تبلیغ اقتدار از یک ماجرای کوچک

نویسنده
اردلان صیامی

» یک هواپیماربایی و چند روایت

روانی یا ضد انقلابی؟ این سوالی است که از وقتی که هواپیمای 517 پرواز دمشق تهران به زمین نشست ومسئولین مربوطه به اظهارنظر پرداختند به وجود آمده است. سازمان هواپیمایی کشور فرد مدعی ربایندگی را “روانی “میداند. اماسپاه ومهم ترین نهادنظامی کشور این فرد را منافق وضد انقلاب وعامل اسراییل وآمریکا وحتی اتحادیه اروپا برمی شمرد واین ابهام دامنه وسیعی می گیرد که بالاخره با چه کسی رو به رو هستیم. به خصوص اینکه مساله به سفر سعد حریری به ایران گره می خورد

مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران می گوید اسراییل در هواپیماربایی اخیر دست داشته است.چرا که به گفته وی “سفر اخیر رئیس «جمهور» به لبنان که موجب ناکامی رژیم صهیونیستی در منطقه شد و سفر نخست وزیر لبنان به کشورمان که از روز گذشته آغاز شده است، مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکایی به دنبال ایجاد یک فضاسازی رسانه‌ای توسط منافقین بودند تا از این طریق بتوانند این دو سفر را تحت الشعاع قرار دهند.”

به گزارش فارس شریف رمضانی با اشاره به موضوع هواپیماربایی اخیر با تأکید بر اینکه امروزه دیگر موضوع هواپیماربایی در دنیا یک موضوع نامطلوب و ناکارآمد محسوب می‌شود، گفت:‌ “از آنجایی که این اقدام یک عمل تروریستی مشهود است کمتر کسی این ریسک را می‌پذیرد که دست به چنین اقدامی بزند مگر آنکه منافع بزرگی را مدنظر داشته باشد.وچون اسراییل پس از سفر احمدی نژاد به لبنان و با افشاگری‌های حزب‌الله لبنان ناکام ماند، قصد داشت تا با استفاده از عوامل مزدور خود در جریان ماجرای هواپیماربایی اخیر، یک فضاسازی رسانه‌ای علیه کشورمان ایجاد کند.”

 

اسراییل یا منافقین؟یا هردو؟

سردار رمضانی درادامه یک گروه دیگر را هم مسئول برشمرد وی ابراز داشت: “این اقدام در حالی از سوی “منافقین” صورت گرفت که اتحادیه اروپا به دنبال آن است تا نام این گروهک تروریستی را از لیست سیاه خود خارج کند.”

از نظر این سردار: “از دی ماه سال 1363 که مسئولیت امنیت پرواز بر عهده سپاه پاسداران قرار گرفت، علیرغم بیش از 130 مورد اقدام به هواپیماربایی که چندین مورد آن به صورت کاملا حرفه‌ای و ویژه صورت گرفت، اما هیچگاه هواپیماربایان موفق به دستیابی به اهداف و نیات خود نشدند.”
در خصوص این هواپیما ربایی پیش از این سپاه پاسداران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در آخرین ساعات جمعه شب گذشته و طی پرواز شماره 517 شرکت هواپیمایی ایران‌ایر در مسیر تهران- دمشق، فردی با هویت مشخص و از عناصر وابسته به ضد انقلاب با ایجاد رعب و وحشت درون پرواز و در بین مسافرین با ادعای بمب‌گذاری و انجام مقدمات اولیه قصد ربایش این هواپیما به مقصد مورد نظر را داشت که با تدبیر و اقدام به موقع گارد امنیت پرواز این اقدام فرد مذکور ناکام ماند.

 

ادعای واهی یا اقدامی ضد انقلابی؟

سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در گفتگو با مهر گفت: “هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به شماره پرواز 517 که دیروز تهران را به مقصد دمشق ترک کرده بود، در نزدیکی شهر دمشق با ادعای واهی یکی از مسافران مبنی بر اینکه بمبی در اختیار دارد و این هواپیما باید در کشور دیگری به زمین بنشیند، مواجه شد”.

وی افزود: “پس از مطرح شدن این ادعا، امنیت پرواز وارد عمل شده و موضوع را با خلبان درمیان می گذارد. خلبان نیز به سرعت از برج مراقبت فرودگاه دمشق خواستار فرود می‌شود.”

