تدوین مدل روسی برای انتخابات

نویسنده
آرش معتمد

» اتهام های تازه علیه "جریان انحرافی"

همزمان با انتشار اخبار غیر رسمی مبنی بر بازداشت عباس امیری فر، روز گذشته برخی سایت های اصولگرا در انتقاداتی تازه علیه وی، او را متهم کردند که قصد دارد با مدیریت “ستاد های انتخاباتی”  به عنوان “لیدر اصلی و حاشیه ساز”، مدل انتخاباتی پوتین –مدودف را در انتخابات پیاده کند.

سایت الف، وابسته به احمد توکلی روز گذشته خبر از آن داد که  “جریان انحرافی” اصولگرایان فعالیت های خود برای انتخابات آتی مجلس و ریاست جمهوری آغاز کرده  و در طرح انتخاباتی خود، نفوذ به شهر قم را در دستور کار قرار داده است. این سایت با اشاره به اظهارات شخصی که از او تحت عنوان “حجت الاسلام الف” نام برده، نوشته  ”جریان انحرافی” پول های زیادی برای “رخنه” در شهر قم هزینه کرده است.

گفتنی است آنچنان که سایت های اصولگرا گزارش داده اند، ریاست ستاد های انتخاباتی این جریان در استان های کشور را  عباس امیری فر، روحانی حامی محمود احمدی نژاد بر عهده دارد.  دو روز پیش از انتشار این گزارش اخباری منتشر شد که از بازداشت امیری فر پرده بر می داشت. عباس امیری‌فر، دبیر کمیسیون فرهنگی دولت و از حامیان سرسخت اسفندیار رحیم مشایی است که گفته می شود روز یکشنبه به اتهام “مشارکت در توزیع” یک مستند آخرالزمانی بازداشت شده است. بازداشت وی به دستور دادگاه ویژه روحانیت صورت گرفته و خبر های تایید نشده ای مبنی بر آزادی وی هم منتشر شده است.

 حسین شریعتمداری، مدیر مسئول  کیهان، دو هفته قبل  توزیع سی دی های مستند مذکور را یک “ترفند تبلیغاتی” نامیده و تصریح کرده بود: “فیلم یاد شده یک ترفند تبلیغاتی است و با هدف زمینه سازی انتخاباتی برای یک جریان منحرف سیاسی تولید و توزیع شده است. جریان مرموز و مشکوکی که چندان ناشناخته نیست و طی سال های اخیر، بارها از نام مبارک مراد غایبمان، حضرت بقیه الله الاعظم-ارواحنا لتراب مقدمه الفداء- سوء استفاده کرده و می کند ”

سی دی های مستند “ظهور بسیار نزدیک است” اواخر سال گذشته به طور گسترده ای در شهر های بزرگ و کوچک به طور رایگان توزیع شد. مستندی که راوی  ”آخر الزمان شیعی” بود و  با اشاره به ظهور قریب الوقوع امام دوازدهم شیعیان، برخی از رهبران جمهوری اسلامی را از فرماندهان سپاه مهدی موعود معرفی کرده بود.

 حسین فدایی، نماینده تهران هم هفته گذشته در جمع اساتید بسیجی با اشاره به طیف “انحرافی” اصولگرایان،  آن ها را به تئوریزه و تبلیغ اندیشه ای متهم کرده بود که به “ولایت فقیه” اعتقاد ندارند.او درباره مواضع این طیف پیرامون آرای انتخاباتی محمود احمدی نژاد گفته بود: “(جریان انحرافی) معتقد است اگر متدینان و رهبری و روحانیت از این نامزد حمایت کردند، باعث ریزش آرای او شد اما به نظر من اگر برخی آدم‌های فاسد خود را به او نمی چسباندند، آرای او 4 تا 5 میلیون بیشتر می‌شد.”

اهمیت عباس امیری فر، در معادلات انتخاباتی طیف های مختلف اصولگرایان از نگاه سایت الف، به اندازه ای بالا است که از وی به عنوان “لیدر اصلی و حاشیه ساز” جریان انحرافی نام برده است؛کسی که قصد دارد با هماهنگی، مدیریت و خط دهی ستادهای انتخاباتی وابسته به محمود احمدی نژاد، مدل روسی را در عرصه ریاست جمهوری عرضه کند : پوتین-ـ مدودف

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سال 2008 پس از دو دوره تصدی ریاست جمهوری، دیمیتری مدودف را که رئیس دفتر انتخاباتی وی و معاون اول نخست وزیر بود به عنوان کاندیدای مطلوب برای ریاست جمهوری معرفی کرد و خود به عنوان نخست وزیر نقش اصلی را در سیاست روسیه عهده دار شد. برخی کارشناسان معتقدند محمود احمدی نژادقصددارد با پایان دومین دوره ریاست جمهوری اش، اسفندیار رحیم مشایی را به عنوان کاندیدای انتخابات آتی ریاست جمهوری معرفی کند.

