محسن رضایی و یک نامزدی دیگر

نویسنده
نیما فرح آبادی

» اخبار متفاوت در رسانه‌های مختلف

در حالیکه برخی خبرگزاری ها و سایت های خبری به نقل از محسن رضایی از کاندیداتوری قطعی او در انتخابات آینده ریاست جمهوری خبر داده اند، سایت شخصی وی نوشته که هنوز تصمیمی در این باره نگرفته است. رضایی در عین حال انتخابات آینده ریاست جمهوری را “بسیار مهم” توصیف کرده است.

ایلنا، خبرگزاری کار ایران و بسیاری از سایت های خبری روز گذشته به نقل از محسن رضایی خبر دادند که وی “به طور قطع” برای شرکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری نامزد خواهد شد.

آنگونه که این رسانه ها گزارش داده اند، او که در منزل شخصی خود با تعدادی از اهالی استان کهگیلویه و بویراحمد مقیم تهران شرکت کرده بود، گفته: “حضورم در انتخابات آتی ریاست جمهوری قطعی است.”

رضایی افزوده: “برای پیروزی در انتخابات شرکت خواهم کرد.”

اما بر اساس گزارشی که در سایت شخصی وی منتشر شده و خبرگزاری هایی مانند ایسنا نیز آن را باز نشر داده اند، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار گفته که “انتخابات ریاست جمهوری آینده بسیار مهم است و نسبت به آن نمی توان بی تفاوت بود اما من هنوز تصمیمی در این باره نگرفته ام .”

او افزوده: “اگر تصمیمی بگیرم اعلام خواهم کرد.”

نامزد دو انتخابات گذشته ریاست جمهوری با بیان اینکه “همه کاندیداهای احتمالی اصولگرا و ارزشی که از آنها در محافل عمومی نام برده می شود باید در دولت آینده مشارکت داشته باشند” اظهار کرده که بدین ترتیب “یک دولت قوی ، کارآمد و ارزشی برای پایان دادن به مشکلات جاری کشور” به وجود می آید.

وی در بخش دیگری از سخنانش، “تحول در مدیریت اجرایی، تقنینی و قضایی” کشور را “یک امر ضروری” توصیف کرده و دلیل این مسئله را آن دانسته که “بسیاری از امور در سر جای خود نیستند.”

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، شرایط کشور در داخل و خارج را “شرایط حساسی” دانسته که “به همین دلیل نیروهای انقلاب تا آخرین قطره خون پای بیعت با رهبری ایستاده اند.”

سایت خبری تابناک که به رضایی نزدیک است نیز همین خبر را به نقل از وی منتشر کرده است.

 

هت تریک در انتخابات

در صورتی که نامزدی محسن رضایی در انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری قطعی شود، این سومین بار پیاپی خواهد بود که فرمانده سابق سپاه پاسداران در دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق، کاندیدای رسیدن به بالاترین مقام اجرایی کشور خواهد شد.

رضایی در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال 1384 با شعار “دولت عشق” حضور یافت اما دو روز پیش از برگزاری انتخابات کناره‌گیری خود را از رقابت اعلام کرد. او در آن هنگام در بیانیه‌ای دلیل کناره‌گیری خود را “جلوگیری از پراکندگی آرای مردم در اثر کثرت نامزدها” عنوان کرد.

در آن انتخابات هفت نامزد دیگر نیز حضور داشتند و انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده شد و محمود احمدی نژاد در نهایت بر رقیبش اکبر هاشمی رفسنجانی پیروز شد.

در فاصله سال های ۸۴ تا ۸۸ رضایی تلاش کرد که اصولگرایان منتقد احمدی نژاد را حول محور خود و چند تن دیگر از چهره های شناخته شده جریان اصولگرا، از جمله علی لاریجانی (رئیس فعلی مجلس)، محمدباقر قالیباف (شهردار فعلی تهران) و علی اکبر ولایتی (مشاور علی خامنه ای ) متشکل کند.

رضایی به همراه این افراد به دنبال تشکیل “دولت ائتلافی” بود و تلاش می کرد که یکی از این سه نفر نامزد ریاست جمهوری شوند. این نکته در سخنان مخابره شده به نقل از وی در جلسه دیروز نیز تکرار شده است.

اما با نزدیک شدن به زمان ثبت نام نامزدها، مشخص شد که هیچ یک از این سه نفر قصد کاندیدا شدن در انتخابات را ندارند. برای همین وقتی رضایی دید طرحش شکست خورده است تصمیم گرفت شخصا و با عنوان “نامزد مستقل” وارد انتخابات شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به انتقاد تند از سیاست های دولت احمدی نژاد پرداخت و هشدار داد که “اگر مسیر فعلی ادامه پیدا کند ما به سمت پرتگاه می رویم.”

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوره دهم انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388 نیز به عنوان آخرین فرد در میان سه کاندیدای دیگر برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرد. رضایی این بار به عنوان نامزد مستقل و با ایده “دولت ائتلافی” در انتخابات شرکت کرد.

وی بر اساس آمار رسمی اعلام شده توسط وزارت کشور و تایید شده توسط شورای نگهبان، نفر سوم انتخابات پس از محمود احمدی نژاد و میرحسین موسوی شد.

 

به مثابه ناموس

این نتایج اعتراض او را به دنبال داشت و رضایی همراه با میرحسین موسوی و مهدی کروبی به نتایج اعلام شده اعتراض کرد اما اندکی بعد به گفته خودش پس از تایید نتایج انتخابات توسط رهبر جمهوری اسلامی و شورای نگهبان، از ادامه اعتراض صرف نظر کرد.

رضایی گفت که با انصراف خود از پیگیری شکایتش، امنیت و مصالح عمومی را بر مصالح فردی و گروهی ترجیح داد.

این در حالی بود که وی پیش از آن در برنامه‌ای زنده از صدا و سیما گفته بود که رای برای مردم همانند ناموس است و باید از سوء استفاده از رای مردم جلوگیری کرد.

با وجود انصراف رضایی از اعتراض قانونی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، وی هرگز این نتایج را به طور رسمی نپذیرفت.

وی پس از مدتی و به دنبال وقایع خشونت بار روز عاشورا سال 1388 در تهران، در در نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به بیانیه شماره 17 میرحسین موسوی، این بیانیه را عقب نشینی موسوی از “انکار دولت محمود احمدی نژاد” توصیف و پیشنهادهای او درباره پاسخگویی دولت را “سازنده” عنوان کرده بود.

میرحسین موسوی، نامزد معترض به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و رهبر جنبش اجتماعی که به جنبش سبز مشهور شد، در آن بیانیه ضمن انتقاد از نحوه برخورد با تظاهرات مردم در روز عاشورا و ابراز نگرانی نسبت به شرایط کشور، راه حل هایی برای خروج از بحران سیاسی در جمهوری اسلامی مطرح کرده بود.

با توجه به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری، احتمالا طی روزهای آینده اخبار و گزارش های قطعی تری از نامزدی محسن رضایی در انتخابات پیش رو منتشر خواهد شد.