خلع احمدی نژاد از فرزندی خامنه ای

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» رابطه با رهبر باید رابطه امام و ماموم باشد

با وجود بازگشت  محمود احمدی نژاد به هیات دولت، و درحالی که رسانه های حکومتی می کوشند روابط دولت و رهبر جمهوری اسلامی را عادی نشان دهند، اختلافات میان منصوبان و حامیان سیدعلی خامنه ای با محمود احمدی نژاد و نزدیکان او شدت گرفته است. در همین راستا جانشین نمایندگی آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران هم در اظهاراتی با استناد به گفته های سال 88 احمدی نژاد که گفته بود رابطه اش با رهبری “رابطه پدری و پسری است” به شدت از رفتار فعلی وی انتقاد کرد.

مجتبی ذوالنور دوشنبه شب در نشستی تحت عنوان “سیاست روحانی” در قم گفت:” دوستانه خدمت احمدی‌نژاد عرض می‌کنم که ایشان در عبارات‌شان هم تجدید‌نظر کنند؛ اینکه می‌آیند و می‌گویند من ثابت می‌کنم رابطه من و مقام معظم رهبری، رابطه پدر و فرزندی است، معتقدم این سخن ولو اینکه این‌طور هم باشد، اشتباه است.”

وی در ادامه اضافه کرد:” در روایات و احکام اسلامی داریم که ممکن است پدر یک فرد، او را امر به شرک کند و به همین دلیل نباید از او تبعیت کرد. ممکن است پدر اشتباه کند و طبق احکام اسلام، باید مخالف او حرکت کرد؛ حال باید پرسید این‌که آقای احمدی‌نژاد که می‌گویند رابطه من با مقام معظم رهبری رابطه پدر و فرزندی است، یعنی چه؟”

جانشین نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران سپس افزود: “باید گفت که رابطه با رهبر معظم انقلاب باید رابطه امام و مأموم باشد؛ این رابطه، رابطه مطیع و مطاع، رابطه مقلد و مقلد است؛ این حرف‌ها یعنی چه که رابطه‌ام با رهبری رابطه پدر و فرزندی است؟؛ این حرف‌ها معنی ندارد. این حرف، حرفی انحرافی است.”

او باتاکید بر نامعلوم بودن این رابطه پدر و پسری افزود: “احمدی‌نژاد موضع‌ش را شفاف‌تر بیان کند؛ رابطه پدر و فرزندی یعنی چه؟؛ مقام معظم رهبری، «ولی حاکم» است، او نائب امام زمان(عج) است و بدون امر او، نه رئیس‌جمهور و نه هیچ‌کس دیگر مشروعیت ندارد.اگر اذن و رضایت ولی حاکم نباشد، عمل آن فرد حرام است، حتی اگر عمل واجب انجام دهد.”

وی همچنین تصریح کرد: “معنی ولایت را باید با حب و جان قبول کرد و از این عبارات دو پهلو مانند اینکه رابطه‌ام با رهبری رابطه‌ای پدر و فرزندی است، اجتناب کرد؛ البته من نمی‌گویم که احمدی‌نژاد نظر و مقصود خاصی داشته است که این حرف‌ها را می‌زند، ولی به هر حال باید عبارات خود را درست کند و بگوید ولی امر، نائب امام زمان است، که مشروعیت همه ارکان نظام با اوست.”

این انتقادات تند جانشین آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران از محمود احمدی نژاد در حالی است که محمود احمدی نژاد در 9 مردادماه سال 88 پس از روشن شدن اختلاف وی با آیت الله خامنه ای بر سر انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به سمت معاون اولی گفته بود که “در روزهای اخیر عده ای با خیال خام خود به تکاپو افتادند تا رابطه دولت و رهبر عزیز انقلاب را خدشه‌دار جلوه دهند و با جار و جنجال، جدایی و فاصله بین دولت و رهبری را القاء کنند در حالی که آنان نمی‌دانند که نوع رابطه ما با مقام معظم رهبری فراتر از قالب‌های سیاسی و اداری است و از جنس محبت، اعتقادی و پدر پسری است.”

این اظهارات احمدی نژاد در شرایطی بود که او پس از تایید حکمش به عنوان ریاست دولت دهم، اسفندیار رحیم مشایی را به عنوان معاون اول خود برگزیده بود که با مخالفت آیت الله خامنه ای مواجه شد. آیت الله خامنه ای که مخالفتش را طی نامه ای به احمدی نژاد ابلاغ کرده بود با امتناع یک هفته ای او مواجه شد. سرانجام نیز هرچند محمود احمدی نژاد طی نامه ای این درخواست آیت الله خامنه ای را پذیرفت اما اسفندیار رحیم مشایی را به سمت ریاست دفتر خویش منصوب کرد.

از سوی دیگر انتقادات جانشین نمایندگی آیت الله خامنه ای در سپاه از احمدی نژاد آن هم با استناد به گفته اش درباره رابطه “پدری و پسری” با خامنه ای در شرایطی است که ماجرای “پدرحقیقی” محمود احمدی نژاد و فوت او هم پیش از این بسیار برایش حاشیه ساز شده بود چرا که بنا بر روایت مختلف پدر وی دوبار فوت کرده است.

