اداره امور دینی سنی ها توسط روحانی شیعه

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» تغییر نماینده خامنه ای در کردستان

رهبر جمهوری اسلامی با صدور حکمی، سید محمد حسینی شاهرودی را به عنوان نماینده ولی فقیه در استان کردستان و مسئول مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور منصوب کرد و به این ترتیب مسئولیت هدایت فعالیتهای دینی، فرهنگی و اجتماعی در این استان را به عهده او گذاشت.

بر اساس حکم آیت الله خامنه ای، علاوه بر نمایندگی ولایت فقیه در کردستان، مسئولیت مدارس علمیه و مراکز دینی و تبلیغی اهل سنت نیز به آقای حسینی شاهرودی واگذار شده است. این انتصاب در شرایطی صورت می گیرد که علمای اهل سنت، به ویژه در سیستان و بلوچستان و کردستان بارها نسبت که آنچه “سازماندهی فعالیت های مدارس دینی اهل سنت” خوانده می شود، اعتراض کرده اند.

 

آزمون افتخار آمیز

در حکمی که در پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای منتشر شده، ضمن قدردانی از سید موسی موسوی، نماینده سابق ولی فقیه در کردستان و ارج گذاری فعالیتهای “شجاعانه” وی در این استان، آقای خامنه ای “دوران سخت جنگ تحمیلی و تهاجم گروههای ضدانقلاب” رامیدان آزمون “افتخارآمیز”ی برای مردم “غیور و مؤمن و علمای مبارز و نجیب” این منطقه توصیف کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی، در حکم خود ابراز امیدواری کرده نماینده جدید ولایت فقیه در کردستان که “از درایت و روحیه ابتکار” برخودار است، بتواند  از عهده ی کلیه ی امور شرعی، اجتماعی و سیاسی که مربوط به نمایندگان ولی فقیه است، به خوبی برآید.

آیت الله خامنه ای تاکید کرده است: “نسبت به علمای محترم محلی و بخصوص مدارس علمیه و مراکز دینی و تبلیغی اهل سنّت و شیعه کمال رعایت را مبذول دارید و با هدایت فعالیتهای دینی، فرهنگی و اجتماعی و هماهنگ ساختن نهادهای مسئول در رفع نیازمندیهای مذهبی و مشکلات اساسی و دینی اهالی آن سامان موفق باشید.”

 

وهابی گری و آموزش های انحرافی

در طول دو سال گذشته جمهوری اسلامی نظارت بر فعالیت های اهل سنت در کشور را تشدید کرده است. پیش از تاکید آیت الله خامنه ای بر هدایت فعالیتهای دینی، فرهنگی و اجتماعی در کردستان، نمایندی وی در استان سیستان و بلوچستان بر مساله “ساماندهی مدارس و حوزه های علمیه اهل سنت” تاکید کرده و گفته بود: “اخیرا در کشور موضوع ساماندهی مدارس مطرح شده که هنوز بعضی از این مدارس از آن تمکین نکرده اند. چون ساماندهی مدارس یک برنامه پنج ساله است پیش بینی شده که مدیران مدارس عاقلانه تر با این طرح همکاری و آن را اجرا کنند.”

عباسعلی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان در مصاحبه با ایرنا، مدارس و مدرسان علوم دینی در این منطقه را متهم کرده بود که با “تفکر وهابیگری و آموزش های انحرافی، طلبه ها را شستشوی مغزی می دهند” و سپس خطاب به آنها گفته بود: “افراد آلوده به اینگونه افکار مثلا می گویند فلان مذهب مورد قبول پیامبر نیست، حال آن که اگر اینها عقل و فهم داشته باشند باید بدانند که جامعه اسلامی یک جامعه واحد است.“ 

