سینمای ایران

نویسنده
مرضیه حسینی

مروری بر اخبار سینمای ایران در نیمه اول آبان ماه

 

کیارستمی :   پناهی هیچ مشکلی ندارد

عباس کیارستمی اخیراً در واکنش به موضوع تایید رای دادگاه جعفر پناهی و حکم زندان وی حرف‌هایی زده که باعث حرف و حدیث‌ها و حواشی مختلفی شده است. متن کامل اظهار نظر  کیارستمی در گفتگو با نیویورکر در خصوص جعفر پناهی چنین است:

چیزی که مرا عصبانی می کند واکنش غرب و واکنش پناهی به این موضوع است. مثل این که کسی نمی خواهد اعلام کند پناهی خیلی وقت است از زندان آزاد شده است. آزاد است و حتی فیلمی ساخته که در جشنواره کن به نمایش در آمد. او در حال حاضر در حال مذاکره برای ساخت فیلم های بعدی اش است.
کیارستمی تصریح کرد: من واقعا نمی فهمم که چرا کسی در مورد این موضوع آشکارا صحبت نمی کند. وقتی می بینم که غرب توجه نمی کند که پناهی دیگر در زندان نیست عصبانی می شوم. من نسبت به این قضیه واقعا عصبانی هستم چون دائما این سئوال از من پرسیده می شود. هیچ کس نمی گوید که اقای پناهی دیگر در زندان نیست. انگار که چیزی اتفاق نیفتاده است.

وی در خصوص فیلمسازی در ایران گفت: در حال حاضر وضعیت بسیار بد است. با این اوصاف عجیب نیست که من در حال ساخت فیلمی در ایتالیا و به زبانی هستم که ان را نمی فهمم. من همچنین فیلم بعدی خود را در ژاپن می سازم.

 

 

اصغر شاهوردی و بازگشت نمادین به سینما

اصغر شاهوردی با حضور در سرصحنه‌ی آخرین فیلم ابراهیم شیبانی لحظاتی از صدای این فیلم را ضبط کرد.

همسر این صدابردار حادثه دیده سینما با اعلام این مطلب گفت:‌ چندی پیش سر صحنه‌ی این فیلم حاضر شدیم و اصغر شاهوردی پس از حدود چهار سال پشت دستگاه صدا قرار گرفت و در چند پلان کار صدابرداری را انجام داد.

وی توضیح داد: شاهوردی حتی با اشاره به بوم‌من کار، از او می‌خواست میکروفن را بالاتر بگیرد که این حضور در روحیه‌اش تاثیر خیلی مثبتی داشت.

وی با بیان اینکه روحیه‌ی شاهوردی بسیار بهتر از گذشته شده است‌، خاطر نشان کرد:‌ دوستانش بیشتر از گذشته به او سر می‌زنند و این برایش بسیار خوب است. امروز هم قرار است تعدادی دیگر از دوستانش از جمله ابوالحسن داوودی به دیدار او بیایند. همین که فراموش نشده بسیار خوب است.

اصغر شاهوردی آبان‌ماه سال 86 پس از بازگشت از لوکیشن فیلم «چراغی در مه» از شمال کشور دچار حادثه‌ی رانندگی شد.

او به عنوان یکی از بنیانگذاران صدابرداری سر صحنه، صدابرداری فیلم‌هایی چون «اجاره‌نشین‌ها»، «خانه‌ دوست کجاست؟» «باشو غریبه کوچک»، «هامون»، «سارا»، «قرمز»، «موج مرده»، «بمانی»، «زیر پوست شهر» و … را در کارنامه‌ی هنری‌اش دارد.

 

 

بوسیدن روی ماه اسعدیان

به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه سینمایی سوره،‌ فیلم سینمایی «بوسیدن روی ماه» به کارگردانی همایون اسعدیان برای پخش داخلی و خارجی به حوزه هنری رسید.

فیلم سینمایی «بوسیدن روی ماه» به کارگردانی همایون اسعدیان و به تهیه کنندگی  منوچهر محمدی ، برای پخش در داخل کشور و پخش در سایر کشورهای جهان به سازمان توسعه سینمایی سوره حوزه هنری واگذار شد.

این فیلم پس از اثر تحسین شده «طلا و مس» آخرین ساخته همایون اسعدیان می باشد و روایت داستان احترام السادات و فروغ خانمی است که در همسایگی هم زندگی میکنند و بیش از بیست سال است که در انتظار فرزندانشان هستند.

عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از:

نویسنده و کارگردان: همایون اسعدیان(براساس طراحی از: منوچهر محمدی)/ تهیه کننده: منوچهر محمدی/ مدیرفیلمبرداری: حسین جعفریان/ طراح گریم: مهرداد میرکیانی/ طراح صحنه و لباس: مرجان گلزار/ صدابردار: ساسان نخعی/ برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: مریم هژیروند/ مدیرتولید: مجید کریمی/ دستیار کارگردان: امین قوامی، سام مظاهری/ منشی صحنه: نفیسه ذاکری/ عکاس: مهدی دلخواسته/ فیلمبردار پشت صحنه: ژرژ هاشم زاده/ دستیار اول فیلمبردار: پیمان شادمانفر/ گروه فیلمبرداری: شاهین سلیمی، آرش رمضانی، اکبر دهقان، عاطف امیری/ دستیار اول صحنه: بهمن زربخش/ مدیرصحنه: مجید کارآمد/ دستیار لباس: آزاده صانعی/ مدیرتدارکات: سجاد رحیمی/ مجریان گریم: مریم رخافروز، نوید میرکیانی/ دستیار صدا: امیر شاهوردی، بردیا کربلایی/ دستیار تولید: مهدی اثنیعشری عراقی/ دستیار تدارکات: محمد ابراهیمی/ پذیرایی: رضا سعادت، اسماعیل مدارای صفسری/ ترابری: مهدی عربسرخی، رضا اکبری، مهدی عطایی، رمضانعلی صابر.


اعلام اسامی فیلم های مستند اجتماعی جشنواره حقیقت

اسامی فیلم‌های گونه‌ی موضوعی «مستند اجتماعی» از بخش «مسابقه ملی» پنجمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت اعلام شد.

اعضای هیأت انتخاب گونه‌ی موضوعی «مستند اجتماعی» جشنواره متشکل از آقایان: محمود گبرلو(منتقد سینما)، سهیل کریمی(مستندساز)، رضا فرهمند(مستندساز)، رضا درستکار(منتقد سینما) و احسان رجبی(تهیه‌کننده و مستندساز) پس از بازبینی 180 فیلم مستند متقاضی شرکت در این گونه‌ی موضوعی،32 فیلم را برای رقابت در این بخش از «مسابقه ملی» برگزیدند.

مستند‌های اجتماعی منتخب بخش مسابقه ملی پنجمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، عبارتند از:

1-  «آخرین روزهای زمستان»(مهرداد اسکویی) 2- «آرامش در حضور دیگران»(مهسا رضوی) 3- «استادیوم فوتبال یک رویاست»(زهرا درمنش) 4- «اینجا اتابک است»(احمد ظریف‌رفتار) 5- «اینجا پایان جاده نیست»(یوسف جعفری) 6- «اینجا زورآباد است»(منصور قاسمی) 7- «بلندگوها برای چه کسی به صدا در می‌آیند»(حمید عسکری) 8- «بهزاد بدون مجوز»(محمدصادق اسماعیلی) 9- «بهشت»(امیر طیبی) 10- «بین دو قبر کهنه دفن‌شود»(عطیه زارع‌آرندی) 11- «حرف‌های ساده»(روح‌ا.. آبیار) 12- «دم کت»(احسان عمیدیان) 13- «رگهای خاکستری»(حامد سعادت) 14- «ساز راز»(علی‌ پورطالبی) 15- «سروازم و جنوزام»(مرجان اشرفی‌زاده) 16- «شاید فردا»(رامتین لوافی‌پور) 17- «عادت می‌کنیم»(محسن استادعلی) 18- «عقد آسمانی»(سیدمحمد سلیمی‌راد) 19- «فرزند گوهر»(سعیده ملامهدی) 20- «فرشته‌ای روی شانه راست من»(آزاده بیزار گیتی) 21- «قربانی»(صابر فرزانه‌وش) 22- «که سرمایه زندگانیست»(محمدجعفر باقری‌نیا) 23- «گاودانه»(علی فتح لایق‌زاده) 24- «مردی از هزاران سال»(مژده علم) 25- «مستند نسار»(کیومرث سرشار) 26- «ملاقات با خانواده صادق‌نژاد»(محمدعلی نظریان) 27- «من دین را دوست دارم»(رضا هاشم‌زاده) 28- «میز نگاره‌ها»(سیدوحید طباطبائیان) 29- «وضعیت»(امین اکبری فخرنژاد)30- «هفت شهر»(شاهد سلطانی‌آزاد) 31- «یک آن»(رایا نصیری) 32- «یک منهای دو»(سیدابراهیم عمادی)

برای اولین‌بار، 10 هیأت انتخاب مجزا، اقدام به بازبینی و انتخاب فیلم‌های بخش «مسابقه ملی» جشنواره سینماحقیقت در 10 گونه‌ی موضوعی مختلف نمودند که تنها اسامی دو بخش مستند آزاد و مستندهای اقتصادی و کشاورزی(ویژه پاسداشت سال جهاد اقتصادی) باقی‌مانده که تا اواسط هفته جاری اعلام خواهد شد.

پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران: سینماحقیقت، طی روزهای 16 تا 21 آبان‌ماه 1390 در شهر تهران برگزار خواهد شد.

