پیکرها را ندادند؛ مراسم ختم نیز ممنوع شد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» خانواده اعدام شدگان دست خالی برگشتند

خانواده های 5 فعال سیاسی که برای تحویل پیکرهای فرزندان اعدام شده خود در تهران به سر می بردند روز گذشته در حالی به شهرهای خود بازگشتند که حکومت از تحویل پیکرها خودداری کرده و به آنها گفته است ده روز بعد، محل دفن عزیزانشان را به انها اطلاع  خواهد داد.

فرزاد کمانگر، شیرین علم هوئی، علی حیدریان، فرهاد وکیلی و مهدی اسلامیان روز یکشنبه و به صورت مخفیانه اعدام شدند و اکنون خانواده های این فعالان سیاسی تهدید شده اند که حق برگزاری هیچ گونه مراسم ختمی را برای فرزندان خود ندارند.

این در حالی است که واکنش ها به اعدام این 5 فعال ایرانی همچنان ادامه دارد و در تازه ترین واکنش ها مهدی کروبی این اعدام ها را زیر سئوال برده و گفته “هیچ تناسبی با موازین شرعی و قضایی” ندارد و کانون مدافعان حقوق بشر، کانون نویسندگان ایران و مادران عزادار هم با انتشار بیانیه ها و نامه هایی به این اعدام ها اعتراض کرده اند.

خلیل بهرامیان، وکیل فرزاد کمانگر شب گذشته به “روز” گفت که خانواده های 5 فعال سیاسی به شهرهای خود بازگشته اند. وی که یک روز پیشتر از تصمیم حکومت برای خاکسپاری اعدام شدگان به روز خبر داده بود، هخطاب به دستگاه قضایی خواست که این دستگاه با عقلانیت و تدبیر تصمیم بگیرد.

آقای بهرامیان گفت: “ما همچنان منتظر هستیم و الانتظار اشد الموت. منتظر هستیم و انتظار داریم مسئولان کمی فکر کنند مادرو پدر این بچه ها چه می کشند. چرا نباید جنازه ها را تحویل دهند و چرا اجازه داده نمی شود مادری در سوگ فرزندش اشک بریزد.”

برادر علی حیدریان نیز که در راه برگشت به شهر خود بود به “روز” گفت:” پیکر برادرم را تحویل ندادند و ما در حال بازگشت هستیم.اصلا  فکر میکنیم  شاید تا حالا آنها را دفن کرده اند که به ما تحویل نمی دهند.”

وی با اشاره تلاش های خود و خانواده اش برای تحویل پیکر برادرش افزود:” ما چند نامه به وزیر کشور، وزیر اطلاعات و رئیس قوه قضائیه نوشته ایم و روز شنبه مجددا به تهران بازخواهیم گشت تا پی گیر موضوع باشیم.”

 

مراسم ختم هم ممنوع شد

نه تنها از تحویل پیکرها خودداری کردند بلکه طی روزهای گذشته با بازداشت و احضار اعضای خانواده ها آنها را تهدید کرده اند که حق برگزاری هیچ گونه مراسم ختم و شرکت در تجمع اعتراض آمیز امروز کردستان را ندارند.

برادر علی اسلامیان دیروز به “روز” گفت که برادر دیگر او را از سوی اداره اطلاعات سنندج احضار و تهدید کرده اند که او و سایر اعضای خانواده اش حق حضور در هرگونه تجمعی در روز پنج شنبه را ندارند.

ملائکه علم هوئی، عمه شیرین علم هوئی نیز که پیش ازاین از بازداشت پدربزرگ، عمو و پسر عموی شیرین خبر داده بود، از آزادی آنها با شرط عدم برگزاری هر گونه مراسم ختمی برای شیرین خبر داد.

خانم علم هوئی به “روز” گفت: “ابتدا مادر و خواهر شیرین را بازداشت و با قرار کفالت آزاد کردند؛ سپس پدربزرگ، عمو و پسر عموی شیرین را گرفتند و بعد از 4 ساعت آنها را نیز با قرار کفالت آزاد کردند اما با این شرط که هیچ گونه مراسمی برای شیرین گرفته نشود و کسی به منزل مادر شیرین رفت و آمد نداشته باشد.”

