مهاجمان آیا مجازات می شوند؟

نویسنده
آکام مکری

» اولین جلسه محاکمه عاملان کوی دانشگاه

نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات ۲۷ تن از متهمان حمله به کوی دانشگاه در شعبه دوم دادگاه نظامی تهران برگزار شد و بر اساس اطلاعیه سازمان قضایی نیروهای مسلح، در این جلسه ۲۳ تن از متهمان حمله به کوی دانشگاه، وکلای آنها و نیز تعدادی از شاکیان پرونده حضور داشتند.

اسامی متهمان این پرونده هنوز اعلام نشده، فقط گفته اند  اسامی آنان بعد از قطعی شدن حکم دادگاه اعلام خواهد شد.

درخواست شناسایی و محاکمه عاملان حمله به کوی دانشگاه، از سوی رهبر جمهوری اسلامی و نیز شماری از نمایندگان اصولگرای مجلس مطرح شده بود، هواداران دولت سکوت کرده اند و مخالفان بارها خواستار محاکمه آمران و عاملان حمله به دانشجویان شده بودند.

براساس اطلاعیه سازمان قضایی نیروهای مسلح “علاوه بر رسیدگی به اتهامات 27 نفر از متهمان که رسیدگی به اتهام آنان در دادگاه آغاز شده است تحقیقات در مورد 17 متهم دیگر پرونده نیز در دادسرای نظامی خاتمه یافته و پرونده این متهمان به زودی با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال خواهد شد”.

 ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در شامگاه ۲۴ تیر ۱۳۸۸ دهها تن نیروها گارد ویژه به همراه لباس شخصی ها به کوی دانشگاه حمله کردند.

 یکی از شاهدان عینی در شب حمله به کوی دانشگاه، در گفتگو با روز، جریان حمله  را چنین بیان کرده بود: “این افراد با اسلحه وینچستر حمله کردند و از ساعت 3:30 تا 5 بامداد به وحشیانه ترین شکل ممکن اقدام به تیراندازی کردند. بچه ها را کتک می زدند. عربده می کشیدند. حتی چند تن از دانشجویان را از بالای یکی از ساختمانهای کوی به پایین پرت کردند که وضعیت جسمی آنها به شدت نامساعد است. بیش از 20 نفر زخمی شده اند. دهها تن از دانشجویان  در بازداشتند و از مکان نگهداریشان هیچ اطلاعی نیست. آنها به خوابگاهها هم حمله کرده و کامپیوترها را با تبر شکسته اند. حتی به جان درختان کوی دانشگاه افتاده و از فرط عصبانیت آنها را با تیر قطع کرده اند. واضح است که احمدی نژاد  دارد از دانشگاه به خاطر اعتراضاتش به وی انتقام می گیرد”. 

همچنین روزنامه گاردین چاپ بریتانیا هم درباره حادثه کوی دانشگاه نوشت: “پنج نفر جان باختند. ‌فاطمه براتی، کسری شرفی، مبنا احترامی، کامبیز شعاعی و محسن ایمانی. آنها روز بعد در بهشت زهرای تهران بدون اطلاع خانواده هایشان دفن شدشند. تحکیم وحدت، یک سازمان دانشجویی، نام آنها را تایید کرده‌است”.

بازداشت شدگان هم روایات تکان دهنده ای دارند “حضور یک روزه ی ما در منفی چهار وزارت کشور، بدترین روز زندگی مان بود که هرگز از ذهن ما پاک نخواهد شد. یکی از ماموران که به محوطه ی زیرزمینی آمده بود، می گفت اینجا از گوانتانامو هم هزاربار بدتر است”. این بخشی از اظهارات تکان دهنده  یک فعال دانشجویی بود که در کوی دانشگاه بازداشت و به همراه سایر دانشجویان در زیر زمین وزارت کشور، تحت شدیدترین شکنجه ها و آزارهای جنسی قرار گرفته بود.

چندی بعد از حادثه رفته رفته موج واکنش ها  آغاز شد. دفتر تحکیم وحدت طی بیانیه با بیان اینکه “این جنایت عظیم در حق دانشجویان بی پناه، لکه ننگی ابدی و فراموش ناشدنی برای دولتمردان است” خواستار مجازات عاملان این حمله شد. در همین حال علی لاریجانی، رییس مجلس هم هیاتی را مامور رسیدگی به “اتفاقات ناگوار در برخی نقاط از جمله کوی دانشگاه تهران”  کرد.

چندی بعد  آیت الله خامنه ای هم گفت: “همه افرادی که در این حوادث دچار آسیب شده‌اند، بدانند نظام، تصمیم بر مجامله و گذشت ندارد و همان گونه که با افرادی که صریحا با نظام مقابله می‌کنند، از موضع قانون و حق برخورد می‌کند، اگر کار بد و جنایتی انجام شده باشد، با عوامل این اقدامات نیز از موضع قانون و حق، برخورد خواهد شد”.

اما ظاهرا روند رسیدگی به این پرونده، حتی آیت الله خامنه ای را هم راضی نکرده بود. او طی ماههای گذشته بار دیگر در این خصوص لب به سخن گشود و گفت: “روند این پیگیری کند بوده و آنچنان که باید پیش نرفته است اما این مساله فراموش نشده و انشاءالله به پیش خواهد رفت.”

در اسفند ماه ۱۳۸۸ تلویزیون بی بی سی فارسی برای اولین بار فیلمی از وقایع شب حمله به کوی دانشگاه را منتشر کرد. این فیلم که ظاهرا از سوی مهاجمین گرفته شده، زوایای مختلف حادثه کوی دانشگاه، و صحنه های ضرب و شتم دانشجویان را نشان می دهد.

 بسیاری از فعالان دانشجویی، حادثه ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ را به عنوان ۱۸ تیری دیگر توصیف می کنند که بعد ده سال چهره نمود. زمانی که  پس از توقیف روزنامه سلام، نیروهای لباس شخصی با حمله به کوی دانشگاه،  با دانشجویان معترض درگیر شدند که در جریان درگیریها، یک تن کشته و شماری نیز زخمی و بازداشت شدند. دو سال پس از این اتفاقات شماری از عاملان حمله به کوی دانشگاه، محاکمه شدند و در نهایت قوه قضاییه همه متهمین را تبرئه  کرد و تنها یک سرباز وظیفه به اتهام دزدیدن یک دستگاه ریش تراش محکوم شد .

 جلسات بعدی رسیدگی به اتهامات متهمان حمله دوم به کوی دانشگاه در روزهای آینده برگزار خواهد شد.  سوالی که مطرح می شود این است: آیا این بار نیز دادگاه به سرنوشت دادگاه متهمان ۱۸ تیر دچار خواهد شد