سومین شکایت از احمدی‌نژاد در آخرین روزها

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» مجلس اعلام وصول کرد

هم‌زمان با تصویب طرحی درباره ممنوعیت پس گرفتن امضای نمایندگان در هنگام طرح سئوال از رییس‌جمهور٬ هیات رییسه از وصول سومین شکایت نمایندگان از احمدی‌نژاد خبر داده است.

شکایت نمایندگان مجلس از احمدی‌نژاد در حالی صورت می‌گیرد که وی در آخرین روز کاری مجلس هشتم در سال ۹۰ برای پاسخ‌گویی به سئوالات نمایندگان به مجلس رفته بود؛ به همین دلیل ۲۱ نماینده مجلس شکایتی از احمدی‌نژاد تنظیم و آن را به هیات رییسه مجلس داده‌اند.

گرچه برخی رسانه‌ها درباره وجود چنین شکایتی تردید داشتند٬ اما فاضل موسوی٬ دبیر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، شکایت ۲۱ نماینده از محمود احمدی‌نژاد را تائید کرد و گفت شکایت این نمایندگان تحویل علی لاریجانی شده است.

وی گفته است که نمایندگان با استناد به ماده ۲۳۳ آیین‌نامه مجلس از احمدی‌نژاد به دلیل “توهین به نمایندگان”٬ “در راس امور ندانستن مجلس”٬ “استنکاف از اجرای قوانین مطرح شده در سوال و قانون ندانستن بعضی از آن‌ها” و “بیان مطالب خلاف واقع در پاسخ به سئوالات نمایندگان” شکایت کرده‌اند.

این سومین شکایتی است که نمایندگان مجلس علیه احمدی‌نژاد تنظیم کرده‌اند. دو شکایت قبلی نمایندگان پس از بررسی در کمیسیون مربوطه٬ به قوه‌قضاییه فرستاده شد٬ اما هنوز به آن رسیدگی نشده است.

دو شکایت پیشین نمایندگان مربوط به تخلف احمدی‌نژاد درباره تعیین سرپرست وزارت نفت و فساد مالی بود. گرچه این دو پرونده به قوه‌قضاییه ارسال شده‌اند٬ اما هنوز مورد رسیدگی قرار نگرفته‌اند.

براساس قوانین موجود پس از ارسال گزارش شکایت نمایندگان از رییس جمهوری٬ قوه‌قضاییه موظف است از این شکایت به عنوان کیفرخواست استفاده کرده و در یک شعبه ویژه٬ به آن رسیدگی کند.

اهمیت سومین شکایت نمایندگان در این مساله است که در صورت طرح و به ثمر رسیدن آن٬ هیات رییسه مجلس موظف است بحث استیضاح احمدی‌نژاد را در دستور کار خود قرار دهد.

برای این منظور متن شکایت به کمیسیون‌های مربوطه در مجلس ارسال می‌شود و پس از بررسی در آن ها٬ به صحن علنی خواهد آمد. در صورت رای آوردن این طرح در صحن علنی٬ هیات‌رییسه موظف است به‌طور خودکار موضوع استیضاح احمدی‌نژاد را در دستور کار قرار دهد.

در تحولی دیگر نمایندگان مجلس، طرحی را تصویب کردند که براساس آن  پس از ارسال سؤال برای دفتر رئیس‌ جمهور، کاهش یا افزایش امضاها دیگر ممکن نیست.

طرح سؤال از محمود احمدی‌نژاد از سال ۸۹ بارها به جریان افتاده و در نیمه راه متوقف شده‌ بود تا این که با وجود تلاش حامیان دولت برای لغو جلسه سؤال نمایندگان مجلس از رئیس جمهور، و حتی در یک مقطع با اعلام این که ۱۱ نماینده امضای خود را از این طرح سوال پس گرفته‌اند، محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه، ۲۴ اسفند ۱۳۹۰، به مجلس احضار شد.

وی اما در این جلسه انتقادهای نمایندگان را نپذیرفت و پرسش‌های آنان را در اغلب موارد با لحنی تمسخرآمیز جواب داد.

احمدی‌نژاد در جلسه مربوط به سئوال از رییس‌جمهوری٬ گفته بود که “برخی از نمایندگان با فشار دادن یک شاسی فوق‌لیسانس شده‌اند”. وی همچنین با اعلام اینکه به همه سئوال‌های نمایندگان پاسخ داده٬ خواستار “انصاف” نمایندگان مجلس شده و از آن‌ها خواسته بود که “بی‌معرفتی و نامردی” نکنند. وی چندین بار تکرار کرده بود که به مجلس آمده تا همراه با نمایندگان “حال” کند.

این‌گونه پاسخ‌های احمدی‌نژاد بود که باعث شد تا نمایندگان مجلس سومین شکایت از وی را نیز تنظیم کنند. گفته می‌شود افرادی چون  فاضل موسوی، پزشکیان، تابش و علی‌اکبر اولیا از جمله امضاکنندگان طرح شکایت از احمدی‌نژاد هستند.