 

شانس بالای جدایی نادر از سیمین در اسکار و رقبای آن

نشریه سینمایی اسکرین دیلی پیش‌بینی کرد که نام فیلم ایرانی “جدایی نادر از سیمین” در پیش فهرست جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان قرار خواهد داشت.

نشریه سینمایی اسکرین دیلی با اشاره به این مطلب که امسال ۶۳ فیلم توانسته‌اند با پشت سر گذاشتن‌ گزینش‌های لازم وارد بخش فیلم‌های خارجی زبان هشتاد و چهارمین دوره از رقابت‌های اسکار شوند، ده فیلم را به عنوان پیش‌بینی خود از پیش فهرست این دوره از رقابت‌ها اعلام کرد که فیلم‌ ایرانی “جدایی نادر از سیمین” به کارگردانی اصغر فرهادی از آن جمله است.

از نظر منتقد سینمایی این نشریه، فرهادی با دستمایه قرار دادن یک موضوع عاطفی که داستان آن در هر جای دنیا قابل درک و فهم است به خوبی می‌تواند اعضای آکادمی را تحت تاثیر خود قرار دهد.
به عقیده این منتقد، “جدایی نادر از سیمین” که یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های سینمای بین‌الملل در سال جاری است برای قرار گرفتن در چنین فهرستی نیاز به هیچگونه تلاشی ندارد بلکه آنقدر قوی هست که در خور چنین فهرستی باشد.

دیگر فیلم‌هایی که در فهرست پیش‌بینی‌های اسکرین دیلی از آنها نام برده شده است، به شرح زیر است:
1- فیلم روسی “سوخته‌ شده توسط خورشید ۲” به کارگردانی نکیتا میخالکوف:

قسمت اول این فیلم در سال ۱۹۹۴ برنده جایزه اسکار شد، اگرچه قسمت دوم این فیلم به شدت از سوی منتقدان با انتقاد روبرو شد ولی سال گذشته در جشنواره کن به نمایش درآمد.
این فیلم سینمایی که داستان آن در دوران جنگ جهانی دوم اتفاق می افتد، درباره کشتار مرد روسیه توسط استالین است.

2- فیلم فرانسوی “اعلان جنگ” ساخته والری دونزلی:

این فیلم داستانی از تلاش زوجی است که تمام تلاش خود را می‌کنند تا زندگی‌اشان را با بیماری کشنده پسرشان وفق دهند.

3- فیلم چینی “گل‌های جنگ” ساخته ژانگ ییمو:

در این فیلم «کریستین بل»، بازیگر برنده اسکار هالیوود ایفای نقش می‌کند که علاوه بر کارگردان قدر و نام آشنای این فیلم برای اعضای آکادمی، وجود چنین بازیگری برای این فیلم برگ برنده محسوب می‌شود.

4-فیلم اسرائیلی “پاورقی” به کارگردانی جوزف سدار:

به گفته منتقد اسکرین دیلی، سینمای نوپای اسرائیل با فیلم‌هایی چون «والس با بشیر»، «عجمی» و «بیوفورت»، سینمای مورد علاقه اعضای آکادمی اسکار است.

«پاورقی» داستان چشم و هم‎چشمی یک پدر و پسرش است. هر دو پروفسور هستند و مؤسسه رقیب یکدیگر را اداره می‎کنند. در این فیلم لیور اشکنازی، آلما زاک، آلبرت ایلوز، الیزا روسن و جکی لوی ایفای نقش کرده‎اند.

5-فیلم لهستانی “در تاریکی” به کارگردانی آگنیسکا هولاند:

«در تاریکی» سومین اثر «آگنیسکا هولاند» است که در مراسم اسکار حضور دارد، به طوری که این کارگردان مطرح و برجسته لهستانی پیش از این نیز توانسته است با 2 فیلم سینمایی «اروپا، اروپا» و «محصول خشمناک» به ترتیب در سال های 1992 و 1986 میلادی در رقابت‌های اسکار شرکت کند.

این فیلم داستانی حقیقی درباره گروهی از یهودیان است که از نازی‌ها و تصرفاتشان دفاع می‌کردند.

6-فیلم فنلاندی “بندرگاه” به کارگردانی آکی کااوریسماکی:

این فیلم با مضمونی اجتماعی داستان زندگی یک مهاجر آفریقایی در فرانسه است.

7-فیلم کانادایی “مانسوئر لازار” به کارگردانی فلیپ فالاردیو:

8-فیلم سینمایی «مانسوئر لازار» به کارگردانی و نویسندگی «فلیپ فالاردیو»، داستان داستان زندگی یک مهاجر الجزایری در مونترال کاناداد است که پس از فوت یک معلم، به آموزش شاگردان رده ششم ابتدایی می پردازد.