محمود احمدی نژاد در 13 تیرماه سال 84 چند روز پس از پیروزی در انتخابات طی گفت و گویی با خبرنگاران رسانه ها که خبرگزاری مهر هم آن را منتشر کرد گفته بود  “پدر آهنگری داشت” که “سال 72 بر اثر حادثه تصادف فوت کرده است”. در ادامه اما در 9 خردادماه سال 85  خبر درگذشت دوباره پدر احمدی نژاد در رسانه ها اعلام شد؛ امری که موجب تعجب همگان شد و بازتاب زیادی در رسانه ها داشت تا جایی که خبرگزاری مهر جمله مورد نظر درباره فوت پدر احمدی نژاد را حذف کرد؛هر چند در بسیاری از منابع اصل گفته های وی موجود است. از جمله  ماجرای فوت اولیه پدر وی در سایت تبیان درهمان تاریخ موجود است.(تصویر خبر اصلی مهر)

همچنین محمود احمدی نژاد نام خانوادگی اش را  پیش از این تغییر داده و گفته می شود نام خانوادگی او سبورجیان  بوده  که وی آن را به احمدی نژاد تغییر داده است. داود احمدی نژاد برادر وی در گفت و گویی با شماره نوروزی نشریه “شما” ارگان رسمی حزب موتلفه اسلامی این موضوع را تایید کرد اما در توضیح کوتاهی گفت که پدرش هم پس از انقلاب اسلامی نام خانوادگی اش را به احمدی نژاد تغییر داده است.

 

اگر رهبری حمایت را بردارد

مجتبی ذوالنور همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: “به آقای احمدی نژاد ایراد داریم که ایراد هایی اساسی هم هست و جزئی نیست اما باید در این زمینه مشی و رفتار خود را با رهبر معظم انقلاب بسنجیم.”

وی سپس در توضیح این گفته با اشاره به اظهارات آیت الله خامنه ای در دیدار با مردم فارس که شنبه هفته گذشته 3 اردیبهشت مطرح شده بود افزود: “البته مقام معظم رهبری همواره از همه دولت ها حمایت کرده اند، اما در سخنرانی های اخیرشان آقا فرمودند فرد برای ما ملاک نیست، اعمال فرد، کردار فرد، رفتار فرد و عملکرد فرد، برای ما ملاک است؛ حضرت امام هم از بنی صدر حمایت می کرد.”

آیت الله خامنه ای در جملات معناداری با اشاره به اتفاقات و اختلافات اخیر بر سر عزل و ابقای وزیر اطلاعات  با اشاره به اینکه “دشمنان خوشحال شده اند و می گویند در نظام جمهوری اسلامی شکاف ایجاد شده و حکومت دوگانه شده است” گفته بود: “ببینید چطور مثل گرگ در کمین نشسته‌اند که یک بهانه‌ای پیدا کنند، هر جور میتوانند، حمله کنند. میدانند که دولت مشغول تلاش و فعالیت و خدمت است. خب، واقعاً در کشور دارد خدمت انجام میگیرد. هر جا خدمت باشد، هم مردم طرفدار هستند، هم رهبری طرفدار است. ما که راجع به شخص قضاوت نمیکنیم؛ ما کار را، خط را، جهتگیری را ملاک و معیار قرار میدهیم.”

مجتبی ذوالنور سپس گفت: “قهر و اخم و ناز و شروط و این ها، با ولایت مداری خیلی فاصله دارد؛ نه رییس جمهور خداست، نه پیامبر و امام معصوم و نه ولی فقیه است، تا در مسیر و نزدیک به مسیر حرکت می کند به همان تناسب حمایت می شود و اگر کج رفت، مسیر جدا می شود.”

 نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران تاکید کرد: “در این چند روز گذشته چه قدر پیش آقای احمدی نژاد رفتند و هیچ کس نگفت شما کار درستی می کنید، همه ایشان را مذمت کردند، بنابراین، انقلاب، نظام و رهبری با کسی عهد اخوت ندارد، ملاک و شاخص ولایت است.”

او سپس خطاب به حاضران تصریح کرده: “ممکن است کسی تا آخر راه را درست برود و کسی هم وسط راه مسیر خود را کج کرده و از راه اصلی خارج شود، بنابراین ما حال فعلی افراد را می بینیم. اگر کسی تا دیروز خوب عمل می کرد، دستش درد نکند، اما اگر کسی که هنوز گازی به ماشین خود نداده و مسیرش را مشخص نکرده که نباید به او اطمینان کرد؛ لذا ما باید مصالح کل را ببینیم و به تناسب وضعیت تصمیم بگیریم و عمل کنیم.”

این بخش از اظهارات ذوالنور پیش از این هم درپی برکناری غیر منتظره منوچهر متکی وزیرخارجه که یکی از وزرای مورد تایید آیت الله خامنه ای در کابینه احمدی نژاد بود، همراه با زمزمه هایی در نشریات حزب الله و بعضا وابسته به سپاه پاسداران درباره احتمال عزل محمود احمدی نژاد در سال پایانی دولتش منتشر شد.

