ابتکار: تقصیر دولت قبل است

نویسنده
فیروزه متین

» تجمع اعتراض آمیز کارکنان محیط زیست

نحوه انعکاس خبر تجمع کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست در اعتراض به سوء مدیریت و تبعیض موجود در این تشکیلات که معصومه ابتکار هدایت آن را بر عهده دارد، موجب شد تا وی روز گذشته از تحریف واقعیت توسط رسانه های محافظه کار سخن بگوید و آنها را به رعایت اخلاق فرابخواند.

 به گزارش خبرگزاری ایلنا کارکنان این سازمان روز سه شنبه در اعتراض به عملکرد معصومه ابتکار و دیگر مدیران این سازمان دست به تجمع اعتراض آمیز بزنند.

آنها در این تجمع با پلاکاردهایی چون “ما از سگ کمتریم”، “برای سگ آمدی، برای همکار بیا” نسبت به سوءمدیریت و تبعض موجود در سازمان حفاظت محیط زیست اعتراض کردند.

سایت صراط نیوز در گزارشی از این تجمع نوشته است: “بیش از ۱۰۰ نفر از کارمندان سازمان محیط زیست در اعتراض به سوء مدیریت و بی‌توجهی به مشکلات زیست محیطی در مقابل این سازمان تجمع کردند. بی‌عدالتی و تبعیض بین مدیران رده بالا و کارمندان با سابقه و کار‌شناسان، پایین بودن حقوق و مزایای کارمندان و حقوق‌های بسیار بالای مدیران و معاونین ابتکار، استخدام ۵۰ نفر نیروی بی‌تجربه در بدو ورود ابتکار به سازمان محیط زیست به صورت قراردادی، تحرکات انتخاباتی و سیاسی کاری مسئولان رده بالای این سازمان، قیاس دریافتی کارمندان سازمان محیط زیست با دیگر نهادهای دولتی، بی‌توجهی مسئولان به اعتراضات کارمندان و عدم تکریم و نیز عدم رسمی شدن نیروهای قراردادی بعضاً بعد از ۱۰ سال و… از جمله موارد مورد اعتراض کارکنان بود. این کارمندان معترض بعد از اظهار گلایه‌های معیشتی و عدم توجه مسئولان به آن‌ها زبان به گلایه‌های زیست محیطی گشودند و از مسائل مختلفی مانند تجاری شدن جزیره آشوراده توسط ابتکار در دولت اسبق و عدم اتخاذ سیاست برای حفظ محیط زیست و ارتقای آگاهی و دانش کارمندان صحبت کردند”.

صراط افزوده: “یکی از اعتراضات کارمندان این بود که ابتکار از بدنه کار‌شناسان سازمان استفاده نمی‌کند و فقط بر ۵۰ نیروی بی‌تجربه خود تکیه می‌کند و همچنین برخی از مدیران می‌خواهند با شعار حفاظت از محیط زیست وارد مجلس شوند.نکته دیگری که یک کارمند معترض به آن اشاره کرد دیدارهای مکرر ابتکار با سفرای کشورهای دیگر است و اینکه وی به عنوان بانوی محیط زیست تقدیر می‌شود در صورتی که هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده است و همه ما همان کارهایی را انجام می‌دهیم که در گذشته می‌کردیم.آنها معتقد بودند که آمارهای محیط زیست مبنی بر کنترل آلودگی هوا و ریزگردها پوچ است و بودجه‌های که باید برای کارهای پژوهشی صرف شود به صورت صوری به دانشگاه‌ها داده می‌شود و در زمینه‌های دیگر مانند خرید خودرو صرف می‌شود.این کارمندان معترض با پلاکاردها و شعارهای «مجابی استعفا، استعفا»، «ابتکار، حمایت، حمایت»، «مسئولان پاسخ، پاسخ»، «سکوت ما بلندتر از فریاد ما است» و «برای سگ آمدی، برای همکار بیا» سعی داشتند تا ابتکار را به جمع خود بکشانند”.

آنطور که خبرگزاری فارس نوشته، سرانجام پس از گذشت حدود ۲ ساعت از اعتراضات کارکنان، معصومه ابتکار به جمع معترضین پیوست و آن‌ها را دعوت کرد برای گفت‌وگو به سالن همایش پارک پردیسان بروند.

 وی در جمع معترضان گفته است: “نه دوست داریم فضا امنیتی باشد که صدای همکاران به گوش کسی نرسد و نه تصورات همکاران تبدیل به شایعه شود. در این دوره اتاق‌های خرد جمعی تشکیل شد که همه مشکلات شما را به ما انعکاس می‌دهد و فکر می‌کنیم که خیلی کار کرده‌ایم و برای شما تلاش کرده‌ایم. (اعتراض حضار) متوسط حقوق نیروهای رسمی سازمان محیط زیست در سال ۹۲ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود که در سال ۹۴ به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. همچنین متوسط حقوق قراردادهای یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در سال ۹۲ بود که در سال ۹۴ به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. (اعتراض شدید حضار) می‌گوییم فیش حقوقی شما را بزنند روی تابلو همه ببینند”.