این فیلم اخیرا به عنوان بهترین فیلم کانادایی از سوی جشنواره تورنتو معرفی شد و جایزه ویژه مخاطبان جشنواره لوکارنو را در ماه آگوست به دست آورد.

9-«فالاردیو» درسال 2009 با فیلم «قسم می خورم من نیستم»، درسال 2006با فیلم «کانگوراما» و درسال 2000 با فیلم «سمت چپ یخچال» در رقابت های اسکار شرکت کرده است.
10-فیلم دانمارکی “سوپرکلاسیکو” به کارگردانی اولی کریستین مدسن:

به گفته منتقد اسکرین دیلی، در شرایطی که فیلم‌هایی با مضامین پیچیده اخلاقی بیش از همه می‌توانند در رقابت‌های اسکار برنده شوند، شاید به نظر برسد که «اولی کریستین مدسن» با ساخت یک کمدی سرگرم کننده چندان در این عرصه موفق به نظر نرسد ولی شاید فیلم موفق این کارگردان بتواند نظر اعضای آکادمی را تغییر دهد.

11- فیلم لبنانی “حالا ما کجا باید برویم؟” به کارگردانی نادین لبکی

داستان درگیری‌های مسیحیان و مسلمانان در خلال جنگ لبنان است.

 

 

رونمایی از کتاب صد سال اعلان  وپوستر فیلم

مراسم رونمایی از کتاب «صد سال اعلان و پوستر فیلم در ایران» اثر مسعود مهرابی در خانه هنرمندان ایران برگزار ‌شد.

این کتاب شامل بیش از شش‌صد پوستر و اعلان فیلم در طول تاریخ سینمای ایران از اولین نمونه در سال 1286 تا آخرین پوسترهای فیلم در سال 1390 است که برای نخستین بار با چاپ نفیس و به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می‌شود و می‌تواند مرجع مناسبی برای دانشجویان، محققان و علاقه‌مندان هنر گرافیک و سینمای ایران باشد.

این کتاب که در 498 صفحه توسط موسسه چاپ و نشر نظر وارد بازار کتاب می‌شود، شامل مقدمه‌ای مبسوط و کامل از تحول هنر پوستر سازی در سینمای ایران است و در ادامه به شکل تصویری این تحول را از نخستین سال‌های ورود سینما به ایران تا امروز در اختیار خوانندگان می‌گذارد.
مراسم رونمایی در سالن جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزار ‌شد، علاوه بر مولف و ناشر که گزارشی از روند آماده شدن این کتاب ارائه می‌دهند، جمعی از هنرمندان گرافیک و سینمای ایران درباره کتاب و اهمیت گرافیک در سینما سخنرانی کردند.

گفتنی است مسعود مهرابی که از سال 1362 به عنوان صاحب امتیاز و مدیر مسئول ماهنامه فیلم فعالیت می‌کند، همزمان تالیفاتی در حوزه تاریخ سینمای ایران داشته است. از جمله این آثار می‌توان به «تاریخ سینمای ایران» (که به چاپ دهم رسیده است)، «کتاب شناسی سینمای ایران»، «فرهنگ فیلم‌های کودکان و نوجوانان»، «فرهنگ فیلم‌های کوتاه داستانی»، «فرهنگ فیلم‌های مستند سینمای ایران» و «پشت دیوار رویا: سیاحت‌نامه جشنواره‌های جهانی» اشاره کرد.

 

 

فروش فیلم ها در هفته اول آبان 

“پرتقال خونی” سیروس الوند در دو روز نخست اکران، ‌۲۰میلیون تومان در ‌۱۸ سینما فروخت.
علی سرتیپی که پخش فیلم “سعادت‌آباد” مازیار میری را نیز عهده‌دار است، فروش این فیلم را در شب گذشته، ‌۴۱ میلیون تومان و مجموع فروش را ‌۴۰۰میلیون اعلام کرد.

فرجی  مدیر سینماهای حوزه‌ی هنری ،نیز فروش “یه حبه قند” رضا میرکریمی را در شب گذشته، ‌۲۸میلیون تومان و مجموع آن را ‌۲۲۰ میلیون اعلام کرد و درباره‌ی فیلم “راه آبی ابریشم” گفت: این فیلم به کارگردانی محمد بزرگ‌نیا که در ‌۲۱ سینما اکران می‌شود، شب گذشته ‌۹میلیون تومان فروخت و مجموع فروش آن ‌۴۶میلیون تومان شده است.

علی‌اکبر ثقفی - تهیه‌کننده‌ی “مرگ کسب و کار من است” - نیز درباره‌ی فروش آن اظهار کرد: این فیلم در هفت سینما در حال اکران است و پس از یک هفته، نزدیک به ‌۱۴میلیون تومان فروش داشته است.
حبیب اسماعیلی - پخش‌کننده‌ی “خانواده ارنست” به کارگردانی محسن دامادی  نیز فروش روز اول این فیلم را در چهارشنبه ‌۵ / ‌۱ میلیون تومان در ‌۱۰ سینما اعلام کرد.

