نرمش قهرمانانه از موضوع ضعف بود

نویسنده
آرش معتمد

» تحلیل سایت نزدیک به احمدی‌نژاد از موضع خامنه‌ای

در حالی که طی روزهای گذشته بحث “نرمش قهرمانانه”که از سوی رهبر جمهوری‌اسلامی مطرح شده، بحث های فراوانی برانگیخته٬ یک سایت نزدیک به احمدی‌نژاد آن را از “موضع ضعف” و برای پرهیز از “ذلیل شدن”دانسته است. هم‌زمان جانشین فرمانده سپاه پاسداران هم گفته است که در استراتژی سپاه٬ “نرمش” وجود ندارد.

سایت نکات‌پرس٬ با انتشار تحلیلی پیرامون سخنان اخیر رهبر جمهوری‌اسلامی٬ نوشت: “اگر در موضع ضعف باشی و نرمش قهرمانانه نکنی طولی نمی‌کشد که مجبور به تابعیت ذلیلانه می‌شوی”.

این سایت ابتدا تحلیل خود را با تیتر “چرا رهبری مجبور به نرمش قهرمانانه است” منتشر کرده بود. اما پس از چند ساعت تیتر این مطلب را به “حکمت نرمش قهرمانانه” تغییر داد ونوشت: “نکات پرس نه به علت فشار ها و هتاکی ها افرادی که احتمالا مطلب را نخوانده نقد می کنند بلکه به علت به حاشیه رفتن اصل یادداشت تیتر آن را تغییر داد”.

این سایت در تحلیل خود نوشته است: “آن ایام که مقام معظم رهبری تاکید داشتند در شرایط بدر و خیبریم مردی به کرسی ریاست جمهوری تکیه زده بود که با اتکا به بیش از 24 میلیون رای در مقابل تهدید و ارعاب غرب نه تنها دست و پایش نمی‌لرزید بلکه در زیر پرواز هلیکوپتر های اسرائیلی و در مرز رژیم صهیونیستی با لبنان فریاد می‌زد اسرائیل رفتنی است… اما امروز رئیس جمهوری بر کرسی قدرت تکیه زده که صراحتاً تاکید می‌کرد کدخدا آمریکا است باید با کدخدا بست؛ مردی رئیس جمهور است که معتقد بود امریکا بنز است و نباید ملت را از بنز سواری محروم کرد… رئیس جمهور محترم با تکیه بر همین گفتمان و ضعف مطلق رقبای خود اکنون منتخب ملت است و باید به او فرصت داد تا بتواند سیاست‌های خود را اجرایی کند وگرنه چه نیازی به انتخابات می‌بود!اگر چه این سیاست‌ها شاید مورد تایید رهبری نباشد اما بی شک رهبری برای حمایت از رئیس قوه مجریه می‌بایست پشتیبانی خود را اعلام کند تا رئیس جمهور در آینده بتواند پاسخگو باشد”.

هم‌زمان با انتشار این یادداشت٬ حسین سلامی٬ جانشین فرمانده سپاه پاسداران هم در سخنانی گفته است: “در استراتژی های ما نرمشی وجود ندارد. ما نمی خواهیم در مسیر حل مسائل بن بست ایجاد کنیم اما این حل مساله باید در فضایی کاملا برابر و محترمانه صورت بگیرد… نرمش قهرمانانه هرگز شامل انفعال و قرار گرفتن در یک فضای نابرابر و پذیرش تحمیل هیچ اراده‌ای را شامل نمی شود”.

پیش از این محمدرضا نقدی٬ فرمانده بسیج٬ هم در این زمینه گفته بود: “افرادی که از صلح امام حسن دم می‌زنند٬ از روی نادانی و جهالت است و بی‌شک اگر تکرار کنند از ملت تودهنی خواهند خورد. ملت با عظمت ایران، مردم کوفه نیستند که بگذارند صلح امام حسن تکرار شود”.

آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری‌اسلامی٬ هفته گذشته در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران گفته بود: “عرصه دیپلماسی، عرصه لبخند و درخواست مذاکره و مذاکره است اما همه این رفتارها باید در چارچوب چالش اصلی فهم و درک شود… با مساله‌ای که سالهای پیش نرمش قهرمانانه خواندم موافقم چرا که این حرکت در مواقعی بسیار خوب و لازم است اما با پایبندی به یک شرط اصلی”.

وی “درک ماهیت طرف مقابل و فهم صحیح هدف‌گذاری” را شرط اصلی استفاده از تاکتیک “نرمش قهرمانانه” دانسته و گفته بود: “یک کُشتی گیر فنی نیز برخی مواقع بدلیل فنی نرمش نشان میدهد اما فراموش نمی‌کند که حریفش کیست و هدف اصلی او چیست؟”

“نرمش قهرمانانه” یادآورکتابی است که خامنه ای پیش از انقلاب سال ۵۷ و پیرامون معاهده صلح میان امام سوم شیعیان و معاویه٬ ترجمه کرده بود. وی در این کتاب که با عنوان “صلح امام حسن” منتشر شده٬ این صلح را “پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ” توصیف کرده بود.

روزنامه کیهان٬ که مدیرمسوول آن توسط رهبر جمهوری‌اسلامی انتخاب می‌شود٬ نیز در سرمقاله خود پیرامون تاکتیک “نرمش قهرمانانه” چنین نوشته است: “نرمش قهرمانانه٬ یک میدان سیاسی است و در اینجا بده‌بستان موضوعیت پیدا می‌کند… تردیدی نیست که صاحب بازی نرمش قهرمانانه حتما باید فضایی از داد و ستد را به وجود آورد… در نرمش قهرمانانه، حریف زیرک و هوشمند با هزینه‌ای به مراتب کمتر از درگیری قهرمانانه موضع خود را به کرسی می‌نشاند و به تعبیر امروزی آن منافع ملی خود را با هزینه کمتر به حریف می‌قبولاند. بازیگر الگوی نرمش قهرمانانه در حوزه تاکتیک و در اهداف کوتاه مدت امتیاز می‌دهد تا موقعیت استراتژیک خود را ارتقا بخشیده و یا لااقل مستحکم گرداند. ظاهر این بازی با باطن آن تفاوت اصولی دارد بعضی در جمعبندی نهایی نام آن را بازی برد- برد می‌گذارند چرا که به هر حال هر کدام یک برد ولو تاکتیکی دارند ولی واقعیت این است که این یک بازی برد- باخت است که صاحب نرمش قهرمانانه در طرف برد آن و حریف در طرف باخت آن قرار گرفته است”.

وب‌سایت عصر ایران٬ نزدیک به محمدباقر قالیباف نیز در همین زمینه نوشته بود: “آیا اشاره ظریف و گذرای رهبر معظم انقلاب به این که «معتقدم به آنچه سال ها پیش نرمش قهرمانانه نامگذاری شد» یادآوری عنوان جانبی همان کتاب در ۴۴ سال پیش و صحه گذاری غیر مستقیم بر سیاست تنش زدایی و صلح طلبی نیست که با شیوه های جدید توسط دولت دکتر حسن روحانی دنبال می شود؟ اقتضای رهبری و تجربه ۳۴ ساله البته افزودن قید «به یاد داشتن حریف و دشمن» است”.