توصیف تسنیم از شرایط: منجلاب

نویسنده
نازنین کامدار

» سناریوی "توهین به عکس امام" نگرفت!

تلاش خبرگزاری فارس برای کلید زدن یک پروژه امنیتی بر علیه دانشجویانی که در مراسم ۱۶ آذر امسال خواستار رفع حصر از رهبران جنبش سبز شده بودند، با افشاگری عکاس و خبرنگار خبرگزاری تسنیم نا کام ماند.

 پس از برگزاری مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران که طی آن دانشجویان هوادار جنبش سبز در برابر حسن روحانی شعارهایی با محوریت لزوم رفع حصر از زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی سردادند، خبرگزاری فارس،نزدیک به نهاد های نظامی و امنیتی ، با انتشار تصویری مدعی شد در مراسمی که با حضور علی مطهری برگزار شده، دانشجویان که به گفته این خبرگزاری “فتنه گر” بوده اند، با سر و ته گرفتن عکس آیت الله خمینی، قصد توهین به وی را داشته اند.

این سایت در شامگاه روز ۱۶ آذر، در گزارشی با عنوان “تکرار حوادث سال ۸۸ در روز دانشجو بعد از ۵ سال/ ادامه گستاخی‌ها به ساحت مقدس امام” نوشت: “مراسم ۱۶ آذر در دانشگاه‌های کشور در حالی برگزار شد که تنها چند ساعت مانده به سخنرانی منتقدان دولت در دانشگاه‌ها به آنها اطلاع داده شد که برنامه آنها از سوی وزارت علوم لغو شده است و آنها نمی توانند در روز ۱۶ آذر در دانشگاه‌ها سخنرانی داشته باشند.این در حالی بود که سخنرانان دیگری که سابقه طولانی در فتنه داشتند سخنرانی های متعدد خود را در دانشگاه‌های کشور انجام داده و کسی مانع برگزاری برنامه‌های آنها در دانشگاه ها نشد. اجرای این برنامه‌ها با حضور فتنه‌گران در دانشگاه‌ها حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت که دانشجونماها با حمایت از این سخنرانان به این حاشیه‌ها دامن زدند. دانشجویان مسئله دار با بازگشت به فضای دانشگاه و سوء استفاده از فضایی که مسئولین دانشگاه‌ها برای آنها فراهم کرده بودند توهین های گسترده ای به نظام جمهوری اسلامی، قرآن، ولایت فقیه و رهبری داشتند”.

فارس افزود:“این افراد همان کسانی بودند که در سال ۸۸ عکس امام را پاره کرده و خیمه‌های امام حسین را به آتش کشیدند؛ در جایی دیگر در روز عزای امام حسین با سوت و کف زدن مراسم عزای ایشان را تبدیل به جشن پایکوبی کردند.در مراسم ۱۶ آذر دانشکده فنی دانشگاه تهران که با حضور علی مطهری برگزار شد، عده ای با وارونه کردن عکس امام خمینی در کنار عکس خاتمی، نشان دادند که افکار واقعی این فتنه‌گران در حقیقت چیست و مخالفت‌های اصلاح‌طلبان در اصل با امام خمینی، انقلاب و آرمان‌های انقلاب اسلامی است.در مراسمی دیگر در دانشگاه آزاد تهران واحد جنوب شعار «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» به شعار «اصلاحات، آزادی، جمهوری عدالت» تبدیل شده و یکی از مهمانان برنامه با توهین به علمای دین و مسئولان ارشد نظام، آیاتی از قرآن را زیر سوال برد”.

گفتنی ست، دو هفته قبل نیز همین خبرگزاری به دنبال اظهارات عیسی سحر خیز، از فعالان سیاسی اصلاح طلبی که به تازگی از زندان آزاد شده، مدعی شد که وی از عدم اعتقاد اصلاح طلبان به آیت اله خمینی سخن گفته و به همین بهانه از چندین تن از نمایندگان وابسته به جبهه پایداری و احزاب اقتدار گرا بر علیه وی نظرسنجی کرد.

 ادعای تازه این خبرگزاری که با انتشار یک قطعه عکس همراه بود، بلافاصله با بازتاب خبری وسیعی در سایت های زنجیره ای محافظه کاران از جمله رجانیوز ،جهان نیوز و بولتن نیوز همراه شد.

