معترضان سوری، خودجوش و متدین شدند

نویسنده
آرش معتمد

» همزمان با دیدار با مخالفان بشاراسد

همزمان با ادامه کشتار شهروندان سوریه در روز عید فطر و در حالی که آیت الله خامنه ای در سخنرانی روز گذشته خود پیرامون این وقایع سکوت پیشه کرد، یک نماینده مجلس با انتقاد از مواضع جمهوری اسلامی پیرامون وقایع سوریه، ضمن”خودجوش” توصیف کردن قیام شهروندان سوریه، مردم معترض این کشور را “متدین” خواند. همزمان برخی رسانه های غربی هم خبر از دیدار نمایندگان جمهوری اسلامی با نمایندگان مخالفان رژیم بشار اسد داده اند.

“حمایت مطلق ما از سوریه کار درستی نبود”، این را احمد آوایی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس  روز گذشته در مصاحبه با خبرآنلاین گفت تا نخستین مقام جمهوری اسلامی باشد که از زمان آغاز تظاهرات شهروندان در سوریه، سیاست حاکمیت را در این باره به چالش می کشد.

نماینده دزفول روز گذشته با اذعان به اینکه در سوریه  “آزادی و انتخابات” واقعی وجود ندارد خاطر نشان کرد در این کشور “اقلیت بر اکثریت” حکومت می کند.

 سوریه کشوری با جمعیتی بیش از 22 میلیون نفر است که حدود 90 درصد آن مسلمان هستند و در حالی که سنی ها 74 درصد کل جمعیت را تشکیل می دهند، قدرت سیاسی و نظامی به طور مطلق در دست شیعیان علوی این کشور است که با حدود 13 درصد جمعیت، “جمهوری عربی سوریه” را اداره می کنند.

اظهارات این نماینده پارلمان یک روز پس از آن بیان می شود که ارتش وفادار به بشار اسد دست کم هفت تن از شهروندانی را که پس از برگزاری نماز عید فطر برای ادامه اعتراضات به خیابان ها امده بودند کشت.

 این در شرایطی است که آیت الله خامنه ای پیش تر، در صریح ترین موضع گیری خود پیرامون قیام شهروندان در سوریه، آن را حرکتی “انحرافی” خوانده بود.

 

سکوت آیت الله خامنه ای در عید فطر

اما رهبر جمهوری اسلامی دیروز در سخنرانی نماز عید فطر، بار دیگر به تحولات خاور میانه در شش ماه اخیر اشاره کرد و از شکستن “بت ها” به دست ملت ها سخن گفت: “کی فکر می کرد عوامل آمریکا و صهیونیسم در منطقه یکی پس از دیگری سقوط کنند، کی فکر می کرد دستی هست که بتواند این بتها را بشکند؟ این دست، دست ملتها بود.”

ملت های مورد نظر آیت الله خامنه ای البته مصر، لیبی، تونس و یمن بودند و “سوریه” در این فهرست، غایب بود. ناظران می گویند سکوت روز گذشته در قبال حوادث سوریه، به معنای عدم تغییر دیدگاه وی در قبال خیزش شهروندان سوری است.وی در تیر ماه گذشته  گفته بود: “در حوادث سوریه، دست آمریکا و اسرائیل آشکار است.”

 

ده ها نوجوان مقتول

همزمان با سکوت رهبر جمهوری اسلامی پیرامون حوادث خونبار سوریه، “عفو بین الملل” روز گذشته اسامی 88 شهروند سوری را منتشر کرد که در بازداشتگاه های سوریه به قتل رسیده اند. بی بی سی که برخی از ویدئو های این سازمان مدافع حقوق بشر را دیده، خاطرنشان کرده است که اجساد “ده ها” نوجوان با آثار ضرب و جرح شدید، سوختگی، شوک الکترونیکی و سایر موارد آزار و اذیت در بین کشته شدگان در زندان های رژیم بشار اسد قابل مشاهده است.

این ها به غیر از آمار 2200 شهروندی است که در پنج ماه گذشته در خیابان های شهرهای مختلف سوریه با گلوله های جنگی، ضد هوایی، تانک و شلیک توپ قایق ها و کشتی های ارتش سوریه از پای در آمده اند.

 

برای اصلاحات دیر است

اگرچه خط مشی خارجی نظام را آیت الله خامنه ای تعیین می کند و دیگر مقامات، ملزم به رعایت “فصل الخطاب” رهبر جمهوری اسلامی هستند اما محمود احمدی نژاد چهارشنبه گذشته در گفتگو با شبکه المنار، در مواضعی متضاد با موضع رهبری، از دولت بشار اسد خواسته بود تا “اصلاحات مورد نظر” را انجام دهد.

