پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های کتاب ایران…

 

پیدایش انسان

نویسنده: یوزف رایش هلف

ترجمه: سلامت رنجبر

416ص، تهران: انتشارات آگاه، 1388، چاپ اول

این کتاب، داستان شگفت انگیز و خواندنی پیدایش و تکامل انسان است که براساس آخرین یافته های علمی، روایت شده. نویسنده تلاش کرده است تا پیدایش انسان را، در تعامل با طبیعت بررسی کند؛ از این رو نقطه توجه خود را معطوف به تکامل بیولوژیک انسان کرده و به تکامل فرهنگی و معنوی او نپرداخته است. به تصریح نویسنده، این جنبه دیگری از انسان بودن است؛ هر چند تجهیزات بیولوژیکی انسان، پیش شرطی برای تکامل معنوی و فرهنگی هستند.

 

تراژدی چیست؟

نویسنده: کلیفورد لیچ

ترجمه: هلن اولیایی نیا

124ص، اصفهان: نشر فردا، 1388، چاپ اول

در این کتاب، پرفسور کلیفورد لیچ به معنای اصطلاح«تراژدی»، به شکلی که از دوران کلاسیک تا امروز مورد استفاده قرار گرفته است، می پردازد. او نمونه هایی از نوشته های تراژیک و ادبیات دراماتیک بسیار متنوع را ارائه می دهد. سپس این نمونه ها و تراژدی های معاصر را با نظریه های متداول درباره تراژدی ارتباط می دهد. نمونه های ارائه شده، ناقدان مختلف از زمان ارسطو تا امروز را در برمی گیرد. اما تاکید اصلی، بر تراژدی های یونان،  نویسندگان رنسانس و نویسندگان هم زمان ماست، به ویژه هارولد پینتر و تام استاپارد.

 

درسنامه نظریه ادبی

نویسنده: مری کلیگز

ترجمه: جلال سخنور، الاهه دهنوی، سعید سبزیان

278ص، تهران: انتشارات اختران، 1388، چاپ اول

این کتاب، یکی از گویاترین و قابل فهم ترین آثار در زمینه نظریه ادبی است؛ کتابی که هم چنان که در فصل نخستش آمده است، به کار کسانی می آید که در نظریه ادبی گیج شده اند! نویسنده کتاب که استاد دانشگاه کلرادو است، تلاش کرده است تا با زبانی معلمانه، دشوارترین مفاهیم نظریه های نقد ادبی از دوره افلاطون تا زمان حال را، به گونه ای تشریح کند که همگان بتوانند آن را درک کنند. از آن جایی که کتاب «درسنامه نقد ادبی» در سال 2007 منتشر شده است، نظریه های جدیدتر نقد ادبی در حوزه نقد های فمینیستی، پساساختارگرایی، و پسااستعماری را هم در بر می گیرد.

داستان دوستان: مجموعه گفتارهای رادیویی و مقالات

نویسنده: حبیب یغمایی

به اهتمام: ‌پرویز یغمایی

284 ص، تهران: انتشارات مگستان، 1389، چاپ اول

این کتاب، مجموعه ای از گفتارهای رادیویی پژوهشگر و ادیب فقید،«حبیب یغمایی»، همراه با مقالات و نوشته هایی از اوست که از مجله «یغما» برگرفته شده. «یغمایی» در سال های 1341و1342 برنامه ای هفتگی در رادیو ایران داشت که ضمن آن، در هر برنامه به شرح آشنایی و روابط خود با یکی از بزرگان ادب و فرهنگ ایران، و زندگانی، خصوصیات اخلاقی و فعالیت های ادبی و فرهنگی او می پرداخت. مجموعه حاضر بر اساس همان گفتارها و با مراجعه به مقالات موجود در مجله«یغما»، تدوین شده است و گوشه ای از تاریخ فرهنگ و ادب معاصر ایران را، از زبان یکی از فرهیخته ترین خدمت گزاران آن به تصویر می کشد. این مجموعه شامل نکاتی جالب و خواندنی درباره مشاهیری چون«احمد بهمنیار کرمانی»،«میرزا ابوالحسن خان فروغی»،«سید محسن صدر(صدر الاشراف)»،«سید اشرف الدین حسینی گیلانی(نسیم شمال)»،«حاج مخبر السلطنه هدایت»،«غلامرضا رشید یاسمی»،«سعید نفیسی»،«اسماعیل مرآت»،«سید ولی الله خان نصر»،«میرزاعبدالعظیم خان قریب»،«عباس اقبال آشتیانی» و… می باشد.