ابتکار در ادامه سخنانش به کاهش تورم اشاره کرد که حضار با فریاد اینکه همه چیز گران شده و تورم کجا کاهش یافته است، اعتراض خود را نشان دادند.

او گفته است: “من از سوی دولت گذشته عذرخواهی می‌کنم زیرا افزایش حقوق‌ها در دولت قبل خلاف قانون بود. آقای نوبخت موافقت نکردند ولی ما موافقت آن را فقط برای سازمان خودمان گرفتیم و اگر دستگاه‌های دیگر هم بفهمند آن‌ها هم درخواست افزایش حقوق می‌کنند و آنگاه این موافقت ما نیز از بین می‌رود. لشکر بیکاران پشت در هستند و دولت هم امسال به کسری بودجه می‌خورد”.

در این هنگام نیمی از جمیعت سالن را خالی کردند و ابتکار در واکنش به این حرکت گفت: “آن دوستانی که رفتند مشکلاتشان برطرف شد. حداقل پرداختی‌ها به مدیران و معاونان محیط زیست پرداخت می‌شود و حقوقشان در سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود”. (اعتراض حضار).

این در حالی است که حسابدار سازمان در‌‌ همان جلسه از دریافت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فقط به عنوان رفاهی توسط چهار معاون ابتکار خبر داد.

یکی از حضار از ابتکار پرسید: چرا مدیران باید در پایان سال ۸ میلیون تومان پاداش بگیرند و کارمندان حداکثر یک میلیون تومان! که ابتکار گفت: “من این موضوع را نمی‌دانم”.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از پرداخت ۹۰۰ میلیون تومان از دیون همکاران توسط این سازمان در سال ۹۳ خبر داد و گفت: ماهانه از ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان بابت بدهی‌های گذشته با حکم قوه قضاییه از حساب سازمان ما کسر می‌شود.

وی از پرداخت وام به ۲۵۰ کارمند در سال گذشته خبر داد که حضار اعتراض کردند و گفتند که حتی از پرداخت چنین وامی خبر هم نداشتند.

در حالی که بخشی از کارکنان در میان صحبت‌ها، سالن را ترک کردند و عده‌ای از تجمع‌کنندگان هم که تا پایان سخنرانی مانده بودند، همچنان قانع نشده بودند سخنرانی ابتکار پایان یافت و جمع متفرق شدند.

 اما معصومه ابتکار روز گذشته با انتشار متنی در وبلاگ شخصی خود، از “تحریف” واقعیت توسط خبرگزاری های دست راستی سخن گفت و در تشریح این “تحریف” اعلام کرد که یک خبرگزاری گزارش خود را با عکس او در یک تجمع دیگر منتشر کرده است.

وی نوشته: “اتفاق امروز نکات مثبت و خوبی داشت، ولی حیف که کج اندیشان برای این حرکت صادقانه کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست کیسه های دروغین سیاسی می دوزند و البته رسوا هم می شوند. خبرگزاری فارس عکسی دست کاری شده از حضورم در دانشگاه صنعتی شریف را در کنار خبر امروز منتشر کرده تا این تصور را ایجاد کند که با اعتراض کارکنان برخوردی خشن داشته ام. در تصویر بزرگ شده این عکس به خوبی دست کاری در صورت مشهود و چهره شاد مخاطبان نیز خود دلیلی بر تناقض در عکس است. این در حالی است که همین خبرگزاری عکس حضورم در اعتراض امروزرا داشته (عکس بالا) و درکنار خبر استفاده نکرده است”.

در همین حال، روز گذشته، مجلس شورای اسلامی نیز به دلایل متعدد تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست را تصویب کرد.

عباس پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در اینباره گفته است: “تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط‌ زیست در کمیسیون کشاورزی تصویب شد. این طرح چند محور عمده دارد و به نظارتی که سازمان حفاظت محیط زیست باید روی کنترل برخی از پروژه‌ها و دخل و تصرف در منابع طبیعی می‌کرد بر‌می‌گردد. به عنوان مثال وزارت نیرو اقداماتی مانند سدسازی را انجام داده که منابع آبی را نابود کرده است و همین امر موجب پدید آمدن کانون ریزگردها است و سازمان محیط زیست هیچ‌گونه نظارتی روی آن نداشت و هم‌اکنون ۱۳ استان کشور با آن درگیرند. مسائل بعدی هزینه‌کرد بودجه مربوط به ریزگردها، دریاچه ارومیه، مشکلات زیست محیطی و بحث بنزین‌های آلوده است که هدف تحقیق و تفحص است”.