از جمله نشریه یالثارات در ستون نیمه طنز و جدی خود نوشته بود: “با این سرعتی که محمود‌جان به پاک‌سازی دولت دهم از مخالفان و منتقدان قطب دایره دولت و مرشد کل حضرت اسلام‌شناس مقیم نهاد ریاست‌جمهوری پرداخته، یک سال مانده به پایان عمر دولت همه وزرا و معاونین و غیره ناگهانی و تلفنی عزل می‌شوند و اسفندیار باقی می‌ماند و بقایی و رحیمی و خانم آزاده اردکانی و لاغیر! (حتی خود محمود‌جان هم به علت سرعت پایین در گفتن چشم به حضرت اسلام‌شناس از دولت کنار گذاشته می‌شود).

 

قبول اشتباه و اتهام زنی دوباره

مجتبی ذوالنور اما در بخش دیگری از اظهاراتش  خاطرنشان کرد: “البته ممکن است حالا برخی بیایند و حرف بزنند و بگویند ما از سال ها پیش نمی گفتیم که احمدی نژاد این جور است و آن جور؟؛ “خوب قبول”، اما شما که گفتید چه کردید؟ آیا پشت سر رهبری حرکت کردید؟ آیا آمدید و گفتید احمدی نژاد را می کوبیم برای دفاع از رهبری؟ و آیا آمدید با کسانی که پرچم مرگ بر اصل ولایت فقیه را در دست داشتند و این شعار را می دادند، از آن ها حمایت کردید؟ شما که هزار درجه جلوتر و بیشتر در مخالفت با ولایت فقیه از او حرکت کردید.”

ذولنور در ادامه اضافه کرد: “شما چه مسیری را انتخاب کردید که امروز می آیید و می گویید مگر ما از اول نمی گفتیم احمدی نژاد انحرافی است؟ شما از همان اول گفتید احمدی نژاد فلان است، ولی خودتان صد برابر آن طرف تر حرکت کردید؛ برای چه کسی این حرف ها را می زنید و گذشته «ما گفتیم» خودتان را به رخ می کشند؟ شما که رفتید از موسوی و کروبی و سران فتنه حمایت کردید.”

گفته می شود این اشارات حجت الاسلام مجتبی ذوالنور خطاب به آیت الله هاشمی رفسنجانی باشد که پیش از این در طول سالهای گذشته همواره یکی از منتقدان محمود احمدی نژاد بوده است. از جمله سه روز مانده به دهمین انتخابات ریاست جمهوری در خرداد 88 پس از پخش اظهارات و اتهام زنی های محمود احمدی نژاد به شخصیت های جمهوری اسلامی در ادوار پیش ازخود، هاشمی رفسنجانی در نامه ای به  خامنه ای نسبت به بروز “فتنه” ای برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی و روحانیت هشدار داده و خواستار جلوگیری از پیشرفت این جریان شده بود.

او در این نامه تاکید کرده بود که “زیر سئوال بردن تصمیمات بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران و تلاش های امام راحل و مردم مسلمان و متعهد و روحانیت عظیم‌القدر که در نیم قرن گذشته با مجاهدت های خویش توانستند بنای باشکوه نظام اسلامی را ایجاد و مستقر و بالنده کنند، از این بدتر نمی‌شد. دوران مشعشعی که خود شما پشت سر امام (ره) در قامت مجاهد پیشتاز، رییس‌جمهور و نهایتا رهبری نظام نقش و مسوولیت های ممتازی به عهده داشته اید.”

هاشمی رفسنجانی همچنین به صراحت به رهبر جمهوری اسلامی هشدار داده بود که هدف این هجمه های احمدی نژاد و نزدیکانش خود اوست و نوشته بود: “نقطه قابل توجه در این تهمت ها این است که غیر مستقیم، مقام ولایت در زمان رهبری امام راحل و جناب عالی که هادی دولت ها بوده اید و با اظهارات صریح، مدیریت ها را مورد تایید و تحسین قرار داده اید، نشانه گرفته است.”

وی در پایان این نامه که در 19 خردادماه و تنها سه روز مانده به برگزاری انتخابات منتشر شد خطاب به خامنه ای نوشته بود: “از جناب عالی با توجه به مقام و مسوولیت و شخصیت تان انتظار است برای حل این مشکل و برای رفع فتنه های خطرناک و خاموش کردن آتشی که هم اکنون دودش در فضا قابل مشاهده است، هرگونه که صلاح می دانید اقدام موثری بنمایید و مانع شعله ورتر شدن این آتش در جریان انتخابات و پس از آن شوید.”

هشداری که مورد توجه خامنه ای قرار نگرفت و او با حمایت مجدد از محمود احمدی نژاد  در سخنان خود در نماز جمعه 29 خردادماه 88  تاکید کرد که “هم در مسائل خارجی و هم مسائل داخلی، نظر آقای رئیس جمهور به نظر بنده نزدیک تر است.”