وی با بیان اینکه منزل خانواده شیرین همچنان در محاصره نیروهای امنیتی است گفت: “دیروز تعدادی از بستگان به منزل شیرین رفتند تا با مادر او دیدار کنند اما ماموران امنیتی اجازه ندادند وارد منزل شوند و آنها را بازگرداندند و بعد هم خانواده شیرین را مجبور کردند تا منزل را خالی کنند. گفته اند که مادر شیرین نباید خانه باشد تا کسی به دیدن او نیاید.”

خانم علم هوئی سپس به بازگشت خانواده شیرین به شهرشان اشاره کرد و افزود: “پیکر شیرین را نداده و گفته اند بروید ما دفن میکنیم و ده روز بعد به شما زنگ میزنیم و آدرس قبر او را می دهیم! به پدر شیرین هم رسما گفته اند که بچه شما مسلمان نیست چون ضد انقلاب بود و ما نمی گذاریم در قبرستان مسلمان ها دفن شود.”

او در عین حال از چشم انتظاری خانواده ها گفت: “خانواده ها چشم انتظار پیکر بچه هایشان هستند و می خواهند در شهر خودشان دفن کنند اما نمی دهند و گفته اند که نخواهند داد.”

درباره خانواده فرزاد کمانگر هم هرچند خبر بازداشت آنها تکذیب شد اما روز گذشته برخی خبرهای منتشره از صدور حکم جلب اعضای این خانواده و تحت تعقیب قرار گرفتن آنها حکایت میکرد. امری که شیرین کمانگر، خواهر فرزاد کمانگر در گفتگو با “روز” آن را تکذیب کرد و گفت تاکنون هیچ یک از اعضای خانواده او نه بازداشت و نه تحت تعقیب قرار گرفته اند.

او نیز همچون سایر خانواده ها از چشم انتظاری خانواده اش گفت که همچنان چشم به “رافت اسلامی که سالهاست مسئولان کشور از آن حرف می زنند” دوخته اند.

 

عدالت نایاب

واکنش ها به این اعدام های مخفی همچنان ادامه دارد؛در تازه ترین واکنش ها مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی اعلام کرد: “اعدام این افراد در شرایطی صورت گرفته است که هیچکس از چندوچون پرونده آنها باخبر نیست و جرم آنها به دلیل علنی نبودن دادگاه و عدم رعایت آیین دادرسی و قانون، برای هیچکس محرز نشده است.”

این روحانی معترض به کودتای انتخاباتی 22 خرداد روز گذشته براساس گزارشی که سایت سحام نیوز، ارگان رسمی حزب اعتماد ملی منتشر کرد تاکید کرد: “ما از مرگ افراد و اعدام آنها متاثر می شویم و اصولا مخالف رواج یافتن چنین برخوردهایی هستیم.”

آقای کروبی افزوده است: “سخنان وکلای اعدام شدگان و اینکه اعدام ها بدون اطلاع آنها صورت گرفته است نیز بسی متاسف کننده و نشان از آن دارد که عدالت نایاب است و رویه فعلی هیچ تناسبی با موازین شرعی و قضایی ندارد. چگونه می توان بدون ضابطه افرادی را اعدام کرد و نسبت به عواقب آن و دامن زده شدن به فضای بی اعتمادی بی تفاوت بود؟”

او با طرح این سئوال که “مگر جان آدمیزاد چنین ارزان است که بتوان به راحتی و با کمترین وسواس قانونی و در بی خبری عمومی آن را ستاند” افزوده: “معلوم نیست آقایان خود را درچه جایگاهی می بینند که به راحتی و بدون درنظرگرفتن عاقبت کار چنین حکم می دهند. البته وقتی جان آدمیزاد چنان ارزان شود که عده ای را به صرف یک اعتراض مدنی در خیابان به گلوله ببندند چنین رفتارهای خارج از رویه ای نیز رواج می یابد.”

