دیروز در دانشگاه علم و صنعت نیز مراسم مشابهی برگزار شد و دانشجویان در سوگ آیت الله منتظری راهپیمایی کردند و شعارهایی در حمایت از این مرجع تقلید منتقد حکومت سر دادند.
بر اساس گفته های یک شاهد عینی، دانشجویان این دانشگاه شعار “منتظری زنده است، مرجع پاینده است” سر می دادند. در این تجمع دقایقی نیز به احترام این مرجع به سکوت گذشت و پس از آن چند تن از دانشجویان آیاتی از قرآن را برای تجمع کنندگان تلاوت کردند.

شبکه جنبش راه سبزدر گزارشی از سوگواری دانشجویان دانشگاه تهران ساعتی پس از انتشار خبر درگذشت آیت الله العظمی منتظری نوشته است: “با اعلام خبر درگذشت آیت الله منتظری، اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران اقدام به مراسم قرآن خوانی و پخش خرما در مسجد این دانشگاه کردند…مراسم قرآن خوانی که از حدود ساعت 10:30 دقیقه صبح آغاز شده بود تا پس از نماز ظهر ادامه داشت”.
به مناسبت سوگواری برای این مرجع تقلید، کلاس های بعداز ظهر در دانشگاه تهران تعطیل شده است.

 

بیانیه تحکیم وحدت

امادر کنار راهپیمایی ها و مراسم عزاداری خودجوش دانشجویی در برخی از دانشگاه های تهران، دفتر تحکیم وحدت هم دیروز با صدوربیانیه ای درگذشت این مرجع تقلید را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: “ضایعه درگذشت مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی منتظری مدافع حقوق و کرامت انسان، شرف حوزه و آبروی دیانت، پناه مظلومان و دل شکستگان را به خانواده محترم ایشان، علمای اسلام و مراجع عالی قدر عظام به ویژه حضرات آیات صانعی و بیات زنجانی و نیز ملت شریف ایران و مسلمانان و همه ازادگان جهان تسلیت عرض می نماییم”.
 این اطلاعیه درباره آیت الله منتظری می افزاید: “مردی که با نمایش چهره ای رحمانی از دین اسلام به مردم، جوانان و دانشجویان درس آزادی و آزادگی و پشت پا زدن به قدرت را آموخت”.

 این تشکل دانشجویی ضمن دعوت از تمامی دانشجویان و اعضای انجمن های اسلامی دانشگاه های سراسر کشور برای برگزاری مراسم عزاداری برای آیت الله منتظری در دهه اول محرم در اطلاعیه خود نوشته است: “از عموم دانشجویان به ویژه اعضای محترم انجمن های اسلامی دانشگاه های سراسر کشور دعوت می نماییم به نحوی شایسته مراسم عزاداری فقدان این چهره ارزشمند را در دهه سبز حسینی در سراسر دانشگاه های کشور بر پا دارند”.

درپایان این بیانیه نیز می خوانیم: “برخی در اوج قدرت سیاسی می میرند و برخی در اوج قدرت اجتماعی و مردمی، برخی کوچک و حقیر می میرند و برخی بزرگوارانه و بزرگ.منتظری نه قصد قهرمانی داشت و نه قصد و نیت قدرت تنها بزرگی خودش و انسانی که می شناخت را حفظ کرد و در دامان و قلب های همین انسان ها بزرگوارانه راه زندگی ابدی را در پیش گرفت.”
 

پیام تسلیت ادوار تحکیم

بنا به گزارش ادوار نیوز، سازمان دانش آموختگان ایران(ادوار تحکیم وحدت) نیز  با انتشار  بیانیه ای درگذشت آیت‌الله العظمی منتظری را به “همه آزادیخواهان” تسلیت گفت.
در این بیانیه آمده است: “او به جرات تنها کسی بود که در مسیر دفاع از حقوق انسان‌ها قدرت را وانهاد تا همچون مولایش امیرالمومنین علی علیه السلام در عمل اثبات کند که قدرت نزد مردان خدا تنها ابزاری برای احقاق حقوق مظلومان و راست کردن کجی‌هاست و گرنه در پیشگاه آنان حکومت از لنگه کفشی کهنه نیز پست‌تر است”.
 این بیانیه چنین ادامه یافته است: “سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) که سالها افتخار بهره‌مندی از رهنمودهای ارزشمند و انتشار و پی‌گیری مواضع حق طلبانه و تاریخی آن مرجع عالی‌مقام را داشته است رحلت جانگداز فخر مرجعیت و زعیم حوزه‌های علمیه حضرت آیت‌الله العظمی منتظری را به محضر ملت شریف ایران و کلیه ارادتمندان آن والامقام در سراسر جهان تسلیت گفته و برای بیت شریف ایشان به ویژه حضرات آقایان احمد و سعید منتظری از درگاه خداوند متعال صبر جزیل مسالت دارد”.

یک دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف به روز می گوید: “با توجه به اطلاعیه دفتر تحکیم وحدت و دعوت آن از دانشجویان برای سوگواری در فقدان آیت الله منتظری، در روزهای آینده نیز در دانشگاه ها مراسم عزاداری و راهپیمایی ادامه خواهد یافت”.