 

گزیده آمار و اطلاعات اقتصادی و اجتماعی 40 سال کشور

236ص، تهران: مرکز آمار ایران، 1388، چاپ اول

مرکز آمار ایران، با استناد به قانون سال 1344 خورشیدی، بیش از چهار دهه است که به عنوان متولی تولید آمار در ایران فعالیت می کند. هدف از تدوین مجموعه حاضر،‌ارائه اطلاعات و شاخص های مهمی است که مرکز آمار ایران، از بدو تاسیس خود،‌اقدام به تولید آن ها(اعم از اجرای طرح یا ثبتی) کرده است. در این مجموعه سعی شده، تا آنجا که ممکن است اطلاعات مورد نظر، در قالب سری های زمانی کامل ارائه شود. این اطلاعات مربوط به حوزه های گوناگون اجتماعی و اقتصادی، هم چون«جمعیت»،‌«نیروی انسانی»،«کشاورزی»،«نفت وگاز»،«معدن»،«صنعت»،«آب و برق»،«ساختمان و مسکن»،«بازرگانی»،«رستوران و هتلداری»،«بازارهای مالی»»،«امور قضایی»،«آموزش» و«بهداشت و درمان» است.

هفت نگار آسمانی: خلاصه ای ازهفت پیکر نظامی

گزینش و گزارش: مجید سرمدی

286ص، جلد نرم، تهران: انتشارات علمی، 1388، چاپ اول

کتاب«هفت پیکر» یا«هفت گنبد»، از جمله پنج گنج «نظامی گنجه ای» است. «هفت پیکر» داستان شادکامی ها و خوشگذرانی های «بهرام گور» است. این منظومه زیبا، چنان رنگ آمیز و پرتصویر است که می تواند محمل رمز پردازی ها و تفسیر و تاویل های گوناگونی شود. از این رو باید این منظومه را، هم چون قصه هایی با نمادهای عرفانی و روان شناختی دانست که سرشار از زیبایی، خیال، تمثیل و رمز و راز است. کتاب حاضر، خلاصه ای است از«هفت پیکر» که در آن کوشش شده است تا ترکیب اصلی داستان ها، همراه با شرح و توضیحی مختصر ارائه گردد تا خوانندگان علاقه مند به ادبیات فارسی را با این اثر       بی مانند آشنا کند.

یاوری، حسین: فرهنگ عامه/ مجموعه دوجلدی

باهمکاری: مریم مسیحا، بهاره عابدینی

510 ص، تهران: انتشارات آذر، 1388، چاپ اول

جلد اول از این مجموعه، به معرفی و بررسی بعضی از آداب و رسوم و اعتقادات مردم ایران می پردازد. در این جلد، با بعضی از جشن های ملی و مذهبی ایرانیان مانند چهارشنبه سوری، نوروز، مهرگان، تیرگان، آب ریزان، سده، عید قربان، عید مبعث، عید غدیر خم و …، همچنین برخی باورها و اعتقادات مردم مناطق مختلف ایران، بازی های محلی، قصه ها و افسانه ها، و نمایش های سنتی و آیینی مانند نقالی، پرده خوانی، تعزیه و سیاه بازی، آشنا می شویم. جلد دوم به موضوعاتی چون ضرب المثل ها، چیستان ها، لالایی ها و لطیفه ها و طنزهای رایج در میان مردم اختصاص دارد.