 

مردم تصمیم خواهند گرفت

مادران عزادار نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کردند: “سال هاست که حکومت اسلامی از راه های مختلفی دست به خشونت و اعدام و نسل کشی سیاسی زده  و بر شمار مادران عزادار و خانواده های داغ دیده می افزاید. خانواده ها و مادران عزادرای که فرزندان شان هیچ جرمی مرتکب نشده اند جز این که آزادی و عدالت را فریاد زده اند و در برابر سانسور و اختناق قهرمانانه ایستاده اند و تن به ظلمی که بر آن ها و جامعه و میهن شان رفته نداده اند.”

مادران عزادار سپس با محکوم کردن اعدام های روز یکشنبه، خواهان توقف اعدام و آزادی زندانیان سیاسی شده و از تمام نهادهای بین المللی خواسته اند که “حکومت ایران را به حذف حکم اعدام و برچیدن چوبه های دار و جوخه های تیرباران اش ملزم نموده تا از این پس شاهد کشتار و خونریزی و اعدام در کشور ایران نباشیم.”

مادران عزادار نوشته اند: “ضمن ابراز تاسف شدید از این واقعه ی دردناک که صرفا یک اقدام سیاسی برای ایجاد رعب و وحشت می باشد، به خانواده ها ومادران عزادار این پنج نفر تسلیت گفته و آرزوی محاکمه  عاملان این جنایات را داریم، همین طورخشونت طلبان رژیم را به نگرشی دوباره در مشی خونریزانه شان دعوت می کنیم که اگر نکنند مردم حتما برای سرنوشت خودشان متمدنانه تصمیم خواهند گرفت.”

 

ترس از علنی شدن محاکمات

همزمان کانون مدافعان حقوق بشر با انتشار نامه ای خطاب به رئیس قوه قضائیه پرسیده است: “آیا اعدام‌های اخیر در ایران، موجب خدشه‌دار شدن وحدت ملی و تنش در روابط بین المللی تهران نخواهد شد؟”

کانون مدافعان حقوق بشر با انتقاد شدید از روند قضائی پرونده های این 5 نفر پرسیده است: “چرا از علنی شدن محاکمات اباء دارند؟ به ویژه آنکه طبق اعلام وکیل محترم مرحوم فرزاد کمانگر، وی را بی گناه می دانسته است. “

این کانون سپس این سئوال ها را طرح کرده است که: “آیا در شرایط کنونی کشور، چنین اقدامی نمی‌تواند به وحدت ملت ایران خدشه وارد کند؟ آیا انتخاب این زمان برای اجرای حکم اعدام گروهی نمی‌تواند موجب ایجاد تنش در روابط بین الملل از منظر حقوق بشر گردد؟”

 

اعدام با هدف ایجاد رعب و وحشت

کانون نویسندگان ایران نیز با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم کردن این اعدام ها، اعلام کرده است که “در پرونده این 5 نفر حتی قوانین موجود و جاری حکومت کنونی نیز رعایت نشده است.”

براساس نوشته این کانون، “با قبول تروریست بودن این 5 نفر، حتی تروریست‌ها و بمب‌گذاران هم سزاوارند که از موازین متعارف و متمدنانه‌ محاکمه در سطح جهان برخوردار شوند.”

کانون نویسندگان ایران اضافه کرده است: “گسترش دامنه‌ اعدام این گمان را تقویت می‌کند که این اعدام‌ها به ‌طور مشخص با هدف ایجاد فضای رعب و وحشت برای بازداشتن مردم از پی‌گیری خواست‌های آزادی‌خواهانه و عدالت طلبانه صورت می گیرد.”

این کانون مجازات اعدام را در شأن جامعه‌ ایرانی ندانسته و خواستار آن شده است که در ایران نیز هر چه زودتر به عمر این نهاد منسوخ و ضد انسانی پایان داده شود.