خرابکاری در روند توافق با ایران

لوریان لوژور
لوریان لوژور

» گزارش لوریان لوژور از خشنودی نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، روز گذشته گفت که اسراییل در ماه گذشته در نرسیدن قدرت های جهانی و ایران به توافق نامناسب، یک نقش کلیدی ایفا کرد. او در گردهمایی سالانه ای که شخصیت های سیاسی آمریکا و اسراییل و همچنین کارشناسان خاورنزدیک در آن حضور می یابند، اظهار داشت چنین توافقی به واقع “به ایران اجازه می داد که به آستانه یک قدرت اتمی برسد”.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، پس از او به سخنرانی پرداخت و ابراز امیدواری کرد که مذاکرات طی سه یا چهار ماه آینده خاتمه یابند. او گفت: “ما به هیچ وجه قصد نداریم تا ابد به مذاکره بپردازیم.” او در ادامه افزود: “از چند هفته پیش تاکنون شاهد ایده های جدیدی بودیم و مشاهده کردیم که انعطاف پذیری حاصل شده و این می تواند شرایط را برای حل و فصل کردن برخی مشکلاتی که همچنان سخت به نظر می رسند هموار سازد.”

به علاوه، نخست وزیر اسراییل گفت که مذاکرات صلح میان اسراییل و فلسطین در اوایل سال جاری شکست خورد، “زیرا فلسطینی ها می خواستند این مذاکرات خاتمه یابد.” درواقع سران فلسطینی “آمادگی آن را ندارند […] که با خشونت مردم خود روبرو شوند”. ازسوی دیگر، او روز یکشنبه ابراز امیدواری کرد که بار دیگر “از حمایت گسترده و تمدید یافته” برای دولتی توانا بهره مند گردد تا “بتواند از سرزمین یهود در این زمان مشکل دفاع کند”. آقای کری که وساطت اش در ماه آوریل به شکست انجامید نیز به نوبه خود وعده داد: “من صحنه را ترک نخواهم کرد.”

ازسوی دیگر، ارتش اسراییل هشت پرونده تفحص جدید را درخصوص عملیات اش در ماه تابستان در نوار غزه آغاز کرده که یکی از آنها به مرگ ۲۷ فلسطینی طی یک حمله هوایی مربوط می شود. این تفحص های داخلی به دولت یهود کمک می کند تا با فعالیت شورای حقوق بشر سازمان ملل برای مشخص کردن اینکه “آیا در ۵۰ روز رویارویی میان اسراییل و حماس یک جنایت جنگی صورت گرفته” به مقابله بپردازد. به علاوه، به گفته پلیس و یک وکیل، چندین نفر به اتهام آتش زدن یک مدرسه دوزبانه عربی-عبری در تاریخ ۲۹ نوامبر در اورشلیم دستگیر شده اند.

منبع: لوریان لوژور، ۸ دسامبر