آیت‌الله خامنه‌ای در کنار آمریکا و اسرائیل

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» مخالفت با طرح محمود عباس برای فلسطین مستقل

آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، موضع رسمی حکومت ایران درباره تشکیل کشور مستقل فلسطین در کنار اسرائیل را اعلام کرد. او در سخنرانی روز گذشته خود در جریان پنجمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در تهران گفت که “مدعای ما آزادی فلسطین است، نه آزادی بخشی از فلسطین.هر طرحی که بخواهد فلسطین را تقسیم کند، یکسره مردود است.”

با سخنان دیروز رهبر جمهوری اسلامی، حکومت ایران در کنار دولت ایالات متحده آمریکا و اسرائیل، سه مخالف رسمی بحث تشکیل کشور مستقل فلسطین در هفته های اخیر به شمار می آید.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، در جریان مجمع عمومی اخیر سازمان ملل متحد، طرح تاریخی تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی بیت المقدس شرقی را به بان کی مون دبیرکل و شورای امنیت سازمان ملل تقدیم کرد.

رئیس سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) همچنین در نطقی پرشور و احساسی که با تشویق گسترده اکثریت نمایندگی های سیاسی دولت های جهان همراه بود، از سازمان ملل متحد خواست تا به “سال ها درد و رنج و نکبت” فلسطینیان پایان دهد و مجوز رسمی تشکیل دولت و کشور فلسطینی را صادر کند.

آنگونه که تصاویر تلویزیونی نمایش می دادند، نمایندگان سیاسی ایران در هنگام سخنرانی محمود عباس در سازمان ملل همراه با نمایندگان کشورهایی مانند آمریکا و اسرائیل، از جمله افرادی بودند که از تشویق رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی خودداری می کردند.

 

در انتظار پاسخ

تشکیلات خودگردان فلسطینی که هم اکنون کنترل کرانه باختری رود اردن در سرزمین های اشغالی را بر عهده دارد، به عنوان عضو ناظر، نمایندگی رسمی فلسطینیان در سازمان ملل را بر عهده دارد.

بنا بر آمار، این درخواست از پشتیبانی دستکم دو سوم دولت های عضو سازمان ملل متحد برخوردار است. هم اکنون نیز تعدادی از دولت های جهان مانند برزیل، آرژانتین، اروگوئه، پرو و… به طور یکجانبه کشور مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 را به رسمیت شناخته اند و انتظار می رود با توجه به استقبال بین المللی از طرح تشکیلات خودگردان، این تعداد در آینده افزایش یابد.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد، درخواست فلسطینیان برای تشکیل کشور مستقل را برای بررسی بیشتر حقوقی به یک کمیته ویژه فرستاده و تا چند هفته آینده درباره آن رای گیری می کند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا چند بار تهدید کرده که در صورت ارائه این درخواست به شورای امنیت آن را وتو خواهد کرد. او که در مبارزات انتخاباتی خود، صلح در خاورمیانه با تاکید بر تشکیل کشور فلسطین در کنار اسرائیل را یکی از اصلی ترین برنامه های دولتش در عرصه سیاست خارجی اعلام کرده بود، گفته که فلسطینیان باید از طریق گفت و گو با اسرائیل به صلح برسند نه قطعنامه.

طرح تشکیل کشور مستقل فلسطین در صورتی که با مخالفت هیچ کدام از 5 کشور عضو دائم شورای امنیت مواجه نشود باید به تایید حداقل 9 عضو از 15 عضو این شورا برسد.

دولت اسرائیل نیز به شدت با این طرح مخالفت کرده است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور گفته که این طرح “محکوم به شکست” است.

 

موضع متناقض ایران

رهبر جمهوری اسلامی، طرح تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل در کنار یکدیگر را طرحی دانست که “لباس حق به جانب پذیرش دولت فلسطین در سازمان ملل” به آن پوشانده اند اما در واقع “چیزی جز تن دادن به خواسته صهیونیست‌ها، یعنی پذیرش دولت صهیونیستی در سرزمین فلسطین نیست.”

آیت الله خامنه ای، کشور فلسطین را “از نهر تا بحر” عنوان کرد و در تشریح “طرح جمهوری اسلامی برای حل قضیه فلسطین” پیشنهاد برگزاری همه پرسی داد.

او گفت: “ما نه جنگ کلاسیک ارتش‌های کشورهای اسلامی را پیشنهاد می‌کنیم، نه به دریا ریختن یهودیان مهاجر را و نه البته حکمیت سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی را. ما همه پرسی از ملت فلسطین را پیشنهاد می‌کنیم.”

او گفت که ملت فلسطین نیز مانند هر ملت دیگر حق دارد سرنوشت خود را تعیین کند و نظام حاکم بر کشورش را برگزیند.

