لغو تحریم‌ها شرط ادامه مذاکرات است

نویسنده
حسین محمدی

» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

پرویز سروری٬ رییس کمیته امنیت در کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت که “لغو تحریم‌های بین‌المللی شرط جمهوری اسلامی برای ادامه مذاکرات” ایران با گروه ۱+۵ در بغداد است؛ وی لغو این تحریم‌ها را مسبب “آثار بزرگ” در اقتصاد ایران توصیف کرد.

اگرچه پس از مذاکرات انجام شده در استانبول٬ جمهوری اسلامی و اعضای گروه ۱+۵ بر “سازنده” بودن مذاکرات تاکید کردند٬ اما احتمالا در دور بعدی گفت‌وگوها٬ اتفاق مشابهی رخ ندهد؛ زیرا از سویی جمهوری‌اسلامی برای ادامه مذاکرات پیش‌شرط‌هایی همچون لغو تحریم‌ها را تعیین کرده و از سوی دیگر سنای آمریکا٬ به دنبال تصویب تحریم‌های شدیدتری علیه ایران است.

شورای امنیت تاکنون ۴ قطع‌نامه برای تحریم علیه ایران صادر کرده است. برخی کشورهای غربی نیز دست به اعمال تحریم‌هایی علیه جمهوری‌اسلامی زده‌اند. مسوولان جمهوری‌اسلامی پیش از این مدعی شده بودند که این تحریم‌ها نه تنها اثر منفی بر اقتصاد ندارد٬ بلکه باعث رشد و پیشرفت کشور خواهد شد.

حتی زمانی که محمود بهمنی٬ رییس کل بانک مرکزی خبر از در پیش بودن دو سال سخت برای کشور داد، رهبر جمهوری‌اسلامی در یک سخنرانی٬ بدون بردن نام او، از گفته‌های وی انتقاد کرد.

پیش از سروری٬ برخی دیگر از مقامات جمهوری‌اسلامی نیز خواستار لغو تحریم‌ها پیش از آغاز مذاکرات بغداد شده بودند؛ خواسته‌ای که با واکنش منفی مقامات غربی مواجه شده بود.

سعید جلیلی٬ دبیر شورای عالی امنیت ملی٬ در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان این مذاکرات گفته بود که جمهوری‌اسلامی در دور بعدی مذاکرات٬ به دنبال لغو تحریم‌هاست. علی‌اکبر صالحی وزیر امورخارجه نیز از غرب خواسته بود تا در مسیر”اعتمادسازی” حرکت و تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.

علا‌ءالدین بروجردی٬ رییس کمیسیون امنیت ملی و حسین ابراهیمی دیگر عضو این کمیسیون هم گفته بودند که لغو تحریم‌ها از محورهای مذاکرات آینده در بغداد خواهد بود.

دور دوم گفت‌وگو میان ایران و گروه ۱+۵ در حالی در بغداد انجام خواهد شد که پرویز سروری٬ انجام این مذاکرات در بغداد را “پیروزی بزرگی” برای جمهوری‌اسلامی توصیف کرده است.

با وجود درخواست‌های مقام‌های ایرانی٬ کشورهای عربی مسیر دیگری را برگزیده‌اند.رییس فراکسیون دموکرا‌ت‌های مجلس سنای آمریکا در روزهای گذشته خواستار “تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران” به منظور “فشار بر تهران به دلیل برنامه هسته‌ای” شده و گفته است که لازم است تحریم‌های جدید بانکی و نفتی علیه ایران اعمال شود.

پیش از این هیلاری کلینتون٬ وزیر امورخارجه آمریکا نیز با رد درخواست جمهوری‌اسلامی برای لغو تحریم‌ها٬ از ادامه تحریم‌ها خبر داده بود. وی اضافه کرده بود که “در صورت اقداماتی عملی از سوی ایران” آمریکا هم “اقدامات مقتضی” را انجام خواهد داد، اما “وقت آن هنوز نرسیده است”.

اتحادیه اروپا نیز گفته است تا زمانی که ایران گام‌هایی در جهت برآورده کردن خواست‌های جهانی در مورد برنامه هسته‌ای خود بر ندارد، تحریم‌ها کاهش نخواهد یافت.

 در روزهای اخیر گزارش هایی تایید نشده حکایت از توافق جمهوری اسلامی با غرب برای کاهش خلوص غنی سازی از ۲۰ درصد به ۳.۵ درصد دارد. در مقابل غرب نیز غنی سازی۳.۵ درصد تحت نظارت کامل بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را مجاز اعلام خواهد کرد.

بازگشتن ایران و گروه ۱+۵ به پای میز مذاکرات پس از آن صورت می‌گیرد سازمان ملل چهار دور از تحریم‌ها را علیه ایران به اجرا گذاشت و برخی کشورهای غربی نیز اقدام به تحریم ایران در زمینه‌های مالی و نفتی کردند. مذاکرات استانبول٬ دور جدیدی از گفت‌وگوها پس از ۱۵ ماه میان ایران و گروه ۱+۵ بود. تحریم های بین المللی از پاییز امسال همزمان با گزارش جدیدی از آژانس اتمی که بر سویه های نظامی برنامه اتمی تهران تاکید می کرد اوج گرفت؛ ابتدا ایالات متحده بانک مرکزی و نفت ایران را تحریم کرد و متعاقبا ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا نیز اعلام کردند خرید نفت از ایران را از ابتدای تابستان متوقف خواهند کرد.

این کشورها جمهوری‌اسلامی را متهم می‌کنند که قصد دارد سلاح‌های هسته‌ای تولید کند٬ اتهامی که همواره از سوی ایران رد شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اخیرا در گزارشی، از برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد و افزود که با وجود انجام مذاکرات فشرده با مقام‌های ایرانی، ابهامات در مورد ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران، به قوت خود باقی است.