ردیابی شرکت های مرتبط با صنعت نفت ایران

سان فرانسیسکو کرونیکل
سان فرانسیسکو کرونیکل

» گزارش سانفرانسیسکو کرونیکل به جلسه اخیر سنا

راشل گینس 

مجمع عالی دموکرات های ایالت نوادا از سنای آمریکا خواست طرح ردیابی سرمایه گذاری سازمان بازنشستگی کارمندان (پی-ای-آر-اس) در صنعت نفت ایران را تأیید کند.

باربارا باکلی سناتور دموکرات از لاس وگاس به اعضای کمیته مالی سنا گفت طرح ای-بی ۴۹۳ به دریافت گزارش هائی از سازمان بازنشستگی کارمندان دولت و سرمایه گذاری آن در شرکت مرتبط با تجارت در ایران می پردازد که خود بخشی از صندوق سرمایه گذاری سازمان را تشکیل می دهد.

باکلی به فهرستی از شکایات دولت از رفتار ایران، از جمله حمایت آن کشور از تروریسم بین المللی، تلاش برای تولید تسلیحات هسته ای و «سابقه اسف بار حقوق بشر» اشاره کرد.

بارکلی گفت: «ایران همچنان یک کشور فعال در حمایت از تروریسم است، درحالیکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات و امنیت آن کشور مستقیماً در طرح های مرتبط با اقدامات تروریستی دخالت دارند.»

قوانین ایالت نوادا، قانونگذاران را از دخالت در سرمایه گذاری های پی-ای-آر-اس باز می دارد، اما باکلی گفت تمهیدات وی تنها به دنبال شفافیت است.

وی گفت: «هرچند این قوانین مانع از دخالت در سرمایه گذاری های صورت گرفته توسط سازمان می شود، اما به آن معنا نیست که پی-ای-آر-اس در برابر میزان سرمایه گذاری و کسب منفعت از شرکت هائی که به طور فعال در حال تجارت با یک کشور در تلاش توسعه نظامی است و اظهارات ضد آمریکائی آن در راستای اشاعه آمریکا ستیزی و تخریب فرآیند صلح خاورمیانه است، پاسخگو نباشد.»

دانا بیلیو مسؤول اجرائی سازمان سرمایه گذاری بازنشستگان به اعضای کمیته گفت قانون «از هیأت مدیره می خواهد جهت منافع صرفاً مالی اعضأ و بهره مندان از صندوق، به سرمایه گذاری دست بزند.»

بیلیو گفت: «چنین قانونی، از درنظر گرفتن هرگونه مسأله اجتماعی صرف در فرآیند سرمایه گذاری پیشگیری می کند. ما فقط و فقط باید به منافع مالی اعضأ توجه داشته باشیم.» وی افزود سازمان سرمایه گذاری بازنشستگان هرگونه اطلاعاتی که می تواند به سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران مربوط شود را در اختیار قرار می دهد، هرچند اصولاً این اطلاعات همواره در دسترس بوده اند.

بیلیو ضمناً گفت به دلیل آنکه اغلب شرکت های نفتی صاحب ارتباطات بین المللی هستند، تعیین اینکه دقیقاً چه مقدار از سرمایه گذاری ها عملاً از سوی شرکت های مرتبط با ایران جذب می شوند، بسیار دشوار است. وی از شرکت نفتی شل که در آمریکا مشغول  فعالیت است، به عنوان مثال نام برد.

بیلیو گفت: «شل یک شرکت جهانی با ۱۰۰.۰۰۰ کارمند در تعدادی از کشورها ست. کمتر از یک درصد این کارکنان در ایران هستند. در مقایسه با این عدد، شل صاحب ۲۳.۰۰۰ کارمند در آمریکا است.»

بیلیو پس از جلسه استماع سنا اعلام کرد خارج شدن سازمان سرمایه گذاری بازنشستگان از چنین شرکت هائی، ۲۱ میلیون دلار هزینه بر روی دست سازمان خواهد گذاشت.

کن لمبرت مسؤول سرمایه گذاری پی-ای-آر-اس گفت شرکت های نفتی مرتبط با ایران، تنها کمتر از یک درصد (معادل ۱۶۷ میلیون دلار) از گردش مالی ۱۸ میلیارد دلاری سازمان را تشکیل می دهند. وی مسأله مطرح شده را «با ارزش اما مشکل» خواند زیرا تشخیص فعالیت های مربوط به ایران در قلمروی این شرکت ها کار دشواری است.

بیل راگیو سناتور جمهوری خواه گفت چنین قوانینی در سال های گذشته هم تصویب شده است، اما سازمان سرمایه گذاری بازنشستگان همواره «از این موضع وارد شده که محدود کردن توانائی آنها  برای سرمایه گذاری در شرکت هائی که با برخی کشورهای سرکش و صاحب سیاست هائی که مورد علاقه ما نیست مرتبط هستند، برخلاف منافع مالی است.»

وی گفت: «اگر ما دست به کار سرمایه گذاری بر اساس ملاحظات اجتماعی شویم، چه توسط سازمان سرمایه گذاری بازنشستگی و چه توسط دولت، در این صورت به اقتصاد کشور خودمان لطف بزرگی کرده ایم.»

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل- ۱۴ مه ۲۰۰۹