منع انتقاد یعنی تبدیل جمهوری اسلامی به دیکتاتوری

نویسنده
حسین محمدی

» علی مطهری: احمدی‌نژاد را محاکمه کنید

علی مطهری، فرزند آیت الله مطهری و نماینده اصول گرای مجلس هشتم، در پاسخ به شکایت دفتر محمود احمدی نژاد، متن دفاعیه خود را به طور کامل منتشر کرد.

آن گونه که مطهری اعلام کرده است، این متن بیش از دو ماه پیش، به دادسرای کارکنان دولت فرستاده شده است، و وی هم اکنون دست به انتشار آن زده است.

مطهری در دفاعیات خود با اشاره با شکایت محمود احمدی نژاد، نوشته است که:” اگر نتوان از رئیس جمهوری انتقاد کرد، جمهوری اسلامی فرقی با دیکتاتوری نخواهد داشت.”

نماینده اصول گرای مجلس، در دفاعیه خود با اشاره به حوادث پس زا انتخابات، بار دیگر خواستار محاکمه میرحسین موسوی، مهد کروبی و محمود احمدی نژاد شده و هر سه آن ها را “عوامل فتنه” نامیده است.

مطهری یکی از دلایل اصلی اعتراضات پس از انتخابات را مناظره موسوی و احمدی نژاد و سخنان رییس دولت نهم در آن مناره می داند:“آن مناظره کذایی جامعه را دو قطبی کرد و پرده حرمت میان مردم و حکومت را درید و نظام جمهوری اسلامی را قبل از روی کار آمدن آقای احمدی نژاد، نظامی فاسد و دزد و مظهر پیوند قدرت و ثروت برای غارت بیت المال و استثمار مردم معرفی کرد.“وی اضافه کرده است که “موسوی با ادعای تقلب در انتخابات و تشویق مردم به حضور در خیابان‌ها “جرقه آتش را بر هیزمی که آقای احمدی نژاد فراهم کرده بود زد و آن را شعله ور کرد.”

مطهری برای پایان فتنه خواستار آن شده است که :“عدالت و حکمت حکم می کند که برای پایان یافتن این فتنه هر سه نفر به طور همزمان محاکمه شوند تا همه اطراف این بحران راضی گردند و مردم احساس کنند واقعا عدالت و انصاف حکمفرماست.”

وی همچنین در دفاعیه خود با اشاره به حوادث رخ داده در روز 14 خرداد و در آرامگاه آیت الله خمینی، سخنان احمدی نژاد را در آن مراسم “تفرقه انگیز” خوانده و اعلام کرده است که دیر آمدن آقای احمدی نژاد به مراسم، برخورد او با دبیر ستاد برگزاری مراسم و اعلام سخنرانی آیت الله خامنه ای، بلافاصله پس از پایان سخنانش، از نشانه های تحریک اشکار مردم بوده است.

اشاره مطهری به مراسم سالگرد درگذشت آیت الله خمینی، در آرامگاه وی است. در این روز پس از سخنان محمود احمدی نژاد و پیش از سخنان آیت الله خامنه ای، جمعیت حاضر، با سردادن شعار، مانع سخنرانی سدحسن خمینی شدند.

 

شکایت در سالگرد انتخابات

آن گونه که خود مطهری پیش از این اعلام کرده بود، محمود احمد نژاد از مطهری به دلیل سخنانش در مجلس، مصاحبه ها و برنامه های تلویزیونی، شکایتی کرده است. شکایتی که در روز 22 خرداد سال جاری – سالگرد انتخابات ریاست جمهوری – به شعبه دوم دادسرای کارکنان دولت ارائه شده است. گرچه خود مطهری بر این عقیده است که بر طبق قانون اساسی” تعقیب قضایی نمایندگان مجلس به دلیل اظهار نظر درباره مسائل، غیر قانونی است.”

مطهری پش از این در انتقاد از محمود احمدی نژاد گفته بود که “احمدی نژاد مانند کودک عزیز کرده یک خانواده شده است که هرچه دیگران را اذیت می کند مورد تشویق قرار می گیرد.”

وی همچنین در انتقاد از قانون گریزی احمدی نژاد، خواستار ورود مجلس به این عرصه شده و گفته بود:” دولت با یک مصاحبه تلویزیونی، قانون عفاف و حجاب را از حیز انتفاع ساقط می کند و مجلس فقط آه می کشد. امروز ما در مقابل تاریخ مسئولیم و اگر در برابر برخی قانون گریزی‌ها سکوت کنیم، پاسخی در مقابل تاریخ نخواهیم داشت. سکوت در چنین شرایطی یعنی هموار کردن راه تکروی و استبداد.”

گرچه پیش از این شکایت، احمدی نژاد، به طور مستقیم به سخنان مطهری جوابی نداده بود، اما بسیاری از حامیان وی، به مطهری انتقاد کرده بودند. آن ها با یادآوری این نکته که “حمایت احمد نژاد باعث ورود مطهری به مجلس شده است”، اعلام کردند که مطهری دچار “مشکلات روحی” است.

انتقادهای مطهری از احمد نژاد و سخنان وی، باعث شده بود که برخی از اعضای فراکسیون اصول گرایان مجلس هشتم، خواستار اخراج وی از این فراکسیون شوند. مطهری در پاسخ به این مساله، با اعلام این که :“اگر افرادی مثل ما از فراکسیون اصولگرایان خارج شوند از این فراکسیون چیزی جز تملق و چاپلوسی باقی نمی ماند”، اضافه کرده بود: “اگر اعضای فراکسیون اصولگرایان اقدام به اخراج من از فراکسیون کنند، این مقدمه ای خواهد بود که فراکسیون سومی متشکل از اصلاح طلبان و اصولگرایان تشکیل شود.”

وی همچنین  تنها چند روز پیش از انتشار دفاعیه خود، نامه ای سرگشاده خطاب به رییس قوه قضاییه منتشر کرده بود که این نامه نیز با انتقاد تند اصول گرایان حام احمدی نژاد، رو به رو شده بود. وی در نامه خود به لاریجانی، با ابراز نارضایتی از عدم محاکمه سران معترضان، آن را نتجه سیاست “دق مرگ کردن سران معترضان” دانسته و نوشته بود:” افراد یا مجرمند یا مبرا از جرم، در حالت اول باید محاکمه شوند و به مجازات عمل خود برسند و در غیر این صورت تا زمانی که جرم آنها در دادگاه صالح اثبات نشده است باید از همه حقوق شهروندی برخوردارند.”

وی در این نامه هم خواستار محاکنه احمدی نژاد، به همراه موسوی و کروبی شده بود:” کسانی که ادعای تقلب را مطرح کردند و مردم را به حضور در خیابان‌ها تشویق نمودند و هم کسانی که با اتهام زنی‌های خود در مناظرات و سخنان و رفتارشان در جشن پیروزی، بخشی از زمینه این فتنه را فراهم کردند باید محاکمه شوند تا در این صورت ریشه این بحران خشک شود و مردم احساس کنند که واقعا عدالت اجرا شده است.[البته] اتهام دسته دوم بسیار سبک‌تر از اتهام دسته اول است.”