اما ساعتی پس از انتشار این گزارش، سایت انصاف نیوز،که خود را از جمله سایت های هوادار اعتدال می داند، به گزارش خبرگزاری فارس واکنش نشان داد و ضمن تکذیب وقوع این حادثه، نوشت: “خبرگزاری فارس در میان عکس‌های خود از مراسم روز دانشجوی انجمن اسلامی در دانشگاه تهران، لحظه ای از برعکس شدن تصویر امام خمینی در دست یک دانشجو را ثبت کرده که مورد انتقاد مخاطبان قرار گرفت. در این مراسم تصاویر امام خمینی، شهید چمران، سیدمحمد خاتمی، شهید باکری و آیت الله طالقانی، از جمله ی تصاویری بود که دانشجویانی در دست داشتند؛ تصاویری که میزان علاقه ی آنها را به آن شخصیت ها نشان می داد. انتشار عکس سوال برانگیز در خبرگزاری فارس که می تواند با شیطنت صورت گرفته باشد، پس از انتشار عکس های مختلف از همان بخش از سالن، نشان دهنده ی لحظه ای بودن چرخش تصویر امام خمینی است. در این گونه مراسم ها، شخصی که تصویری را بر روی دست می گیرد خودش پشت آن تصویر را می بیند و چرخش و اشتباه در این زمینه بسیار طبیعی به نظر می رسد، چون خود فرد در لحظه ی چرخش نمی تواند متوجه آن شود. عکس های ایلنا و نیز صبا طاهریان عکاس روزنامه ی اعتماد، نشان می دهد که تصاویر امام خمینی در سایر عکس ها طبیعی و مانند دیگر تصاویر بالا گرفته شده از سوی دانشجویان شرکت کننده در مراسم انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در سالن شهید چمران دانشکده ی فنی است. عکس های دیگر نشان می دهد که عکس فارس ناشی از یک اشتباه لحظه ای از یکی حضار بوده، و در زمان های دیگر چنین عکسی موجود نیست”.

در ادامه، این سایت به نقل از صفحه فیس بوک سیامک ابراهیمی، عکاس خبرگزاری تسنیم،این مطلب را تکذیب کرد.بهارنیوز هم با نقل مطلب ابراهیمی، نوشت: “هیچوقت دوست ندارم کار کسی رو یا خبرگزاری رو نقد کنم ولی وقتی این عکسو دیدم از کار و شغل خودم بدم اومد از کثافتی و لجنی که هر روز تو منجلاب اون فرو میریم، نفسم بالا نمیاد، خبرگزاری محترم! این کار شما کثیفه، این کار شما کثافت کاری، به لجن کشیدن تمام اصول خبرنگاریه، به قول دوستم تو آرشیو همه ما از روزهای قدس و ۲۲ بهمن صدها عکس اینجوری هست که دلیلی برای انتشارش نیست، امیدوارم خداوند همه مارو هدایت کنه”.

پروژه متهم کردن جناح رقیب اصولگرایان به بی اعتقادی و توهین به بنیانگذار حکومت ایران که از جمله خطوط قرمز دستگاه قضایی محسوب می شود، در سال ۸۸ آغاز شد و در همان زمان، پس از مراسم ۱۶ آذر سال ۸۸، بخش خبری۲۰:۳۰ صدا و سیما که در اختیار نیروهای امنیتی است، ادعا کرد برخی از دانشجویان عکس آیت الله خامنه ای را در جریان اعتراضات خود آتش زده اند؛ادعایی که با تبعات بسیاری برای دانشجویان و شهروندان معترض همراه بود و حتی کار به کفن پوشی در قم و اشک ریختن آیت الله خامنه ای در نماز جمعه و صدور ده ها بیانیه از سوی احزاب محافظه کارکشید.

با این حال، چندی پیش، احمد پورنجاتی، از اعضای سابق شورای نظارت بر صدا و سیما گفته بود: “من به عنوان کسی که در صداوسیما فعالیت کرده‌ام، احتمال می‌دهم پاره کردن عکس امام در استودیو سازمان اتفاق افتاده است”.