گرچه  احمد آوایی نماینده مجلس، دیروز از ورود “دیر هنگام”  اصلی ترین متحد جمهوری اسلامی در منطقه به “اصلاحات” سخن گفت و یادآور شد: “اگر سوریه زودتر از اینها با مردم کنار می‌آمد به این وضعیت نمی‌رسید.”  او در ادامه تصریح کرد: “حکومت سوریه خیلی زود تر از اینها باید اعتراضات مردمی را می شنید”

این نماینده مجلس، اواسط اردیبهشت نیز از مقامات سوری خواسته بود تا با مردم خود “مدارا” کنند و به آن ها “آزادی مشروع” بدهند. وی در آن زمان گفته بود: “جواب شعار و تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم گلوله نیست “

 

دیدار با مخالفان بشار اسد

 

روزنامه فرانسوی فیگارو به تازگی ادعا کرده به “منابعی” دست یافته است که از دیدار تنی چند از مسئولان جمهوری اسلامی با “نمایندگان مخالفان ” بشار اسد در یکی از پایتخت های اروپایی پرده بر می دارد.

 اواخر هفته گذشته، امیر قطر با سفر به تهران، ضمن دیدار با محمود احمدی نژاد از وی خواست تا به حمایت های جمهوری اسلامی از رژیم سوریه پایان بخشد. با این حال سایت مشرق   به نقل از یک روزنامه لبنانی از مخالفت تهران با درخواست دوحه خبر داده است. این سایت اصولگرا نوشته است: “اطلاعات رسیده نشان ‌می‌دهد که پاسخ ایران اینگونه بوده که هر تجاوزی از طرف غرب به سوریه بر هر مسلمانی واجب می‌کند که در کنار سوریه بایستد و این کاری است که ایران انجام خواهد داد.”

گفتنی است شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، ساعاتی پس از ترک تهران نیز به شدت از رژیم سوریه انتقاد و رویکرد خشونت بار رژیم سوریه را “بی ثمر” توصیف کرد.

در همین ارتباط، روز شنبه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گرچه از بشار اسد خواست تا “پاسخگوی” خواسته های “مشروع” مردم باشد اما همزمان  خواستار “تقویت” رئیس جمهوری سوریه شد.

 علی اکبر صالحی با “وقیحانه” توصیف کردن موضع گیری ایالات متحده نسبت به تحولات سوریه در دفاع از هم پیمان قدیمی جمهوری اسلامی در خاورمیانه، سوریه را کشوری “مستقل” نامید و افزود: “کنوانسیون های بین المللی و میثاق های بین المللی اجازه نمی دهند که مقامات کشوری، مداخله جویانه درباره کشور دیگری موضع گیری کنند؛ از یک طرف اینها می گویند نباید در امور داخلی کشورها دخالت کرد.”

 

تحریم سپاه قدس

گفتنی است ایالات متحده و اتحادیه اروپا خواستار کناره گیری بشار اسد از قدرت هستند و رهبران جمهوری اسلامی را به دلیل حمایت از حکومت سوریه مورد انتقاد قرار می دهند. غرب بر این باور است که جمهوری اسلامی به واسطه سپاه قدس – شاخه برون مرزی سپاه پاسداران ـ- با ارائه کمکـ‌های فنی و تجهیزاتی به ارتش  و دستگاه اطلاعاتی سوریه، به بشار اسد برای سرکوب خونین معترضان یاری رسانده است.

از همین رو اتحادیه اروپا پس از آنکه در تیرماه گذشته، محمدعلی جعفری - فرمانده کل سپاه، حسین طا‌ئب - فرمانده اطلاعات سپاه و قاسم سلیمانی - فرمانده سپاه قدس را به دلیل دست داشتن در سرکوب مردم سوریه مورد تحریم قرار داد، هفته گذشته نیز اعضای سپاه قدس را از حق سفر و دسترسی به دارایی‌های خود در اروپا محروم کرد.

تحریم های جدید با واکنش دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی روبرو شده است. روز دوشنبه رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ادعای اتحادیه اروپایی مبنی بر  نقش “نیروی قدس سپاه ” در سرکوب شهروندان سوریه،  بدون ارائه سند و مدرک را بی اساس و “فرافکنی” اتحادیه اروپایی ذکر کرد.

پیشتر کاخ سفید از مشارکت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در سرکوب مردم سوریه خبر داده و اعلام کرده بود که سردار رادان با سفر به دمشق، راه‌های همکاری و ارسال نیرو از ایران به سوریه را با مقامات سوری بررسی کرده است.

اوایل ماه گذشته روزنامه الشرق الاوسط از خشم شدید تظاهر کنندگان شهر “حماه” نسبت به همکاری جمهوری اسلامی و حزب الله با ارتش سوریه خبر داده بود. این نشریه نوشته بود تظاهر کنندگان همزمان با سردادن شعار “برو گمشو” علیه بشار اسد همچنین تصاویری از رهبران جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان را نیز به آتش کشیده بودند. حجم سرکوب تظاهرات نیم میلیون نفری در شهر حماه، چنان گسترده بود که سازمان های حقوق بشری از راه افتادن “حمام خون” در این شهر سخن گفتند.

خبرگزاری فارس – نزدیک به سپاه-  در آن زمان نوشته بود: “(معترضان سوری) به سادگی همانند کف روی آب از بین رفتند و دولت سوریه نشان داد نه تنها از حقانیت و اقتدار برخوردار است بلکه توانست به خوبی انسجام خود را در درون ارتش و در درون بخش‌های مختلف سیاسی حفظ کند.”