نصب تابلو در نشیمنگاه خامنه‌ای

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» در کوه‌های کرمان اتفاق افتاد

یک پایگاه بسیج در کرمان، روی تخته سنگی که رهبر جمهوری اسلامی در سفر چند سال پیش خود به این شهر روی آن نشسته بود، تابلوی یادبودی نصب کرده است. کوهنوردی از تفریحات مورد علاقه علی خامنه ای است و بنا به گفته اطرافیانش، وی اوقات زیادی را به این کار اختصاص می دهد.

“پایگاه مقاومت شهدای بیت الله الحرام” کرمان، از پایگاه های بسیج این شهر ، این تابلو را روی تخته سنگ نصب کرده است. در این تابلو، یک آیه قرآن و عکسی از خامنه ای بر روی همان سنگ قرار داده شده است. همچنین روی آن نوشته شده: “محل جلوس مقام معظم رهبری در تاریخ جمعه 16/2/84 در مسیر کوهپیمایی”.

رهبر جمهوری اسلامی در آن هنگام به استان کرمان سفر و چند روزی را در شهرهای مختلف آن سپری کرده بود.

این عکس نخستین بار در سایت پارسینه که از سایت های نزدیک به جناح حاکم اصولگرا است، منتشر شد و انتشار آن واکنش های انتقادی و تمسخرآمیز کاربران اینترنتی را به دنبال داشت. بر خلاف اخبار و تصاویر مربوط به خامنه ای که معمولا در سایت های طرفدار او به طور گسترده بازنشر می شوند، این عکس با استقبال چندانی در سایت های نزدیک به حکومت هم روبرو نشد.

علاقه رهبر جمهوری اسلامی به کوهنوردی مشهور است. آنگونه که اطرافیان وی می گویند، خامنه ای برنامه منظم هفتگی برای رفتن به کوه های شمال تهران بخصوص در ساعات ابتدایی صبح که هنوز آفتاب طلوع نکرده است دارد.

تلویزیون جمهوری اسلامی تاکنون چند گزارش از حضور رهبر جمهوری اسلامی در این کوه ها پخش کرده است. خامنه ای در هر سفری که امکانش وجود داشته باشد، برنامه کوهپیمایی را فراموش نمی کند. اوهم در سفر به کرمان و هم در سفر سال 1388 خود به کردستان، کوهپیمایی را فراموش نکرد.

به نوشته سایت رسمی رهبر، خامنه ای روز جمعه ۲۵ اردیبهشت در سفر به کرمان پس از نماز صبح روز جمعه به کوه آبیدر سنندج، مرکز استان کردستان رفت. پس از انتشار عکس های آن کوهپیمایی بود که برای نخستین بار از چهره مرموز مرد سایه بیت رهبری پرده برداری شد: وحید حقانیان

مردی که به “آقای وحید” معروف است و مسئولیت اجرایی دفتر رهبر جمهوری اسلامی را بر عهده دارد. از او به عنوان یکی از پرنفوذترین افراد در تشکیلات علی خامنه ای نام می برند.

 

از تحسین زنان چادرمشکی تا بانی امر خیر

رهبر جمهوری اسلامی جملات زیادی در تمجید از کوهپیمایی و کوهنوردی دارد. او حتی از “زنان چادر مشکی” که به کوه می آیند، تمجید کرده است.

خامنه ای در این خصوص گفته است: “زنها هم باید ورزش کنند. گاهی من در همین راه کُلک چال {کوهی در شمال تهران} که از پایین به بالا می‌آیم، یا بعکس به طرف پایین می‌روم، خانمهایی را می‌بینم که با چادر مشکی این راه را طی می‌کنند. با این‌که قسمتی از این راه، بسیار ناهموار و یا به قول ما مشهدی‌ها قلب است، درعین‌حال خانم‌ها این راه ناهموار را تحمّل می‌کنند و با چادر مشکی می‌آیند. خوب این همّت است دیگر. من این‌طور زنها و همچنین افراد مسنّی که این راههای طولانی را طی می‌کنند و می‌روند، بسیار تحسین می‌کنم.”

