حسرت ترکیه و ایران

ناهید پیلوار
ناهید پیلوار

هفته گذشته ترکیه، کانالی تلویزیونی به زبان عربی راه اندازی کرد که هدف از آن نزدیکی ترکیه با کشورهای عربی عنوان شده است.

 این تلویزیون قرار است برای350 میلیون عرب در منطقه برنامه پخش کند.

 نخست وزیر ترکیه نیز در مراسم افتتاح این تلویزیرن اعلام کرد: این شبکه تلویزیونی کمک میکند مردم ترکیه و مردم دنیای عرب یکدیگر را بهتر بشناسند.

تلویزیون عربی ترکیه در حالی توسط حکومت ترکیه راه اندازی میشود که این کشور همواره طی دو سه دهه گذشته از فرصت سوزی های ایران در منطقه به نحوه احسن، استفاده و کارت های سوخته ایران را در بازی های دیپلماسی برای خود احیاء کرده است.به گونه ای که همواره در عرصه بین المللی با اتخاذ سیاستهای معقول، منطقی و مبتنی بر منافع ملی، هر جا که ایران صحنه را ترک کرده، پای خود را جای پای آن گذاشته و از تهدید های ایران برای خود فرصت ساخته است.

این فرصت سازی های ترکیه بر ای کشور، نه با خرج پول های گزاف، نه با زبان تهدید و نه با حراج منابع ملی کشورش صورت گرفته است.

در این نوشته به نمونه هائی از فرصت سوزی های ایران و فرصت سازی های ترکیه اشاره میشود:

 

حضور ترکیه در بخش نفت و گاز ایران

 ورود ترکیه در بخش نفت و گاز ایران زمانی اغاز شد که روابط ایران با دنیای غرب در دولت نهم به سردی گرائید و کمپانی های بزرگ نفتی غربی که برای سرمایه گذاری در پروژه های نفت و گاز به ایران آمده بودند، از ادامه کار در ایران منصرف شدند و تصمیم به ترک ایران گرفتند.

 در چینین شرایطی با توجه به نیاز ایران به ورود سرمایه بود که ترک ها بلافاصله بعداز خروج کمپانی های غربی، پیشنهاد کار در تعدادی از فاز های پارس جنوبی را به ایران ارایه دادند و در نهایت توانستند از فرصت سوزی های ایران به نفع خود استفاده کنند.حضور ترک ها در بخش نفت و گاز ایران در حالی صورت میگیرد که این کشور با توجه به جهش اقتصادیش، نیاز به نفت دارد و با حضور در پروژه های ایران میتواند، علاوه بر کسب سود های کلان از طریق کار در این پروژه ها، منابع نفتی مورد نیاز خود برای آینده را نیز تامین کند.

 

پرونده هسته ای ایران ؛صعود دیپلماسی ترکیه

 پرونده هسته ای که ایران 7 سال است در باره آن با کشورهای غربی مذاکره میکند، طی این چند سال فراز و نشیب های زیادی را طی کرده و همواره موضوعی بوده برای دخالت و ورود دیگر کشور ها به این پرونده.

 کشور ترکیه در این میان، از جمله کشورهای بوده که هم به لحاظ همسایگی و هم دارا بودن نقاط مشترک مختلف با ایران، همواره سعی در ورود به آن داشته و با بالا گرفتن اختلاف نظر ایران با کشورهای 5+1 در سال گذشته، نهایتأ پیشنهاد میانجی گری بین دو طرف را ارایه داد و توانست مانند بازیگری پشت پرده در این پرونده نقش ایفا کند.

 این کشور با استفاده از ارایه نقش میانجی سعی کرد علاوه بر کاهش تنش در منطقه که خود نیز از آن سود میبرد، از این فرصت برای افزایش جلب اعتماد بین المللی استفاده کند و به حق نیز توانست با اتخاذ دیپلماسی مناسب، ترکیه را به قطب دیپلماسی منطقه تبدیل کند.

و این چنین بود که پرونده ای که برای ایران انزوا به همراه آورد، برای ترکیه افزایش روابط با کشورهای غربی و اعتماد را به ارمغان آورد و توانست بابرگ تهدید ایران، کشورش را به پایتخت دیپلماسی شرق و غرب، ارتقا دهد.

 این افزایش اعتماد به ترکیه در بخش دیپلماسی به حدی افزایش یافت که هم اینک امریکا نیز برای حل مسایل منطقه، در خانه ترکیه را میزند و از او برای حل مسایل کمک میگیرد.

 

محدودیت ازادی های فردی در ایران؛ سرازیر شدن پول ها به ترکیه

محدودیت در آزادی های فردی در ایران خود باعث شده سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر ایرانی برای گذراندن تعطیلات و تفریح به ترکیه سفر و پول های خود را درآن جا خرج کنند.

 سیاست های نامناسب دولت و حکومت در طی چند دهه گذشته باعث شد ترکیه ای که قبل از انقلاب حسرت ایران رامیخورد به ترکیه امروز تبدیل شود و ایرانی ها در حسرت آن باشند.براساس امار ترکیه سالانه  درآمدی معادل18 میلیارد دلار از راه توریسم کسب میکند.

 

بازی بد ایران با کشور های عربی

 در ابتدای انقلاب تصور میشد ایران بتواند رابطه بسیار خوبی با کشورهای عربی داشته باشد، اما عملکرد نامناسب ایران طی سه دهه اخیر، بخصوص چند سال گذشته در عراق و عربستان به حدی بالا گرفت که عربستان از پذیرش حجاج ایرانی سر باز زد و عراق نیز بارها و بار ها از دولت ایران خواست از دخالت در امور داخلی اش دست بردارد.

بدون تردید عملکرد نامناسب ایران در ارتباط با کشورهای عربی و عدم اطمینان آنها به ایران، انزوای ایران در بین کشورهای عربی را در پی داشته است و باز در اینجاست که ترکیه با اتخاذ سیاست های معقول و منطقی در منطقه، با هر قدمی که ایران از اردوگاه کشورهای عربی دور میشود، گامی به جلو بر میدارد و امروز نیز تاسیس کانال تلویزیونی عربی توسط این کشور، گامی در همین جهت تعبیر میشود.

 این فرصت سازی ترکیه در حالی انجام میشود که هنوز چند ماهی از توقف کانال عربی ایران به نام العالم نگذشته است و ترکیه سعی داردعلاوه بر تاثیر گذاری در دولت های عربی، افکار مردم دنیای عرب را نیز به نفع خود جلب کند.

ترکیه در حالی تلویزیون عربی افتتاح و اعتماد 350 میلیون عرب را به خودجلب میکند که در ایران هنوز رسانه ملی آن نتوانسته اعتماد مردم خود را جلب کند، چنانکه  رشد استفاده از ماهواره به گفته یک نماینده عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، تنها در سال گذشته 30 درصد در بین مردم افزایش یافته است.