گفتنی است درست یک هفته پیش از دستگیری عباس امیری فر، فرمانده سپاه به انتقاد از “جریان فتنه آخرالزمانی” پرداخته و گفته بود: “جریان انحرافی یعنی کسانی که از مسیر اصول‌گرایی منحرف شدند و البته ما تعارف می‌کنیم که به آنها جریان انحرافی می‌گوییم، اما هرچه جلوتر می‌رویم و زاویه این انحراف با مسیر اصلی انقلاب بیشتر می‌شود، عمق این شکاف نمایان‌تر خواهد شد.”

سردار محمد علی جعفری، همچنین  گفته بود جریانات جدید با “ترفند های جدید” قصد دارد با انقلاب “رویارو” شوند: “این جریان در آینده به طور قطع به مقابله با انقلاب بلند خواهد شد.”

برخی منابع غیر رسمی در هفته های اخیر ادعا کرده اند عباس امیری فر گزینه توصیه شده رحیم مشایی به احمدی نژاد برای تصدی وزارت اطلاعات بوده است. محمود احمدی نژاد دو هفته پیش حیدر مصلحی وزیر اطلاعات را برکنار کرد که بلافاصله با واکنش آیت الله علی خامنه ای مواجه شد. رهبر جمهوری اسلامی با صدور حکمی به  رئیس دولت مستقر دستور داد  از عزل مصلحی صرف نظر کند. همین امر باعث شد محمود احمدی نژاد برای نزدیک به دوهفته در جلسات دولت شرکت نکند تا خشم خود را نسبت به حکم رهبر جمهوری اسلامی نشان داده باشد.

از سوی دیگر صراط نیوزهفته پیش  از قول عباس امیری فر نوشت وی خود را تنها گزینه در نظر گرفته شده برای تصدی وزارت اطلاعات نامیده و این تصمیم را غیر قابل بازگشت خوانده است. سه روز پس از این ادعا بود که این کاندیدای وزارت اطلاعات توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

برخی ناظران می گویند بازداشت امیری فر می تواند نشانه ای از تلاش برای تضعیف، رئیس دولت و  اسنفندیار رحیم مشایی باشد.وی چند روز پیش در مصاحبه با شرق تلویحا محمود احمدی نژاد را با امام اول شیعیان مقایسه کرد: “ختم کلام این است که هرکس احمدی‌نژاد را قبول دارد باید مشایی و معتمدین ایشان را هم قبول داشته باشد. کسی که امام را قبول داشت باید معتمدین امام و کسی که علی (ع) را قبول داشت باید معتمدین علی را هم قبول می‌داشت.”

وی همچنین  فروردین ماه در مصاحبه با فارس ضمن تمجید از رحیم مشایی، تاکید کرده بود او “زلال” است و احتمالا کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم خواهد شد.

امیری فر دبیر‌کل جامعه وعاظ ولائی است که پس از  بروز اختلافات سیاسی در جریان انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری از جامعه وعاظ تهران جدا شد و به همراه جمعی از روحانیون، تشکل جامعه وعاظ ولائی را به وجود آورد.

وی در مصاحبه با روزنامه شرق از یک سو به اصلاح طلبان چراغ سبزداده و از سوی دیگر به طیف های سنتی اصولگرایان حمله کرده بود: “ما اصولگرایان را اصولگرا نمی دانیم و معتقدیم اصولگرایی مانند جناح راست سنتی شده و خاصیتش را از دست داده است. ما ناممان اصولگرا نیست. جناح راست وقتی خاصیتش را از دست داد اسمش را عوض کرد. مثلا اسمش را گذاشت آبادگران تا رسید به اصولگرایی. ما پیشنهاد کردیم در اتاق فکرمان یک اسم مناسبی برای خودمان تعیین کنیم. یک پیشنهادهایی هست اما هنوز به نتیجه نرسیده. اما قطعا اسم ما اصولگرا نیست.”

روزنامه کیهان روز یکشنبه – در روز بازداشت امیری فر – در پاسخی تند به اظهارات امیری فر، وی را فردی معرفی کرد که یکی دو سال است در عرصه سیاست “آفتابی” شده و هیچ سابقه فعالیت سیاسی ندارد.