پیشنهاد رهبر جمهوری اسلامی برای برگزاری همه پرسی در سرزمین های فلسطینی در حالی است که او و دیگر مقامات ارشد جمهوری اسلامی همواره واکنش تندی به مشابه این پیشنهاد که از سوی برخی گروه ها و شخصیت های مخالف جمهوری اسلامی ارائه شده، نشان داده اند و حضور مردم در انتخابات های مختلف را نشانه مقبولیت و مشروعیت نظام دانسته اند.

سخنان رهبر جمهوری اسلامی در شرایطی بیان شد که پیش از او محمود احمدی نژاد اعلام کرده بود ایران از تشکیل کشور مستقل فلسطین حمایت می کند.

رئیس جمهور چند روز پیش از ارائه این طرح به سازمان ملل در مصاحبه با شبکه “ان بی سی” گفت که تشکیل دولت فلسطین “گام اول برای آزادی تمامی سرزمین‌های فلسطینی” است.

 

انتقاد حماس از طرح تشکیلات خودگردان

به گزارش خبرگزاری های ایران، رهبران گروه های فلسطینی حماس و جهاد اسلامی، نبیه بری رئیس مجلس لبنان، و مقام های دولتی سابق یا روسای کنونی مجالس برخی کشورها از مدعوین  کنفرانس بین المللی انتفاضه در تهران  هستند.

دیروز پیش از سخنرانی آیت الله خامنه ای، علی لاریجانی رئیس مجلس صحبت کرد. در برنامه افتتاحیه، محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری و صادق لاریجانی، رییس قوه قضائیه ایران نیز حضور داشتند.

رمضان عبدالله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و خالد مشعل، ریییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز در این کنفرانس شرکت کرده اند و خالد مشعل از جمله سخنرانان بود.

او گفت که در طرح تشکیلات خودگردان فلسطینی برای تشکیل کشور فلسطینی، “قدرت فلسطینی ها نادیده” گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خالد مشعل در واکنش به اقدام هفته گذشته محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی در مجمع عمومی سازمان ملل در زمینه درخواست تشکیل کشور فلسطین گفت: “معلوم نبود آن کشوری که پیشنهاد و درخواست تشکیل آن شد، کجاست؟”

جنبش حماس اصلی ترین گروه رقیب تشکیلات خودگردان فلسطینی است که به “جهاد برای نابودی کامل اسرائیل” اعتقاد دارد. این گروه در جریان یک کودتای نظامی علیه تشکیلات خودگردان در سال 2007 توانست کنترل نوار غزه را در دست بگیرد.

 

بحران تاریخی

آیت الله خمینی نخستین رهبر جمهوری اسلامی، معتقد به محو اسرائیل از صفحه روزگار بود و بارها تاکید کرد که باید این کشور به طور کامل نابود شود. آیت الله خامنه ای نیز که پس از درگذشت آیت الله خمینی به قدرت رسید، همواره چنین اعتقادی داشته وبارها بر نابودی اسرائیل تاکید کرده است.

پس از ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی در سال 1376 و تقویت گفتمانی معتدل تر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی، پیشنهاد برگزاری رفراندوم در سرزمین های فلسطینی و در میان تمام ساکنان آن همراه با فلسطینیان تبعیدی به عنوان طرح ایران برای پایان بحران مطرح شد.

دولت اسرائیل این پیشنهاد را نیز رد کرده است و می گوید بازگشت آوارگان فلسطینی، ترکیب جمعیتی منطقه را [که اینک  یهودیان در آن اکثریت دارند] بر هم می ریزد.

سرزمین های فلسطینی که تا پیش از 1948 منطقه ای بی دولت و تحت قیمومیت بریتانیا بود، در آن سال به محلی برای مهاجرت و اسکان یهودیان از سراسر جهان و عاقبت اعلام تشکیل کشور اسرائیل تبدیل شد. این مسئله به بروز جنگ های تاریخی میان اعراب و اسرائیل منجر شد.

در جنگ های شش روزه 1968 بخش بیشتری از سرزمین های فلسطینی به اشغال اسرائیل در آمد. سازمان ملل متحد و نهادهای حقوقی بین المللی این سرزمین ها را به طور رسمی “سرزمین های اشغالی” عنوان می کنند که متعلق به فلسطینی ها هستند.

مذاکرات صلح میان دولت اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین در سال های اخیر برقرار می شد که با اجرای برنامه ساخت شهرک های یهودی نشین در سرزمین های اشغالی، این مذاکرات متوقف شد.

دولت اسرائیل در هفته گذشته و پس از تقدیم درخواست رسمی تشکیلات خودگردان به سازمان ملل برای تشکیل کشور مستقل فلسطین، اعلام کرد که چند هزار واحد مسکونی جدید در سرزمین های اشغالی خواهد ساخت.

این برنامه دولت اسرائیل حتی خشم حامیان اروپایی این کشور و دولت ایالات متحده را نیز برانگیخت با وجود این، مسئولان اسرائیلی می گویند که این طرح “هدیه خوبی به یهودیان در آستانه سال نو یهودی” است.