 

ویکی لیکس در جشنواره بین المللی سینما حقیقت

به نقل از روابط عمومی جشنواره بین المللی سینماحقیقت، فیلم مستند سیاسی «ویکی لیکس» به کارگردانی وحید شیخلر، در بخش «مستند سیاسی» پنجمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت روی پرده خواهد رفت.

در خلاصه فیلم مستند «ویکی لیکس» آمده است: سایت «ویکی لیکس» به مدیریت “ژولین آسانژ”، اسناد محرمانه مهمی از دنیای سیاستمداران، ارتش های نظامی و دولت های مختلف را منتشر کرد، اما هیچکس بدرستی نمی تواند واقعیت پشت پرده را شرح دهد…

 

خیابان های آرام توقیف نیست

تهیه‌کننده فیلم سینمایی “خیابان‌های آرام” با رد شایعات توقیف فیلم گفت: بنا به پیشنهاد خودمان، “خیابان‌های آرام” در اولین فرصت بعد از ایام عزاداری ماه محرم و صفر اکران می‌شود.

سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده فیلم سینمایی “خیابان‌های آرام” گفت: این فیلم اصلا توقیف نیست و پروانه نمایش دارد و اکران خواهد شد. با توجه به اینکه “خیابان‌های آرام” مضمونی طنز دارد، با آقای شمقدری وارد مذاکره شدیم تا فیلم در ایام محرم و صفر اکران نشود.

وی افزود: ظاهرا آقای شمقدری با این پیشنهاد موافقت کردند و احتمالا در جلسه این هفته شورای صنفی نمایش این موضوع مطرح می‌شود و فیلم دیگری جایگزین “خیابان‌های آرام” می‌شود.

رضوی درخصوص تاریخ اکران فیلم گفت: در اولین فرصت بعد از ایام عزاداری ماه محرم و صفر “خیابان‌های آرام” اکران می‌شود.

این تهیه‌کننده سینما در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود شما در قبال موضع‌گیری‌های وزارت ارشاد درباره فیلم عکس‌العملی از خود نشان نمی‌‌دهید، گفت: بنده همیشه در مورد هر کدام از فیلم‌هایم مبنای کار را تعامل با وزارت ارشاد گذاشتم نه تقابل؛ و تاکنون هم جواب بهتری از این کار گرفتم تا اینکه بخواهم موضوعات را در فضای رسانه‌ای مطرح کنم.

“خیابان‌های آرام” ساخته کمال تبریزی فیلمی طنز و در آن بازیگرانی چون نیکی کریمی، حسن معجونی و محمدرضا فروتن، لعیا زنگنه، رضا داودنژاد و … ایفای نقش می‌کنند.

 

انتخاب اعضای ستاد عالی انتخاب تله فیلم

مهدی فرجی قائم مقام رئیس ستاد عالی و دبیر بخش فیلم‌های تلویزیونی(تله‌فیلم‌) نخستین جشنواره تلویزیونی جام جم، طی احکامی جداگانه اعضای هیئت انتخاب این جشنواره را منصوب کرد.

اعضای این هیئت را جواد اردکانی، علیرضا برازش، رویا تیموریان، عزیزالله حاجی‌مشهدی، احمد شاکری، محسن علی‌اکبری، رضا مقصودی و مسعود نقاش‌زاده تشکیل می‌دهند.

جواد اردکانی متولد 1341 مشهد، فارغ التحصیل حقوق از دانشگاه آزاد است. وی فعالیت سینمایی را سال 1376 با مجموعه تلویزیونی «آقای کفایت» آغاز کرد.

علیرضا برازش مدیر سابق شبکه اول و دوم سیما، در سال 1334 در شهر تهران به دنیا آمد.

رویا تیموریان بازیگر و استاد دانشگاه در سال 1338 در تهران متولد شد. او دارای مدرک کارشناسی بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای دراماتیک و فارغ‌التحصیل کارشناسی بازیگری و کارگردانی از مجمتع دانشگاه هنر است.

عزیزالله حاجی‌مشهدی منتقد سینمای و تلویزیون و مدرس سینما، متولد 1329 گرگان، دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان شناسی همگانی از دانشگاه تهران است.

احمد شاکری نویسنده و منتقد متولد 1353 تهران است. از فعالیت‌های ادبی وی می‌توان به به عضویت در هیئت داوری  چندین جشنواره از جمله ‘‌شهید غنی پور. قلم زرین . بسیج دانشجویی . جایزه ادبی اصفهان. قصه های قرآنی و … اشاره کرد.

