احمدی‌نژاد: آقا گفت بگو پول امام زمان است

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» درباره هدفمندسازی یارانه‌ها عنوان شد

محمود احمدی نژاد که شامگاه 27 آذر در برنامه زنده تلویزیونی، یارانه های نقدی پرداخت شده به مردم درطرح هدفمندی یارانه ها را “پول امام زمان” عنوان کرده بود، دیروز در سمنان گفت رهبر جمهوری اسلامی به او گفته بود این حرف را به مردم بگوید.

 احمدی نژاد که در جمع تعدادی از اهالی سمنان، شهر زادگاه خود سخن می گفت، با تشکر از مردم به علت “همکاری در اجرای موفقیت آمیز طرح هدفمندسازی یارانه ها” افزود: “وقتی خدمت مقام معظم رهبری رسیدم ایشان فرمودند به مردم بگویید این پول، پول امام زمان است.”

او اجرای طرح هدفمندی یارانه ها را باعث “افزایش معنویت در کشور” دانست و گفت: “در این 20 روزی که از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها می‌گذرد صمیمیت‌ها، احترام‌ها و دلسوزی‌ها بیشتر شده است و این آثار عدالت است.”

احمدی نژاد همچنین مدیریت این طرح را تحت نظر “امام زمان” عنوان کرد و افزود: “برای بنده یقینی است که طرح اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را مولای ما حضرت ولی عصر حضرت مدیریت و هدایت کرده و می‌کنند.”

رئیس جمهوری اسلامی در ساعات پایانی 27 آذرماه به تلویزیون دولتی آمد و صبح روز بعد را آغاز اجرای طرحی عنوان کرد که آن را “بزرگترین طرح اقتصادی تاریخ ایران” می نامید.

احمدی نژاد در آن شب گفته بود: “پولی که به حساب مردم ریخته شده است یک حساب ویژه است. این مملکت متعلق به امام زمان است و این پول هم بیت‌المال است و پول امام زمان است.”

او سپس در سخنانی که برخی منتقدان آن را “توهین به مردم” عنوان کردند، از آنها خواست مراقب باشند که پول امام زمان را کنار “پول های دیگر” نگذارند.

با وجود این احمدی نژاد دیروز در سمنان گفت که آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی از او خواسته بود این حرف را به مردم بگوید.

 

“هدیه نظام که خمس ندارد”

این در حالی است که آیت الله خامنه ای، خود پس از آغاز طرح هدفمندسازی یارانه ها، مبالغ نقدی واریزشده توسط دولت به حساب شهروندان را “هدیه نظام” دانسته بود.

این مطلب را خبرگزاری فارس، به نقل از محمد حسین فلاح زاده، مسؤل ستاد احکام دفتر آیت الله خامنه ای، منتشر کرد.

به گفته آقای فلاح زاده “به نظر حضرت آقا آنچه که به عنوان یارانه نقدی به افراد داده می‌شود هدیه‌ای است از طرف نظام، اگر تا سر سال هم باقی بماند خمس ندارد.”

او در عین حال افزوده بود: “ولی اگر کسی سپرده گذاری کند یا به کار نبرد و سود بیاورد آن سود اگر تا سر سال باقی بماند خمس دارد.”

آنچه آیت الله علی خامنه ای و محمود احمدی نژاد آن را “پول امام زمان” نامیده اند، در واقع هزاران میلیارد تومان پولی است که بر اثر حذف سوبسید یا یارانه ده ها قلم کالا و خدمات که برای سال های طولانی مشمول پرداخت سوبسید بودند، در اختیار دولت ایران قرار گرفته است.

دولت محمود احمدی نژاد در اجرای طرحی که عنوان آن را “هدفمندسازی یارانه ها” گذاشته، این سوبسیدها را حذف و در عوض، مبلغی را به صورت نقدی و ماهانه به حساب خانواده ها واریز می کند.

طبق قانون مصوب مجلس و مورد تایید شورای نگهبان، قرار بود این یارانه ها طی مدت 5 سال و به تدریج از کالاهای اساسی کنار گذاشته شوند اما دولت احمدی نژاد ترجیح داد تا این اتفاق به جای 1820 روز در تنها یک روز رخ بدهد.

هم اکنون با اجرای این طرح، قیمت بسیاری از کالاهای اساسی که تا پیش از آن مشمول پرداخت سوبسید بود، با رشد تا چندین برابر روبرو شده است. اتفاقی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و حتی نمایندگان مجلس  از هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب، آن را باعث وقوع “انفجار تورمی” در ایران پیش بینی کرده اند.

