ملت ایران عاشق صلح است

نویسنده

» گزارش آسوشیدپرس از مواضع روحانی پیش از ترک تهران

رئیس جمهور ایران پس از آنکه از غرب خواست به اهمیت مذاکره با ایران  بیشتر توجه کند و تحریم های اقتصادی را به عنوان بن بستی استراتژیک مورد انتقاد قرار داد، راهی نیویورک شد.

حسن روحانی می گوید امید دارد از فرصت مجمع سالانه سازمان ملل بهره گیرد و از کشورهای غربی برای از سرگیری مذاکره بر سر برنامه اتمی تهران قول بگیرد. روحانی از ایالات متحده و متحدانش خواسته است تا با کاهش تحریم ها به سوی مذاکرات حرکت کنند.

خبرگزاری رسمی ایرنا روز دوشنبه پیش از آنکه روحانی تهران را به سوی سازمان ملل ترک کند به نقل از وی نوشت که غرب “ باید مسیر تعامل، مذاکره و نرمش را پیش بگیرد تا بتوانیم به منافع مشترک برسیم.”

او همچنین تحریم های بین المللی را “ غیر قابل قبول و غیر قانونی” توصیف و تاکید کرد این تحریم ها مانع  و بن بستی برای پیشرفت در حل و فصل برنامه اتمی  هستند.

غرب مظنون است که ایران در پی دستیابی به سلاح هسته ای است. اتهامی که ایران آن را رد می کند.

روحانی گفته است :” ایران ملتی است که عاشق صلح و فرهنگ و به دنبال پیشرفت بدون صدمه زدن به کشورهای دیگری است.”

سفر روحانی به سازمان ملل گمانه زنی ها در مورد امکان برقراری رابطه با ایالات متحده را افزایش داده است. این کشور پس از تسخیر سفارتش در سال 1979 که منجر به گروگان گیری 52 نفر برای 444 روز شد روابطش با تهران را قطع کرد.

روزنامه تندروی کیهان هشدار داد برخورد و دست دادن حسن روحانی با باراک اوباما می تواند “اشتباه بزرگی” باشد و امتیازی برای واشنگتن است بی آنکه نفعی برای ایران داشته باشد.

کیهان اوباما را به خاطر حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان و پایگاه هایش در خلیج فارس و دیگر نقاط منطقه “جنایتکار جنگی” خوانده  است. این روزنامه می نویسد :“این همان دستان شیطانی است که مجازات علیه ملت ایران را امضا کرد.”

لحن انعطاف ناپذیر کیهان نشان می دهد که شکاف در بالاترین سطوح قدرت در ایران ادامه دارد. کیهان عموما دیدگاه های تندروهای نزدیک به خامنه ای را منعکس می کند.

از سوی دیگر سایت اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور پیشین ایران، بخشی از نظرات و پیشنهادات وی را که در مصاحبه با یک فصلنامه محلی بازگو کرده بود  را منتشر کرده است. او گفته است روابط یخ زده میان ایران و ایالات متحده نمی تواند به طور نامحدود ادامه پیدا کند.

رفسنجانی گفته است :” روشی که امروز داریم ؛ عدم مذاکره و نداشتن رابطه با ایالات متحده  نمی تواند ادامه پیدا کند.” به اعتقاد او “ هیچ تفاوتی میان ایالات متحده با اروپا، چین و روسیه برای آنکه ایران رابطه برقرار کند وجود ندارد.”

او که در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری از روحانی حمایت کرد این پرسش را مطرح کرده است :” چرا نباید با ایالات متحده مذاکره کنیم؟”

منبع : آسوشیدپرس – 23 سپتامبر