محسن علی‌اکبری متولد دوم بهمن ماه سال 1339تهران، از تهیه‌کنندگان فعال سینمای پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده که از آثار شاخص وی می‌توان به … «بلمی به سوی ساحل»، «اصحاب کهف»، «مریم مقدس»، «پاداش سکوت»، «آن مرد آمد» و «کتاب قانون» اشاره کرد. او عضو شورای عالی سینما بوده است.

رضا مقصودی سال 1340 در تهران متولد شد. وی فارغ‌التحصیل رشته روزنامه‌نگاری از دانشگاه آزاد اسلامی سال (1373) است و کار سینما را از سال 1365 با نوشتن فیلمنامه و کارگردانی فیلم کوتاه «بال‌های بیداری» و فیلمنامه نویسی در سینما را سال 1374 با «لیلی با من است»، همکاری کمال تبریزی آغاز کرد.

مسعود نقاش زاده متولد 1344 در شیراز. دارای کارشناسی ارشد سینما از دانشگاه هنر،‌ دانشکده سینما و تئاتر است.

گفتنی است، پیش از این علی دارابی، معاون رئیس سازمان صدا و سیما در امور سیما و رئیس شورای عالی سیاست گذاری نخستین جشنواره تلویزیونی جام جم، در احکامی جداگانه مهدی فرجی، مدیر شبکه یک سیما را به سمت قائم مقام رئیس ستاد عالی و دبیر بخش فیلم های تلویزیونی نخستین جشنواره تلویزیونی جام جم، دکتر رضا پورحسین، مدیر شبکه مستند را به سمت دبیر بخش مستند نخستین جشنواره تلویزیونی جام جم و دکتر حسین ساری، رئیس پویا نمایی صبا را به عنوان دبیر بخش پویانمایی(انیمیشن) نخستین جشنواره تلویزیونی جام جم منصوب کرده بود.

 


مهران مدیری رفت ،هدیه تهرانی آمد

با اتمام بازی مهناز افشار، برزو ارجمند و مهران مدیری، بازی هدیه تهرانی در “پل چوبی” آغاز شد.
اوایل هفته گذشته گروه تولید فیلم سینمایی “پل چوبی” پس از گرفتن صحنه‌های مربوط به شمال کشور راهی تهران شدند تا باقی سکانس‌های فیلم را با حضور هدیه تهرانی و بهرام رادان بگیرند.
بر اساس این گزارش،50 درصد از فیلمبرداری این فیلم سینمایی به کارگردانی مهدی ‌کرم‌پور به اتمام رسیده است و گروه کار خود را در لوکیشن‌های مختلفی در غرب و مرکز تهران ادامه می‌دهند.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: “پل چوبی” معبری بود بر خندق شمالی طهران، مابین پایتخت و ییلاق شمیران… محل اتصال طهران قدیم و تهران مدرن. این‌جا و اکنون محله پل چوبی یادگار گذشته است. نامی به‌جا مانده در قلب شهر پر هیاهو؛ محل رخداد عاشقانه‌ای نا آرام…

کار تازه هانیه توسلی

هانیه توسلی به گروه بازیگران نمایش “کمی تاب بخوریم” به کارگردانی آروند دشت‌آرای پیوست.

هانیه توسلی در کنار بازیگرانی همچون رویا تیموریان،‌ سینا رازانی‌، طناز طباطبایی،‌ امیرحسین رستمی و…. در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازد.

آروند دشت‌آرای که پیش از این نمایش “کمی تاب بخوریم” را در بیست ونهمین جشنواره تئاتر فجر اجرا کرده بود،‌ درباره تفاوتهای اجرای عمومی این نمایش در مقایسه با اجرای عمومی آن توضیح داد: تفاوت‌های بسیاری داریم هم متن و هم اجرا، تفاوت‌های بسیاری در مقایسه با جشنواره تئاتر فجر دارند.
نمایش “کمی تاب بخوریم” نوشته محمد چرم شیر است که از اواخر آبان ماه به صحنه می‌رود و با اجرای این نمایش ،‌تالار حافظ کارخود را به طور رسمی آغاز می‌کند.

 

اکران شیرین کیارستمی و انتهای خیابان هشتم

قرارداد اکران فیلم سینمایی «شیرین» به کارگردانی عباس کیارستمی در سینماهای کشور ثبت شد.
حبیب کاوش سخنگوس شورای صنفی نمایش در خصوص مصوبات جلسه امروز این شورا گفت: قرارداد فیلم سینمایی “انتهای خیابان هشتم” به کارگردانی علیرضا امینی در گروه عصر جدید و پس از پایان اکران فیلم سینمایی “اسب حیوان نجیبی است” ثبت شد.

در “انتهای خیابان هشتم” حامد بهداد، ترانه علیدوستی، صابر ابر و … نقش آفرینی کرده اند.
وی افزود: همچنین فیلم سینمایی “شیرین” ساخته عباس کیارستمی در گروه سینمایی آزاد ثبت شد. در فیلم “شیرین” 112 بازیگر زن سینمای همراه با ژولیت بینوش مشغول تماشای فیلم “خسرو و شیرین” هستند.




