لاوروف برای توسعه روابط به ایران می‌آید

نویسنده

» راشا تودی:

وزیر امورخارجه روسیه برای اولین بار پس از به قدرت رسیدن حسن روحانی به ایران سفر کرده است. توافق ژنو در مورد برنامه هسته‌ای ایران راه را برای ثبات منطقه و امنیت بین‌المللی هموار کرده است.

توافق هسته‌ای بر سر برنامه هسته‌ای ایران اجازه می‌دهد به برخی از شدیدترین نگرانی‌ها در مورد ماهیت و جهت فعالیت‌های هسته‌ای ایران رسیدگی شود. “برنامه عمل” مشترک که توسط ایران و گروه ۱+۵ تهیه شده، شامل اقدامات مشخص با هدف افزایش شفافیت و همکاری تنگاتنگ با آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای است.

به موازات اجرای اولین اقدامات، طرفین در حال ادامه تلاش‌ برای توافق جامع و نهایی هستند. این توافق استفاده کامل از حقوق غیرقابل انکار ایران به عنوان امضاء کننده معاهده عدم تکثیر سلاح هسته‌ای (ان پی تی) را فراهم می‌آورد؛ همچنین تضعیف تدریجی تحریم‌های ضد ایرانی را نیز به دنبال خواهد داشت.

اکنون پیشرفت برنامه هسته‌ای بستگی به اجرای توافق ژنو دارد. امید می رود که تمام طرفین برخورد سازنده خود را حفظ کنند و اراده سیاسی برای ورود به توافق نهایی با هدف اعتماد سازی بین‌المللی به ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای را نشان دهند.

روسیه همیشه مدافع راه‌حل صلح‌آمیز برای برنامه هسته‌ای ایران بوده است. موضع روسیه همیشه روشن بوده است: راه‌حل دیپلماتیک از طریق مذاکره، جایگزین موجهی ندارد.

توافق ژنو بدون شک تاثیر مثبتی بر وضعیت کلی منطقه در خاورمیانه خواهد داشت: از جمله ترویج منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی و فائق آمدن بر روند خطرناک استفاده از زور و خشونت در منطقه.

ایران می‌تواند کمک زیادی به یافتن راه‌حلی برای بحران سوریه کند. روسیه اعتقاد دارد در کنفرانس ژنو ۲، تمام کشورهای دارای نفوذ در منطقه از جمله ایران و عربستان باید شرکت کنند.

اما همکاری ایران و روسیه بسیار فراتر از اولویت های فوری منطقه‌ای می رود. آمادگی برای اجلاس دریای خزر ۲۰۱۴، همکاری در مورد افغانستان، از جمله مبارزه با تهدید مواد مخدر و تبادل اقتصادی نزدیک از زمینه هایی است که تهران و مسکو می‌توانند برای منافع دو طرف و همچنین جامعه بین‌المللی روی آن توافق کنند.

منبع: راشا تودی - 11 دسامبر 2013