دردسرهای مهندسی معقول و انتخابات آزاد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» درگیری‌های اصول‌گرایان ادامه دارد

بحث‌های مربوط به انتخابات آزاد و مهندسی انتخابات، هم‌چنان در میان اصول‌گرایان ادامه دارد. پس از انتقادهای آیت‌الله خامنه‌ای از مطرح شدن بحث انتخابات آزاد، اصول‌گرایان نیز به انتقاد از این مساله پرداخته‌اند. در همین حال سخنان علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، درباره لزوم “مهندسی انتخابات” از سوی سپاه، هم‌چنان حاشیه‌ساز است.

احمد جنتی٬ دبیر شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران، ضمن انتقاد از افرادی که بحث “انتخابات آزاد” را مطرح کرده‌اند، افرادی که این مساله را مطرح می‌کنند، “گردن کلفت‌ترین شکست خورده سیاسی” در جمهوری اسلامی نامید. وی با اشاره که این‌که “انتخابات آزاد کلیدواژه و رمز شورش شده است”٬ گفته که “شکست‌خورده‌های سیاسی امروز از انتخابات آزاد صحبت می‌کنند”. جنتی همچنین اضافه کرده: “یکی از آن‌ها که گردن کلفت‌تر از همه است از مدت‌ها قبل این موضوع را مطرح کرد و بقیه هم به دنبال آن این بحث را مطرح می‌کنند”.

جنتی از طراحان شعار انتخابات آزاد خواسته “از مردم خجالت بکشند”٬ چراکه به گفته وی “مردم پس از انتخابات سال ۱۳۸۸سران فتنه و ساکتین فتنه” را شناخته‌اند. وی افزوده کسانی که در وقایع سال ۸۸ حکمشان اعدام بود “الان طلبکار شده‌اند که باید انتخابات آزاد باشد تا ما هم بیاییم. حتما فکر می‌کنند که کرسی ریاست جمهوری منتظرشان هست؟”

آیت‌الله خامنه‌ای، هفته گذشته در سخنانی به انتقاد از افرادی پرداخته بود که شعار “انتخابات آزاد” را مطرح کرده‌اند و تمامی انتخابات برگزار شده در جمهوری اسلامی را آزاد توصیف کرد.

بسیاری از رسانه‌های اصول‌گرا خطاب سخنان جنتی را هاشمی‌رفسنجانی دانسته‌اند. روزنامه ایران نیز اشاره کرده است که سایت اکبر هاشمی رفسنجانی در سه ماه گذشته بیش از ۷۰۰ بار از واژه انتخابات آزاد استفاده کرده است.

اما سایت بازتاب امروز، نزدیک به هاشمی‌رفسنجانی، خطاب سخنان رهبر جمهوری اسلامی را محمود احمدی‌نژاد دانسته و نوشته است: “پرانعکاس ترین درخواست برگزاری انتخابات آزاد، از سوی محمود احمدی نژاد در مصاحبه اخیر تلویزیونی وی بیان شده است و سایر سخنان مسئولان و شخصیت هاف صرفا در حد انعکاس توسط چند سایت و روزنامه بوده است. احمدی نژاد در گفتگوی اخیر خود با شبکه اول سیما گفته بود: انتخابات باید آزاد باشد. به گفته رئیس دولت دهم، انتخابات هم صحنه بین‌المللی را دگرگون می‌کند و هم صحنه داخلی را؛ انتخابات روحیه جدیدی به وجود می‌آورد؛ انتخابات هم متعلق به مردم است و به اعتقاد من باید یک انتخاباتی پرشور داشته باشیم و به طور مثال اگر 49 میلیون واجد شرایط داریم باید ۴۹ میلیون شرکت‌کننده هم داشته باشیم”.