اردشیر رستمی در فیلم تازه مهرجویی

اردشیر رستمی برای ایفای یکی از نقش های اصلی با پروژه نارنجی پوش قرار داد بست. انتخاب بازیگران نارنجی پوش همچنان ادامه دارد و در آخرین این انتخاب ها اردشیر رستمی طراح و گرافیست برجسته برای بازی در این فیلم مورد پسند داریوش مهرجویی قرار گرفت.

رستمی پیش از این در سریال شهریار با کمال تبریزی همکاری کرده بود و این برای دومین بار است که جلوی دوربین می رود. در حالی که فیلمبرداری فاز مستند نارنجی پوش آغاز شده به زودی چند بازیگر دیگر به جمع بازیگران این فیلم اضافه می شوند. فیلمنامه این فیلم را وحیده محمدی فر و داریوش مهرجویی نوشته اند و به احتمال فراوان اولین نمایش آن در جشنواره فجر خواهد بود.

طناز طباطبایی که بهار امسال فیلم “مرهم” را روی پرده داشت نیز برای بازی دراین فیلم قرارداد بست.

طباطبایی سال قبل در نمایش “درس” مهرجویی در کنار امیر جعفری روی صحنه رفته بود و همین همکاری موجب شد مهرجویی یک بار دیگر وی را به کار دعوت کند.

لیلا حاتمی، حامد بهداد، میترا حجار، فردوس کاویانی و امید روحانی دیگر بازیگران “نارنجی‌پوش” هستند. داریوش مهرجویی خود تهیه‌کنندگی “نارنجی‌پوش” را برعهده دارد.

 

کامبیز دیرباز و تأسیس آموزشگاه سینمایی

کامبیز دیرباز قصد دارد در اوایل آذر آموزشگاه سینمائی خود را در رشت راه اندازی کند. این آموزشگاه سینمائی با مدیریت کامبیز دیرباز و اساتیدی معروف فعالیت خود را در استان گیلان آغاز خواهد کرد و بزودی بیلبوردهای زیادی در رشت و تالش و لاهیجان و رامسر و آستارا و… برای این آموزشگاه نصب خواهد شد.  کامبیز دیرباز متولد 12 شهریور 1354 در تهران فارغ‌التحصیل رشتهٔ بازیگری از دانشگاه هنر و معماری فعالیت کاری خود را در سال ۱۳۷۲ آغاز کرد. وی اصالت مازندرانی دارد و فعالیت هنری رااز سال ۱۳۷۶ در تئاتر سیاوش خوانی شروع کرده. از دوئل احمد رضا درویش، اخراجی های 1 مسعود ده نمکی و عیار 14 پرویز شهبازی می توان به عنوان به یاد ماندنی ترین حضورهای سینمایی دیرباز نام برد.

ناراحتی میر کریمی

رضا میرکریمی درباره‌ی نامه‌ی اخیر‌ ابراهیم حاتمی‌کیا درباره “یه حبه قند” و واکنش‌های مطرح شده، گفت: از واکنش‌هایی که برخی به نامه حاتمی‌کیا داشته‌اند ناراحت شدم، چرا که معتقدم هر کس می‌تواند نظر خودش را درباره این فیلم مطرح کند.

کارگردان فیلم “یه حبه قند” در بخشی از جلسه پرسش و پاسخ این فیلم که در فرهنگسرای رسانه برگزار شد، با بیان این مطلب ادامه داد: ابراهیم لطف داشته و از فیلم من تعریف کرده است. خوشحالم که او “یه حبه قند” را دوست داشته است چون زمانی که من تنها یک علاقه مند سینما بودم، او با فیلمهایش به من انگیزه می‌داد و من هرگز به توانایی و قدرت حاتمی‌کیا شک نکردم.
میرکریمی خاطرنشان کرد:‌ وقتی انتقاد داریم به اینکه در حوزه‌های دیگری به جز فرهنگ در بیان نظرات سختگیری می‌شود، خیلی برایم عجیب است که چرا خودمان در حوزه فرهنگ نیز کم طاقت شده‌ایم.
وی ادامه داد: هر کسی ادبیات مخصوص به خودش را دارد. ممکن است فیلمی را دوست داشته باشد و یا از آن بدش بیاید. فکر نمی‌کنم آقای فرهادی نیز چنین واکنش‌هایی را به نامه ابراهیم حاتمی کیا درباره فیلمش بپسندد و از آن خوشحال بشود.

کارگردان “یه حبه قند” با تاکید بر اینکه باید نقدپذیر باشیم، ادامه داد:‌ من در متنی که آقای حاتمی کیا منتشر کرده بود توهینی نمی‌بینم و سخنان ایشان را به مثابه نقد دیدم. ما باید کمی نقدپذیر باشیم به نظرم این نقدپذیری را فرنگی‌ها خیلی بهتر درک کرده‌اند چرا که وقتی کسی فیلمی می‌سازد باید خودش را برای هر نقدی آماده کند.

