درآمد نفت ایران در حال اتمام است

نویسنده

naftiranetb.jpg

تحلیلی منتشر شده در نشریه آکادمی ملی علوم، نشان میدهد درآمد ایران از محل صادرات نفت مرتبا رو به کاهش است و اگر این گرایش ادامه پیدا کند درآمد نفت در سال 2015 عملا به صفر می رسد. راجر استرن، از واحد جغرافیای اقتصادی دانشگاه جان هاپکینز در این مقاله میگوید مصائب اقتصادی ایران و صنعت نفت فلج شده آن، این کشور را به شدت بی ثبات و آسیب پذیر ساخته است.

ایران اکنون سالانه 50 میلیارد دلار از محل صدور نفت درآمد دارد. کاهش این درآمد سالانه بین 10 تا 12 درصد برآوردشده است. یعنی درکمترازپنج سال این درآمد نصف شده ودر 2015 به صفر می رسد. تحلیل استرن می تواند تائیدی بر نگرانی ایالات متحده و اروپا از تولید سلاح هسته ای و نقض معاهده های بین المللی توسط ایران باشد. ولی استرن بر خلاف این نظر میگوید شاید در تاکید ایران بر استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد غیر نظامی، حق با ایران باشد.

به نطر وی تولید نفت و گاز ایران رو به کاهش است و فروش داخلی این محصولات نیز با یارانه سنگین همراه است. از سوی دیگر ایران از سرمایه گذاری مجدد در صنایع نفت امتناع می کند.

ایران روزانه 73 میلیون بشکه نفت، یعنی 300000 بشکه کمتر از سقف تعیین شده توسط اوپک، صادر می کند. این تفاوت به معنی از دست دادن درآمدی معادل 55 میلیارد دلار در سال است. استرن گفته در سال 2004 سود ایران از صادرات نفت معادل 65 درصد درآمد دولت را تشکیل می داده است. وی اضافه می کند اگر ایالات متحده چند سالی “دندان روی جگر بگذارد” با ایرانی به مراتب سازش پذیر تر روبرو خواهد شد. این خود بهترین دلیل برای اجتناب از هر گونه اقدام عجولانه نظامی علیه ایران است.

او می افزاید: “آنچه ایرانیان در حق خود می کنند به مراتب وخیم تر از کاری است که ما بخواهیم بکنیم.

منبع: آسوشیتدپرس، 26 دسامبر