گزارش

نویسنده
آتوسا گرگانی

حضوری کم رونق…

پنجاه و سومین دوره فستیوال فیلم لندن که حاصل همکاری دراز مدت روزنامه ی تایمز و اینستیتوی فیلم بریتانیاست از روز چهارشنبه چهاردهم اکتبر در سینماهای لندن آغاز به کار کرد. در این فستیوال که یکی از معتبرترین محافل سیتمایی دنیا به حساب می آید همه ساله گزیده ای از فیلم های برتر سال در مدت دو هفته به نمایش در می آیند.

 

اما نکته ی جالب توجه برای ایرانیان حضور باز هم کم رونق سینمای ایران در این جشنواره است. پس از حضور پر شمار و چشمگیر سینمای ایران در جشنواره های خارجی دو دهه پیشین، هم اکنون چند سالی است که این جشنواره ها به سینمای ایران روی خوشی نشان نمی دهند و در واقع ژانر بحث برانگیزی که تنها در ایران ابداع و به سینمای “ جشنواره پسند ” شهره شده بود دیگر خریداری نزد علاقه مندان غربی سینما ندارد.

پس از جشنواره های کن و برلین و ونیز که به فیلم های داخلی ایران نگاه خریدارانه ای نداشتند این بار نیز هیچ یک از نمایندگان رسمی سینمای داخلی جمهوری اسلامی موفق نشدند تا خود را به دروازه های لندن برسانند.

جشنواره ی لندن در دوره ی پنجاه و سومش پذیرای سه فیلم مخالف دستگاه سینمایی کشور است که یکی به کل در خارج از ایران و توسط سینماگران مهاجر ساخته شده و آن دوی دیگر که در ایران ساخته شده اند یکی فیلمی بدون مجورز است و دیگری فیلمی که به خاطر مواضع انتقادی اش مدت ها مجوز اکران نداشت.

” زنان بدون مردان “ عنوان فیلمی از شیرین نشاط است که بر اساس رمان مشهوری با همین نام و به قلم شهرنوش پارسی پور ساخته شده است. این فیلم که توانست جایزه ی برترین کارگردانی جشنواره ی ونیز را آن خود کند در فستیوال فیلم لندن نیز حضور دارد.

 

دیگر نماینده ی ایران نیز فیلم آخرین بهمن قبادی است که سال قبل در مدتی کوتاه و بدون مجوز ساخته شده بود. فیلمی که حواشی بسیاری را هم برای فیلمساز و هم عوامل فیلم به همراه آورد. این فیلم که در واقع یک مستند داستانی از زندگی جوانان موسیقی زیرزمینی ایران است منجر به کوچ همیشگی فیلمساز و دورماندن وی از آوازهای سرزمین پدری اش شد. قبادی که برای ساخت این فیلم توانسته جایزه ی ویژه ی نوعی نگاه را از جشنواره ی کن دریافت کند پس از حضور در کن اعلام کرد که دیگر قصد ندارد به ایران بازگردد و عطای فیلم ساختن در ایران را به لقایش بخشیده است. همچنین پس از اجرای این فیلم در فستیوال کن بود که اشکان کوشا نژآد و نگار شقاقی که در این فیلم ایفای نقش کرده بودند، دیگر به ایران باز نگشتند و از دولت بریتانیا تقاضای پناهندگی سیاسی کردند. تا به گونه ای پای نسل جدید سینمای ایران هم به صف پناهندگان سیاسی باز شود.

 

اما دیگر فیلم ایرانی حاضر در جشنواره ی لندن، “ در باره الی ” اصغر فرهادی است. این فیلم به دلیل داشتن مواضع انتقادی از جامعه ی ایران و همچنین به خاطر حضور همزمان گلشیفته فراهانی، بازیگر فیلم در هالیود و حواشی حضور او در مراسم معرفی فیلم، از جانب وزارت ارشاد طرد شد و مدتها در انتظار اجازه ی اکران ماند. تا سر آخر در روزهای آشفته و بر هم ریخته ی ایران به روی پرده برود.

در باره ی الی که توانسته بود در چند ماه اخیر خود را به اکران عمومی سینماهای فرانسه برساند در فستیوال لندن نیز در سه نوبت و در روزهای بیستم و بیست ویکم و بیست و دوم اکتبر به نمایش در خواهد آمد.

گفتنی است فیلم های بهمن قبادی و شیرین نشاط نیز به ترتیب در یک و دو نوبت نمایش عمومی به روی پرده خواهند رفت.