وی خاطرنشان کرد: خیلی جالب است که در فرنگ، فیلمسازان فیلم‌های یکدیگر را کاملا بالا می‌برند و یا کاملا می‌کوبند و هیچ واکنش بدی نیز نسبت به آنها صورت نمی‌گیرد.

رضا میر کریمی در بخش دیگری از این نشست مطرح کرد:‌ فیلم آقای فرهادی فیلم خوبی است که خدا را شکر جوایز بسیاری را گرفت اما در این میان یک نفر هم به صراحت می‌گوید که این فیلم را دوست ندارد. واقعا از این که این گونه با حاتمی‌کیا و نامه‌اش رفتار شد دلم شکست.

کارگردان “یه حبه قند” با بیان آنکه هر کس می‌تواند نظر خودش را درباره مسائل و فیلم های مختلف داشته باشد گفت:‌ من واقعا از اینکه به حاتمی کیا حسود گفتند، دلم شکست و یا کاریکاتوری را که درباره او کشیده شد و به زعم من بسیار زننده بود اصلا دوست نداشتم.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم من و آقای فرهادی نیز حق داریم زمانی که حاتمی‌کیا فیلم ساخت به صراحت نظرمان را درباره فیلم او بیان کنیم و این یکی از طبیعی‌ترین اصولی است که در سینما وجود دارد.

 

 

اسعدیان براساس “دا”مجموعه تلویزیونی می سازد

مدیرعامل توسعه سینمایی حوزه هنری از ساخت یک مجموعه تلویزیونی بر اساس کتاب “دا” به کارگردانی همایون اسعدیان خبر داد.

سهیل جهان بیگلری در این باره گفت: در راستای توجه به به بخش ادبیات در حوزه هنری در نظر داریم مجموعه تلویزیونی را با اقتباس از کتاب پرفروش “دا” به کارگردانی همایون اسعدیان بسازیم.
وی افزود: این کتاب مورد توجه مردم قرار گرفته و از آن استقبال بسیاری شده است. با توجه به این موضوع با منوچهر محمدی به عنوان تهیه‌کننده وارد مذاکره شده‌ایم، زیرا ایشان تهیه‌کننده حرفه‌ای سینما هستند و می‌توانند به عنوان یک مدیرفرهنگی در کنار گروه باشند.

مدیرعامل توسعه سینمایی حوزه هنری ادامه داد: فیلمنامه این مجموعه از سوی محمدرضا گوهری به نگارش در می‌آید. این سریال پروژه سنگینی محسوب می‌شود که پیش تولید طولانی هم خواهد داشت. فاز ابتدای این مجموعه آغاز شده است و به زودی نشست مطبوعاتی را در این باره برگزار می‌کنیم.
پیش از این همایون اسعدیان و منوچهر محمدی در فیلم سینمایی “طلا و مس” با یکدیگر همکاری داشتند.

 

 

رضا کیانیان جای آتیلاپسیانی

آتیلا پسیانی که از نیمه دوم آذر ماه نمایش “ریچارد سوم” را به صحنه می‌برد، خود به جای رضا کیانیان در این نمایش بازی می‌کند.

درآغاز قرار بود این نمایش با بازی رضا کیانیان اجرا شود اما حالا قرار است پسیانی خود به جای او بازی کند.

در این نمایش که تمرین آن اخیرا آغاز شده است، بازیگرانی همچون فاطمه نقوی،‌ صابر ابر‌، رامبد جوان‌، سحر دولتشاهی،‌ستاره پسیانی‌، نگارعابدی‌، هدایت هاشمی ،‌خسرو پسیانی‌ و محمود بهروزیان به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایشنامه “ریچارد سوم” از مشهورترین آثار ویلیام شکسپیر است.

آتیلا پسیانی به همراه محمد چرم‌شیر‌ متن نمایش تازه خود را با نگاهی به “ریچارد سوم” شکسپیر نوشته‌ است.

پسیانی علاوه بر نویسندگی و کارگردانی طراحی این نمایش را هم برعهده دارد.

این هنرمند تئاتر این روزها برای همکاری با یک کارگردان لبنانی رهسپار بیروت شده است.
این سفر طبق روال هر ساله کاری او انجام می‌شود و پسیانی به عنوان مشاور زیبایی‌شناسی و کارگردان بصری نمایش جدید این کارگردان با او همکاری می‌کند که این سفر به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.

نمایش”ریچارد سوم” از بیستم آذر ماه در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود. بهار امسال دو نمایش “زمین صفر” و “تی تاکا” را در تماشاخانه ایرانشهر اجرا کرد.