نوش آبادی توضیح داد: “در همین حین، امنیت پرواز با فرد مورد نظر وارد مذاکره و پس از فرود هواپیما، مشخص می‌شود که ادعاهای این فرد واهی بوده است.” به این ترتیب عملیات پیروزمندانه ای در کارن بوده و تدبیر و اقدام به موقع در حد گفتگو بوده است.

سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا این فرد سلاح سرد و گرم نیز به همراه خود داشته است، گفت: “براساس گزارشهای رسیده، این فرد هیچ چیزی دراختیارش نبوده و ظاهرا این اقدام به دلیل مشکل روانی وی انجام شده است.”
وی در پایان اظهارداشت: پس از پایان این ماجرا، فرد مورد نظر در فرودگاه دمشق توسط مراجع ذی صلاح دستگیر می‌شود، ضمن اینکه در این ماجرا هیچ آسیبی به مسافران پرواز 517 وارد نشد.

 این دو اظهار نظر متفاوت از نظرگزارشگر رادیو فردا وبی بی سی اینگونه تعبیر شد: “به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره خنثی شدن یک مورد تلاش برای هواپیماربایی در مسیر تهران - دمشق، در حالی که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی این اقدام را به «فردی با وضعیت روانی نامناسب» نسبت داده، سپاه پاسداران می‌گوید، «هواپیماربا از عناصر ضد انقلاب و با هویت مشخص» بوده است.”

 

باز هم اغراق 130 مورد؟

 از منظر دیگر این گفته روابط عمومی سپاه که از اول انقلاب 130مورد هواپیما ربایی راسپاه خنثی کرده است درحالی بیان میشود که هیچ آمار ومستندی در این خصوص ارائه نمی شود. اما بهروزمدرسی کارشناس پرواز وخلبان بازنشسته در سایت شخصی خود موارد اقدام به هواپیماربایی درخطوط مسافربری را از اول انقلاب تاکنون  19 مورد برشمرده است.

وی درسایتش در خصو ص علل شکل گیری گاردویژه پرواز نوشته است: “بعد از فرار بنی صدر از درون پایگاه هوایی مهرآباد که با همکاری نیروهای آموزش و سازمان دیده «گروهک منافقین» صورت پذیرفت. اهمیت تشکیل گارد ویژه برای حفاظت و تآمین امنیت پروازهای لجستیک نیروی هوایی احساس شد. به همین منظور از پرسنل گروه ضربت (نیروی هوایی) که بعد از شکل گیری انقلاب اسلامی در پایگاه های نظامی به وجود آمده بود استفاده نمودند. و پس از آموزش های ابتدایی آن ها رو مسلح و با لباس شخصی روانه پروازهای روزانه نمودند. اما متآسفانه ساختار مدیریتی آن با کمی اشکال مواجه بود. به این صورت که این برادران به جای این که به صورت مخفی همراه با مسافران سوار هواپیما بشوند. اغلب مشاهده می شد بعد از سوار شدن مسافران با ریخت و شمایل کاملآ مشخص در حالی که بر آمدگی سلاح آن ها از زیر پیراهن معلوم بود، داخل هواپیما می شدند”. وی همچنین به شکل گیری یگان حفاظت پرواز توسط سپاه اشاره میکند “درخطوط پروازهای عمومی ومسافری سپاه پاسداران با آموزش عده ای از نیروهای سپاه «یگان حفاظت هواپیمایی» رو به وجود آورد. اما این کار هم در ابتدا با مشکل مدیریتی مواحه بود! به این صورت که هریک از شرکت های هواپیمایی مستقلآ برای خود گارد ویژه مخصوص خودش رو داشت! واین امر مسلمآ نمی توانست تضمین دهنده کامل ایمنی در پرواز ها باشد. چون همان طور که گفتم هم حجم پروازها نسبت به پرواز های ارتش بالا بود. و هم تعداد مسافر ها با آن قابل قیاس نبودند. این کار یک مدیریت واحدی رو می طلبید که با سازماندهی و آموزش کلیه پروازها رو پوشش کامل بدهد. که الحمدالله این مشکل رفع شد. و از سال ۱۳۸۲به بعد تمام افراد این واحد امنیتی به صورت مجموعه ای مستقل شکل گرفت”.