همین سایت اما، در یادداشتی نگرانی رهبر جمهوری‌اسلامی از مطرح شدن انتخابات آزاد را به جا دانسته و با طرح این مساله که “سرعت بی سابقه ای اپوزیسیون جمهوری اسلامی دربرابر فرمان انتخابات آزاد به صف شده اند، و همه یکصدا هدف خود را تحقق انتخاباتی عنوان می کنند که در آزادی مطلق و بدون هیچ گونه جهت گیری مذهبی، ایدئولژیک و هر عامل محدودکننده دیگری باشد. بدیهی است با شرایط فعلی نظام و حتی در هر فرضی که سازگار با چارچوب کلی جمهوری اسلامی باشد، تحقق این نوع از انتخابات آزاد بی معناست. اما پرسش این‌جاست که چرا اپوزیسیون جمهوری اسلامی برسر شعاری وحدت کرده اند که تحقق آن -با قرائت مد نظر آنها- محال است یا هدف مرکزی که این اپوزیسیون را حول شعار انتخابات آزاد به وحدت رسانده است، چیست؟”، شعار انتخابات آزاد را این چنین توصیف کرده: “راهی است که منافع راهبردی غرب را درمورد ایران تامین خواهد کرد”.

در تحولی دیگر، علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، گفته است که برای انتخاب رییس‌جمهور بعدی “درست به هدف باید زد و فردی را انتخاب نمود که دقیقا در راستای امام زمان حرکت کند نه اینکه نظام را به انفعال بکشاند، چنانچه در این خصوص مقام معظم رهبری فرمودند رئیس جمهور شاه سلطان حسینی ملت را هم به انفعال می کشاند و شورا و رئیس جمهور باید انقلابی باشند. یک رئیس جمهور باید ولایت مدار و ارزشی باشد تا بتواند آرمان های مقام معظم رهبری را دنبال کند و میز و صندلی و فشار او را عوض نکند”.

سخنان سعیدی پیش از این درباره لزوم مهندسی انتخابات از سوی سپاه پاسداران، با واکنش‌های مختلفی مواجه شده بود. از آن جمله می‌توان به محمود احمدی‌نژاد اشاره کرد که در واکنش به سخنان وی، گفته بود: “هرکس بخواهد مردم را مدیریت کند، مردم او را مدیریت می‌کنند”.

سعیدی پیش از این گفته بود که از “وظایف ذاتی” سپاه پاسداران، “مهندسی معقول و منطقی انتخابات” از طریق “تبیین چهارچوب ها و معیارها” است. مساله‌ای که البته واکنش‌هایی را نیز به همراه داشت و رمضان شریف مسئول روابط عمومی سپاه پاسدان، در تکمیل سخنان سعیدی، گفته بود که منظور وی”مهندسی ورود منطقی و معقول برای فعال‌سازی ظرفیت‌های سپاه در اجرای مأموریت‌ها و مسئولیت‌های قانونی در حوزه انتخابات” بوده و نه “دخالت سپاه در انتخابات”.

اکنون شبکه ایران – سایت وابسته به موسسه ایران – در تحلیلی نوشته است که اصلی‌ترین دغدغه اطرافیان سعیدی “توجیه سخنان” وی پس از هر اظهارنظری است. این سایت ضمن حمله به سعیدی، رمضان شریف – مسوول روابط عمومی سپاه – و حمیدرضا مقدم‌فر – رییس سابق خبرگزاری فارس – سخنان سعیدی را “خدمت سپاه به جریان اصول‌گرایی” توصیف کرده و خطاب به سعیدی نوشته است: “آیا بعد از هر مصاحبه حضرت عالی همگان باید منتظر باشند تا معاون سیاسی، مسئول روابط عمومی و معاون فرهنگی سپاه پاسداران به تفسیر و تشریح سخنان شما بپردازند؟ آیا نمی توانید منویات خود را بدون ابهام بیان کنید؟ آیا به یک مقام دولتی هم حق می دهید که رفتاری مشابه با خودتان داشته باشد؟ آیا این منطقی است که از یک سو حاضر به تکذیب مصاحبه هایی که تحریف شده شان می دانید، نباشید و از سوی دیگر به رسانه ها ایراد بگیرید که چرا به مصاحبه های من استناد می کنید؟”