باران انتقادات از سبد کالای روحانی

نویسنده

» تحلیل لوموند

اولین طرح اقتصادی واقعی رییس جمهور روحانی “سبد کالا” نام دارد. براساس این طرح که از تاریخ ۲ فوریه به اجرا درآمده، به مدت ۱۵ روز مواد غذایی به صورت رایگان بین “اقشار محروم” توزیع خواهد شد تا از آنها حمایت شود. این سبد که به هر خانواده تنها یک بار داده می شود، دارای دو مرغ یخ زده، ۱۰ کیلوگرم برنج، دو بسته پنیر، یک شانه تخم مرغ و دو بطری روغن گیاهی است.

 براساس معیارهای به کار رفته در این طرح، که در دسامبر ۲۰۱۳ ازسوی رییس جمهور روحانی اعلام شد، تنها کارگرانی که دارای حقوقی کمتر از ۵۰۰ هزار تومان هستند [۱۲۵یورو] و همچنین بازنشسته هایی که تحت پوشش بیمه می باشند، حق استفاده از سبد کالا را دارند. به نوشته روزنامه اصلاح طلب شرق، پنج میلیون ایرانی در این رویکرد می گنجند.

مردم که از این “هدیه” دولتی اغوا شده اند، برای دریافت آن هر روز از سپیده صبح در صف های طولانی در برابر ۱۰۰ هزار مرکز توزیع در سراسر کشور می ایستند. آنها که مجبورند ساعت ها انتظار بکشند، باید سرمای شدیدی را که از چند روز پیش این کشور را فرا گرفته تحمل کنند. درگیری هایی نیز میان مردم و مسؤولان توزیع ازسوی رسانه های محلی برخی شهرها گزارش شده. روزنامه محافظه کار وطن امروز، می نویسد که در شلوغی ها دو نفر کشته شده اند. شبکه های بانکی نیز مختل شده اند.

این طرح درحالی انجام می شود که حکومت خود را برای سی و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی آماده می کند و دولت تهران نیز ۵۵۰ میلیون دلار از دارایی های توقیف شده خود در خارج را دریافت کرد. این اولین گام از اجرای توافق هسته ای است.

با این حال، سیاست جدید حکومت با مخالفت محافظه کاران و همچنین برخی روزنامه های اصلاح طلب و کاربران اینترنتی طرفدار روحانی روبرو شده است.

امروز برخی کاربران اینترنتی نزدیک به اصلاح طلبان این سیاست جدید را به مثابه یک “رویکرد پوپولیستی” ازسوی حسن روحانی می بینند و خاطرنشان می سازند که روحانی در کمپین انتخاباتی خود گفت که “شأن و منزلت مردم را به آنها بازخواهد گرداند” و از این حیث، راه خود را از سلف اش جدا خواهد کرد.

ازسوی دیگر، روزنامه اصلاح طلب “قانون” به تاریخ ۴ فوریه از آن به عنوان “سبد فلاکت” یاد می کند. مسعود کاظمی در سرمقاله این روزنامه می نویسد: “دولت باید توضیح دهد چرا ثروت ملی را به صورت عادلانه بین مردم توزیع نمی کند تا شاهد چنین صحنه هایی نباشیم.”

روزنامه محافظه کار “وطن امروز”، نزدیک به سپاه پاسداران و از منتقدان شدید رییس جمهور روحانی، “تداوم” میان “دیپلماسی خیرخواهانه” و “اقتصاد خیرخواهانه” را محکوم کرد. این روزنامه به عقب نشینی های دولت در برابر فشار کشورهای خارجی که درنهایت موفق شدند ایران را به پذیرش توافق هسته ای مجاب سازند اشاره می کند که درواقع ازسوی محافظه کاران به عنوان شکست درنظر گرفته می شود.

برخی از محصولات این سبد از خارج وارد شده اند، ازجمله برنج که مبدأ آن هندوستان، به عنوان یکی از شرکای اقتصادی مهم تهران، بوده است.

برای دریافت این سبد کالا، سرپرست خانواده باید به همراه کارت ملی و کارت بانکی خود به یکی از مراکز توزیع مراجعه کند. درحال حاضر، زنان مطلقه یا بیوه ها که خانواده شان را تحت سرپرستی خود دارند، و همچنین کارگران یا مهاجران غیرقانونی از دریافت این سبد محروم اند.

منبع: لوموند، ۴ فوریه