کاندیدای اصلح ظرفیت قدرت را نداشت

نویسنده
حسین محمدی

» عذرخواهی شاگرد مصباح به دلیل رای به احمدی‌نژاد

با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری و اوج گرفتن انتقادهای اصول‌گرایان از محمود احمدی‌نژاد، برخی از آنان با اشاره به اینکه “احمدی‌نژاد از ابتدا ظرفیت رسیدن به قدرت را نداشت”، بابت رای دادن به وی در انتخابات گذشته از مردم عذرخواهی کرده‌اند.

عذرخواهی بابت رای دادن به احمدی‌نژاد از آن جهت اهمیت دارد که پیش از این اصول‌گرایان ضمن انتقاد از احمدی‌نژاد گفته بودند که در آن زمان وی کاندیدای اصلح بوده است.

اکنون اما عباس نبوی از روحانیون نزدیک به مصباح‌یزدی، گفته است که “نسبت به همراهی و حمایتی که از احمدی‌نژاد در سال ۸۴ کرده‌ام عذر می‌خواهم و می‌گویم که وی را نمی‌شناختم که بود، اما الان کاملاً شخصیت او مشخص است”.

وی که دلیل این عذرخواهی خود را نهادینه شدن فرهنگ عذرخواهی دانسته، گفته است: “بنده از اردیبهشت ۸۵ هیچ دعوت همکاری از سوی دولت را قبول نکردم، چراکه نسبت به رئیس دولت شناخت پیدا کردم… پرونده‌های قضایی رئیس دولت دهم توسط دیوان محاسبات بررسی و به نتیجه رسیده و دلیل هفت برابر شدن نقدینگی کشور بیان شود… اینکه می‌بینیم در کوتاه مدت استانداری عوض می‌شود؛ به این خاطر است که وی به دنبال یک بله قربان‌گو است و البته آن هم در جمع می‌گوید که من حکم خود را از ولیعصر(عج) گرفتم و احمدی‌نژاد آن را به من ابلاغ کرد”.

هم‌زمان عماد افروغ، از نمایندگان مجلس هفتم نیز در گفت‌وگویی پیرامون حمایت خود از احمدی‌نژاد چنین گفته است: “در آن زمان [سال ۸۴] من به آقای احمدی نژاد رای دادم که هم اکنون از رای خود پشیمانم… همان طور که من از این رای خود از جامعه عذرخواهی کردم و این موضوع را شجاعانه در جامعه فریاد زدم افراد هم می توانند با عذرخواهی از مردم به جبران اشتباهات خود بپردازند چراکه این موضوع سبب جلب اعتماد مردم می شود”.

هم‌زمان عباس سلیمی‌نمین نیز ضمن انتقاد از دولت احمدی‌نژاد، درباره وی گفته است: “مردم متوجه شدند که احمدی‌نژاد ظرفیت قدرت را ندارد، برای همین استقبال‌ها در سفرهای استانی کم شده است. مشکل رئیس‌جمهور از آنجایی شروع شد که گفت نظر فردی من مقدم بر اصول است… احمدی‌نژاد با چهره اصولگرایی وارد شد و با همان چهره بود که در انتخابات پیروز شد”.

این اظهارنظرها و عذرخواهی‌ها بابت رای دادن به احمدی‌نژاد در حالی صورت می‌گیرد که طی ماه‌های گذشته اصول‌گرایان بارها گفته‌اند رهبر جمهوری اسلامی در سال ۸۸ نظر مثبتی به احمدی‌نژاد داشته است. آن‌ها همچنین به حمایت سپاه از وی اشاره کرده‌اند.

در عین حال برخی دیگر از اصول‌گرایان معتقدند رای دادن به احمدی‌نژاد در سال‌های گذشته کار اشتباهی نبوده است. از جمله احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان و امام جمعه موقت تهران، در این زمینه گفته است: “ما از رأی به احمدی‌نژاد پشیمان نیستیم چراکه انجام تکلیف پشیمانی ندارد… به کسانی که ولایتمداران را ملامت می‌کنند که به آقای احمدی‌نژاد رأی دادند باید گفت که اگر جریان دیگر سر کار می‌آمد از روز اول به صورتی شفاف به مقابله با ولایت می‌پرداخت”.

نکته‌ای که مورد تاکید علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران نیز قرار گرفته: “ما نسبت به رای دادن به آقای احمدی نژاد پشیمان نیستیم، ما گله مندیم و پشیمان نیستیم”.

وی پیش از این نیز درباره حمایت آیت‌الله خامنه‌ای از احمدی‌نژاد گفته بود: “رهبری نسبت به شعارهای آقای احمدی‌نژاد نظر مثبت داشتند و گرنه این‌طور نبود که ایشان از آقای احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌ جمهوری حمایت کنند”.

دو سال پیش روح‌الله حسینیان هم موضع مشابهی گرفته بود: “ما هرگز از گذشته و انتخاب شخص احمدی نژاد پشیمان و شرمنده نیستیم و در اجرای وظیفه با کسی شوخی نداریم و همچنان نیز از تصمیم گذشته خود با استدلال و منطق حمایت می کنیم”.