روزآنلاین جعلی هم درآمد

نویسنده
مریم زمانی

» با حمایت مالی یاران احمدی نژاد

در ادامه پروژه سرقت نام و موازی‌سازی سایت‌های اینترنتی، حامیان دولت نهم اقدام به راه‌اندازی نسخه جعلی سایت روزآنلاین کردند. کارشناسان معتقدند تبلیغات شرکت سایپا در ستون‌های راست و چپ این سایت نشان می‌دهد که مهرداد بذرپاش، از مسئولان ستاد احمدی‌نژاد، پشتیبان مالی این سایت جعلی است.

در چند روز اخیر کاربران اینترنت از آغاز فعالیت سایتی خبر دادند که با سوء استفاده از نام “روزآنلاین” در صدد انتشار اخباری به نام “روز” اما در خدمت اهداف تبلیغاتی ستاد احمدی‌نژاد است. این سایت که با همان آدرس واقعی “روز” اما با پسوند ir منتشر می‌شود، به بازنشر اخبار پراکنده با کپی‌برداری از سایت‌های مختلف اصولگرا می‌پردازد.

واگذاری آدرس‌هایی با پسوند ir در اختیار “مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات” است که “محمدجواد لاریجانی” مؤسس آن بوده و روابط نزدیکی نیز با نهادهای امنیتی دارد.اما وجود تبلیغات دو شرکت “سایپا دیزل” و “سایپا یدک” در ستون‌های راست و چپ این سایت، مهر هویتی است که بر پیشانی این سایت خورده و خبر از وابستگی نسخه جعلی روزآنلاین به یکی از نزدیکان احمدی‌نژاد به نام “مهرداد بذرپاش” می‌دهد.او که از زمان شهرداری تهران همراه احمدی نژاد بوده، هم‌اکنون پس از ناکامی در رسیدن به مدیرعاملی سازمان عریض و طویل شستا، مدیرعاملی شرکت خودروسازی سایپا را برعهده دارد.

با آنکه رئیس دولت نهم ادعا کرده بود حتی یک ریال و یک ثانیه از پول و وقت دولت به فعالیت انتخاباتی اختصاص نمی‌یابد، بذرپاش در حال حاضر بدون استعفا از پست دولتی خود، در ستاد احمدی‌نژاد مشغول فعالیت است و بنا به برخی شنیده‌ها، بخشی از پشتیبانی مالی ستاد انتخاباتی رئیس دولت را نیز برعهده دارد.

او همزمان مدیر روزنامه “وطن امروز” است که در میان اهالی مطبوعات به روزنامه میلیاردی معروف است و تاکنون با وجود تغییرات مکرر در هیات تحریریه، به لطف پول کلانی که پشتوانه این روزنامه است، ماندگار مانده و هر روز به جعل اخبار و گزارش‌های تازه علیه نامزدهای اصلاح‌طلب مشغول است.

آخرین شاهکار روزنامه بذرپاش، توزیع رایگان این روزنامه در نمایشگاه کتاب است؛ آن هم به تعداد سه نسخه برای هر غرفه.

شاهکار قبلی این روزنامه هم انتشار گزارشی درباره نیامدن سید محمد خاتمی پس از آخرین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی بود که باعث شد برخی سایت‌های اینترنتی به این روزنامه یادآور شوند که از خواب بیدار شود!

 

از جعل خبر تا توزیع مکرر

 

لازم به ذکر است که پیش از این هم چند سایت اینترنتی با سوء استفاده از نام سایت‌های منتقد دولت نهم راه‌اندازی شده بودند که آشکارا از سوی عوامل ستاد احمدی‌نژاد مدیریت می‌شدند.

از جمله سایت‌های جعلی که تاکنون شناخته شده‌اند، می‌توان به این موارد اشاره کرد: “قلم‌پرس” که با دستبرد به نام سایت “قلم” ارگان رسمی ستاد میرحسین موسوی ایجاد شده، “کلمه نیوز” که با سوء استفاده از نام سایت “کلمه” متعلق به حامیان موسوی ایجاد شده، “بازتاب دات کام” که با تقلید از نام سایت “بازتاب دات آی‌آر” متعلق به نزدیکان محسن رضایی ایجاد شده و “جانا” که پس از زیر بار نرفتن “جنبش عدالتخواه دانشجویی” برای حمایت از احمدی‌نژاد، به نام آنها راه‌اندازی شده و صدای تکذیب این گروه از دانشجویان اصولگرای منتقد دولت نهم نیز به جایی نرسیده است.

مطالب این سایت‌ها که در جهت انتشار نظرسنجی‌های جعلی به نفع احمدی‌نژاد، خبرسازی علیه اصلاح‌طلبان و یا ایجاد اختلاف بین نامزدهای رقیب احمدی‌نژاد تنظیم می‌شود، تاکنون چند بار در خبرگزاری‌های دولتی فارس و ایرنا و مطبوعات اصولگرا نقل شده است.

نکته جالب این است که این خبرگزاری‌های وابسته به دولت، اخبار این سایت‌های جعلی را به نام سایت‌های واقعی به خورد مخاطبان می‌دهند و دروغ‌پردازی‌های خود را به ستاد موسوی و یا دانشجویان عدالتخواه که حاضر به حمایت از احمدی‌نژاد نشده بودند، نسبت می‌دهند؛ و جالب‌تر اینکه همین خبرها در مطبوعات و سایت‌های اصولگرا نیز به طور گسترده، تکرار می‌شود.

حال باید منتظر بود که این سایت جعلی تازه هم دروغ جدیدی را در راستای اهداف رسانه‌ای ستاد جنگ روانی حامیان دولت منتشر کند تا این خبر به سرعت در ایرنا، برنا، فارس، کیهان، رجانیوز، وطن امروز، بولتن‌نیوز، سپهرنیوز، ثانیه‌نیوز، پلاک‌نیوز، سهندنیوز و شاید هم “بیست و سی” نقل شود؛ آن هم از قول “سایت ضد انقلابی روز که توسط روزنامه‌نگاران زنجیره‌ای اداره می‌شود”!