ورود به برخی حوزه ها در ایران جسارت می خواهد

نویسنده


mostafapormohammadi502.jpg

شیرین کریمی

وقتی مصطفی پور محمدی به عنوان وزیر کشور به مجلس اسلامی معرفی شد،همه فقط نگران سابقه امنیتی او بودند، اما هیچکس فکر نمی کرد او کار انتخابات را به هاشمی ثمره بسپارد و دغدغه اش بشود “ازدواج موقت، معماری اوپن آشپزخانه های ایرانی” و حالا هم برگزاری”شوی لباس”.

خبر برگزاری شوی لباس در دل مجموعه برنامه های دومین “جشنواره زنان سرزمین من” توسط خانم فرحناز قندفروش اعلام شد که مدیریت این برنامه را نیز برعهده دارد. خانم قندفروش که مشاور استاندار تهران در امور بانوان و همسر برادر ثمره هاشمی، معاون سیاسی وزیر کشوراست در مورد این جشنواره که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز و نمایش لباس هایش در سالن وزارت کشور انجام شد، گفته است: “ با توجه به گرایش‌‏ زنان در کشورهای دیگر به حجاب به نظر می‌‏رسد موضوع حجاب بتواند در همه کشورها به عنوان یک موضوع جدی مطرح شود.”

این جشنواره همچنین با همکاری سازمان گردشگری، استانداری تهران وزارت کشور، وزارت صنایع آموزش و پرورش، شهرداری تهران، صدا وسیما، وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برگزار ‌شد. آن هم در حالیکه به نوشته شرق در حالی که”هشت تن از نمایندگان مجلس در نامه ای به وزرای ارشاد، کشور و بازرگانی از برگزاری این جشنواره بدون مجوز لازم انتقاد کرده بودند. آنها معتقد بودند این جشنواره مجوز لازم را از کمیته مربوطه و مطرح در قانون ساماندهی مد و لباس اخذ نکرده است. این هشت نماینده عبارتند از: آلیا، رهبر، آرین منش، یحیی زاده، هدایت خواه، حسینی دولت آبادی، آشتیانی و میرتاج الدینی”.

بعد هم به گفته جواد آرین منش قرار بود “شیوه ای برای نمایش لباس انتخاب شود که خانم ها به عنوان مانکن جلو عکاس های خارجی” حضور پیدا نکنند و”خدای نکرده حرکتی مغایر شعائر اسلامی” انجام ندهند.اما نه خانم قندفروش از این نگرانی ها داشت، نه آقای مصطفی پور محمدی که در مراسم افتتاحیه این نمایش لباس شرکت کرد و آن رابسیار “ستود.”

پورمحمدی تاکید کرد: “ورود به برخی حوزه ها در ایران جسارت خاصی می طلبد و وزارت کشور این جسارت را داراست”.

اما از نمایندگان همه کشورهای اسلامی، فقط طراحان ترکیه در این جشنواره حاضر شده اند و به اضافه تعداد زیادی مانکن که به گفته خانم قندفروش برای هر بار تعویض لباس، 15000 تومان می گیرند. به نوشته شرق در این شوی زنده لباس قرار است هم”چادر عربی” و هم”دوپیس ترکی” به نمایش گذاشته شود: “50 مدل چادر اسلامی با طرح های جدید، 60 مدل مانتوی ایرانی، 50 لباس بین المللی از کشورهای شرکت کننده در جشنواره و 10 لباس مهمانی به اضافه یک دفیله لباس ویژه به نمایش”.

این نمایشگاه که از روز شنبه آغاز شده و تا 18 تیرماه ادامه می یابد، هر روز اختصاص به نمایش یکی از انواع این لباس ها دارد. روز اول هم چادرها به نمایش درمی آیند و بعد نوبت مانتوها می رسد. قد مانتوهای ارائه شده در این جشنواره با قوانینی چون “بلندی تا زیر زانو و گشادی معقول” تطبیق داده شده است.

در دور اول این نمایش که سال گذشته برگزار شد، شرکت کنندگان به کاربردی نبودن لباس ها انتقاد داشتند، اما خانم قندفروش “با توجه به تجربه سال گذشته” این ایراد را برطرف کرده است. هر چند در روزافتتاحیه این جشنواره نشانی از طراحان لباس ایرانی نبود؛ چرا که به گفته خانم قندفروش: “آنها هنوز از بالا به کار ما نگاه می کنند اما وقتی ببینند مردم طرح های ما را پذیرفته اند کم کم از موضع خود کوتاه می آیند.”

نخستین جشنواره زنده لباس در دوران دولت نهم سال گذشته و با مشارکت استانداری تهران برگزار شد. میزبان آن جشنواره نیز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران بود و سخنران مراسم افتتاحیه آن، کامران دانشجو، از یاران نزدیک محمود احمدی نژاد. او در جلسه افتتاحیه این”نمایش زنده” گفت: “تنوع لباس حق زنان است و رعایت پوشش مناسب نیزحق جامعه و هویت فرهنگی است…همان طور که مردان در انتخاب و تنوع رنگ‌ها و طرح‌ها آزاد هستند، زنان نیز باید در انتخاب و تنوع طرح‌ها و رنگ‌های مختلف پوشش‌های اسلامی آزاد باشند.”

و بعد هم اعلام کرد: “بازگرداندن رنگ‌های شاد در طرح‌های لباس باحدود شرعی مغایرتی ندارد و حدود شرعی نیز رنگ خاصی را برای لباس مشخص نکرده.”