با این حال، به علت آنکه هنوز 20 روز از آغاز اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها نمی گذرد، آمار مشخصی از آثار و تبعات این طرح بر اقتصاد ایران مشخص نیست. اقتصادی که بسیاری از کارشناسان، آن را متاثر از تحریم های طولانی مدت بین المللی، جنگ هشت ساله و اتکای بیش از اندازه به نفت، اقتصادی “پوسیده” ارزیابی می کنند.

 

صورتی مدرن از محفلی سنتی

تاکید رهبران جمهوری اسلامی بر نقش امام زمان در اجرای طرح حذف یارانه ها در حالی است که بسیاری از منتقدان، آنچه “مهدی گرایی افراطی” حاکمان کنونی ایران عنوان می کنند را یکی از نشانه های ظهور “شکل جدیدی از انجمن حجتیه” می دانند.

انجمن حجتیه، گروهی مذهبی و غیرسیاسی از شیعیان رادیکال بود که در زمان حکومت محمدرضا پهلوی تشکیل شد و هدف اصلی خود را “مبارزه با آیین بهایی” عنوان می کرد.

این انجمن که پیروانش به نوع خاصی از تفکر شیعی گرایش داشتند، انحصار تشکیل حکومت دینی را در اختیار امام زمان می دانند و معتقدند تا پیش از ظهور این امام موعود، نباید در راه برقراری حکومت دینی مبارزه کرد.

آیت الله خمینی، بنیانگذار انقلاب اسلامی اصلی ترین مخالف این تفکر بود که چه قبل از انقلاب 1357 و چه پس از آن، به شدت با آن مبارزه کرد اما نتوانست پیروان آن را به طور کامل از عرصه قدرت در ایران حذف کند.

منتقدان، روحانیونی مانند ابوالقاسم خزعلی و محمدتقی مصباح یزدی را از بازماندگان این تفکر در حکومت کنونی ایران می دانند. روحانیونی که به عنوان جدی ترین حامیان محمود احمدی نژاد و دولتش در نظام سیاسی جمهوری اسلامی شناخته می شوند.

 

“مواجب بگیر کردن مردم”

پیش از این، میرحسین موسوی از رهبران جنبش سبز در یادداشتی که به مناسبت ماه رمضان منتشر کرده بود، با انتقاد از نحوه نگاه حاکمان به مردم درباره نحوه اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها گفته بود: “گمان می کنند با مواجب بگیر کردن مردم، پیشرفت حاصل می شود.”

همچنین موسوی و مهدی کروبی، دیگر رهبر معترضان، ضمن دیداری از تبعات این طرح ابراز نگرانی کردند و گفتند: “اجرای این طرح در شرایطی که کشور با تحریم‌های شدید بین المللی روبه‌رو است و نیز در وضعیتی که اقتصاد کشور دچار رکود بوده و بیکاری بالای ۳۰ درصد به اکثر استان‌ها سرایت کرده است و تورم در جامعه افسار گسیخته است، باری است که فشار آن بر روی اقشار متوسط و کم درآمد جامعه خواهد آمد”.

آیت الله خامنه ای درحالی یارانه های واریز شده که برای یک خانوار شهری 4 نفره  معادل 160 هزار تومان می شود را “هدیه نظام” می داند که بنا به اعلام مرکز آمار ایران خط فقر در کشور در سال گذشته و قبل از آزادسازی قیمت ها 800 هزار تومان بوده است.

همزمان، سایت کلمه که دیدگاه ها و گزارش های مربوط به میرحسین موسوی را منعکس می کند، در گزارشی در مورد حذف یارانه ها، یادآور شده بود که شش سال پیش، “جناح اقتدارگرای امروز” که با رد گسترده صلاحیت نامزدهای اصلاح طلب و برگزاری “اولین انتخابات مهندسی شده”، اکثریت را در مجلس هفتم کسب کرده بود، با تصویب طرح “تثبیت قیمت ها” مانع از اجرای برنامه دولت محمد خاتمی در حذف تدریجی یارانه سوخت شد.

این سایت افزوده بود که جناح اکثریت مجلس در آن زمان ادعا می کرد که افزایش تدریجی بهای سوخت باعث فشار بر اقشار ضعیف جامعه می شوداما “هدف واقعی این جناح، جلب نظر رای دهندگان در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری بود.”

در ادامه این مطلب، اظهارات غلامعلی حداد عادل، رئیس وقت مجلس از جناح اصولگرا، نقل شده بود که در توجیه اقدام نمایندگان گفته بود طرح تثبیت قیمت ها نخستین گام در کاهش فقر و تبعیض است و وعده داده بود که بهای گاز، برق و تلفن افزایش نخواهد یافت.