مسکو دیگر از اسد حمایت نمی کند

نویسنده

» گزارش نشنال پست از موضع اخیر روسیه

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت نگرانی این کشور از وقایع سوریه در حال افزایش است، ولی روسیه با دخالت نیروهای خارجی در این کشور موافق نیست.

لاوروف به خبرنگاران گفت: “وضعیت سوریه هر روز هشداردهنده تر می شود. به نظر می رسد سوریه در آستانه یک جنگ داخلی تمام عیار است.”

لاوروف گفت روسیه با برکنار شدن بشار اسد مخالف نیست به شرط آنکه این حرکت نتیجه گفتگو میان سوریه ای ها باشد و نه دخالت خارجی.

وی گفت: “اگر سوریه ای ها در مورد رفتن اسد با یکدیگر به توافق برسند، ما هم از این راه حل پشتیبانی می کنیم. ولی از نظر ما تحمیل چنین راه حلی از بیرون  قابل قبول نیست.”

او گفت دو انفجار اخیر در دمشق جان روس ها را در این شهر تهدید کرده است: انفجار اتوبوس حامل کارشناسان روس روز شنبه و حمله با نارنجک به ساختمانی که محل سکونت افراد تبعه روسیه بود در روز جمعه. او اضافه کرد که این حملات تلفاتی نداشته است.

هرچند اوضاع در سوریه به نحوی است که ممکن است از کنترل خارج شود، ولی روسیه، به عنوان عضو دائمی شورای امنیتی سازمان ملل با “هرگونه استفاده از زور” در سوریه مخالفت کرده است.

روسیه همچنین قطعنامه سازمان ملل متحد برای تحریم سوریه را نیز نپذیرفت.

لاوروف گفت مخالفت روسیه با دخالت در سوریه به دلیل “حمایت روسیه از رژیم اسد نیست بلکه به این دلیل است که ما می دانیم که سوریه یک کشور چند فرهنگی است و دخالت خارجی تعادل داخلی را در سوریه بر هم زده و آن را تبدیل به صحنه نبرد در دنیای اسلام می کند.”

روسیه از طرح سازمان ملل در اعزام کوفی عنان و صلح بانان سازمان ملل حمایت کرده بود.

ولی این طرح با ادامه خشونت ها عملا به نتیجه مطلوب نرسید و اکنون گفته می شود که یک کنفرانس بین المللی باید این طرح را دنبال کند.

او گفت شرکت کنندگان در این کنفرانس باید شامل اعضای شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و کشورهای بانفوذ منطقه باشند. او آشکارا به لزوم شرکت ایران در چنین کنفرانسی اشاره نکرد ولی خبرگزاری روسیه روز شنبه از قول معاون وزارت خارجه روسیه گفت: “ایران کاملا حق دارد که در چنین کنفرانسی نقش داشته باشد زیرا در منطقه نفوذ دارد و رابطه خاصی با سوریه برقرار کرده است که می تواند نقش سازنده ای ایفا کند.”

سازمان ملل گفته است که از آغاز درگیری ها در سوریه تا کنون 9 هزار نفر کشته شده اند، در حالی که مخالفان آمار تلفات را بالغ بر 13هزار نفر ذکر می کنند.

درگیری ها و کشتار هایی که در روزهای اخیر در نقاط مختلف سوریه اتفاق افتاده است عملا طرح صلح کوفی عنان را فلج کرده است. عنان در تاریخ 12 آوریل اعلام آتش بس کرد ولی از آن زمان به بعد این آتش بس تقریبا هرروز شکسته شده است.

کشیده شدن درگیری ها به دمشق که تا کنون نسبتا آرام بوده است، نشان دیگری از بالا گرفتن نتاقضات در این کشور است.

بسیاری دیگر از شهرها و آبادی های کوچک تر سوریه نیز شاهد درگیری های مسلحانه میان نیروهای هوادار اسد و مخالفان رژیم بوده است.

اعضای ارتش آزاد سوریه که متشکل از سربازان و افسران جدا شده از ارتش رسمی سوریه و مخالفان مسلح است، روز پنج شنبه در یک حرکت بیسابقه در تظاهراتی در محله کفار سوسه در دمشق شرکت کردند.

منبع:  نشنال پست – 9 ژوئن