طرح “ساماندهی مدارس دینی اهل سنت” حدود سه سال پیش از سوی دولت بر اساس مصوبه شماره‌ ۶۱۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره‌ی ساماندهی مدارس علوم دینی اهل سنّت ایران و به منظور “کنترل مدارس دینی” تصویب شد. این اقدام اعتراض‌ رهبران دینی سنی و “مجمع نمایندگان اهل سنت” در مجلس شورای اسلامی را برانگیخت. این مجمع با نوشتن نامه‌ی اعتراضی به احمدی‌نژاد، خواستار لغو این مصوبه و جلوگیری از دخالت دولت در اداره‌ی مدارس دینی اهل‌سنت شده بود.همزمان بیش از 300 تن از عُلما و مدرسین علوم دینی در کردستان در نامه ای سرگشاده همزمان با سفر آیت الله خامنه ای به این استان نسبت به این طرح اعتراض کردند. آنها این مصوبه را نقض آشکار قانون اساسی جمهوری اسلامی، به‌ ویژه‌ اصل ۱۲و نیز نمونه‌ی آشکاری از نقض حقوق بشر و اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر توصیف کردند.

تشدید این فشارها در طول سالهای اخیر واکنش و اعتراض شدید برخی از علمای اهل سنت ایران را به دنبال داشته است.

مولوی عبدالحمید  اسماعیل مراد زهی، امام جماعت زاهدان و یکی از رهبران اهل سنت کشور، در واکنش به اظهارات نماینده ولی فقیه و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، طرح سازماندهی مدارس علوم دینی را تلاشی برای تصرف “مدارس دینی اهل سنت” توصیف کرده بود.

او با انتقاد از این طرح یادآوری کرده: “نظارت حق حاکمیت است، اما دخالت هیچ مذهبی را در امور مذهب دیگر عرفاً، عقلاً، قانوناً و شرعاً جایز نمی دانیم. ما معتقدیم که دخالت در امور مذهبی و مدارس اهل سنت مترادف با سلب آزادیهای مذهبی اهل سنت است.”

حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان نیز در مصاحبه انتقادی با  دویچه وله - شبکه برون مرزی آلمان، در آستانه انتخابات دور دهم ریاست جمهوری با انتقاد از سلب آزادی های اهل سنت در ایران، گفته بود: “خواست ما این است که طبق همان قانونی که بنظر ما مشکلات زیادی هم دارد، با ما رفتار شود. ما آزادی دینی می‌خواهیم. در ماده ۱۲ قانون اساسی نوشته شده که در مناطقی که اهل سنت هستند مسائل طبق مذهب خوشان حل شود و نباید دخالتی شود. خواست ما این هست و عجیب و غریب هم نیست. اگر نظام ادعای اسلامی می‌کند، پس با ما باید رفتار اسلامی هم بکند”.

 

اقلیت های بی حقوق

اهل تسنن بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند که در ۱۴ استان زندگی می کنند. با وجود این علاوه بر انتقاد از دخالت دولت در امورات مذهبی این مناطق، مردمان این بخش از کشور همواره نسبت به محرومیت در مشارکت سیاسی و اداری و پایمالی حقوق دینی و آزادی های مذهبی خود اعتراض کرده اند.

در طول سال گذشته علاوه بر ممنوع الخروج شدن شماری از علمای اهل سنت از جمله حسن امینی و مولوی عبدالحیمد، برخی از آنها نیز از سوی نهادهای امنیتی و قضایی احضار، بازداشت و  زندانی شدند.

نقض حقوق اقلیت های دینی در جمهوری اسلامی به ویژه در طول سال گذشته، از سوی برخی از نهاد های جهانی مدافع حقوق بشر محکوم شده است. سازمان عفو بین الملل، سازمان دیده بان حقوق بشر، کمیسیون آزادی بین المللی ادیان آمریکا، وزارت امور خارجه آمریکا و شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، از جمله نهادها و اشخاصی هستند که تداوم ایجاد محدودیت برای اقلیت های دینی و مذهبی در ایران را تائید کرده اند.