رهبر جمهوری اسلامی در کوهپیمایی های خود تنها ورزش نمی کند. او حتی یک بار در جریان این تفریح، بانی امر خیر هم شده است. بر اساس خبری که سایت های نزدیک به خامنه ای در سال 88 منتشر کردند، رهبر جمهوری اسلامی باعث وصلت بین دو دختر و پسر شده است.

بر مبنای این گزارش، یک روز که خامنه ای به کوه های اطراف تهران رفته بود، با “دختر و پسری دانشجو” برخورد می کند که “به لحاظ ظاهری وضع مناسبی نداشتند”.

سایت های حکومتی نوشتند که این دختر و پسر با دیدن رهبر جمهوری اسلامی، تصور می کردند که “آقا دستور دستگیری آنان را خواهند داد” ولی “بر خلاف تصور آن دو، مقام معظم رهبری با آن ها احوالپرسی کردند و از شغل و فامیل بودن آن ها سئوال کردند.”

در اینجا بود که “پسر وقتی با خلق زیبای آقا مواجه شد، واقعیت را گفت که ما دوست هستیم.”

آنگونه که سایت های خبری نوشته بودند، خامنه ای پس از شنیدن این حرف، “ابتدا درباره ورزش و مزایای آن با آن دو صحبت” کرد و بعد گفت: “بد نیست صیغه محرمیتی در میان شما برقرار شود و شما با هم ازدواج کنید.”

رهبر جمهوری اسلامی سپس به آنها پیشنهاد داد که “اگر مایل بودند در فلان تاریخ بیایید من آمادگی دارم که شخصا عقد شما را بخوانم. آن دو خداحافظی کردند و طبق قرار همراه خانواده خود محضر آقا رسیدند. آقا عقد آنها را جاری کردند.”

بر اساس این گزارش، با “برخورد کریمانه مقام معظم رهبری این دو جوان تغییر مسیر دادند و آن دختر غیر محجبه به یک دختر محجبه و آن پسر به یک جوان مذهبی مبدل شدند.”

 

هفته ای سه روز کوهنوردی با عمامه کوچکتر

پیش از این ماهنامه امتداد، مصاحبه ای با فردی به نام غلام شاه‌پسندی که از او به عنوان یکی از محافظان رهبر جمهوری اسلامی نام برده بود، منتشر کرده و به نقل از او نوشته بود که خامنه ای”هفته‌ای سه روز” کوهنوردی می‌کند و در این وضعیت “حداقل بین چهل‌وپنج تا شصت دقیقه به سمت بالا” حرکت می‌کند و همان مسیر را “حدود نیم ساعت تا چهل‌وپنج دقیقه” برمی‌گردد.

به گفته این فرد، بعضی از مواقع “کوه‌هایی دورتر هستند و برای اینکه به وضعیت کار ایشان لطمه نزند، آقا آن ساعت که باید تهجد و نماز و عبادت شخصی خودشان باشد را‌ می‌آیند بیرون و در طول مسیر عبادتشان را انجام می‌دهند. پای کوه که می‌رسیم، نماز را آن‌جا می‌خوانیم. هنوز تاریک است و کسی بیدار نیست. یک ساعتی که بالا می‌رویم، هنوز آفتاب نزده است.”

محافظ رهبر جمهوری اسلامی افزوده بود: “وقتی ایشان {خامنه ای} برمی‌گردد پایین، آدم‌هایی که نگاه می‌کنند تعجب می‌کنند، اهل کوه، تازه، کوهنوردها را می‌گویم، کوهنوردی که می‌خواهد برود بالای کوه، آفتاب زده تازه حرکت می‌کند، می‌بیند مقام معظم رهبری دارد می‌آید پایین. با خود می‌گویند: ایشان کی رفته بالا که الآن دارد می‌آید پایین؟”

او گفته بود: “آقا توی کوه عمامه سرش است، اما عمامه‌ همیشگی‌اش نیست؛ عمامه‌ای باریک‌تر و کوچک‌تر است.”

رهبر جمهوری اسلامی در موارد اندکی در اماکن عمومی حاضر می شود. برنامه های کوهپیمایی او با حداکثر تدابیر امنیتی صورت می گیرد.