سردار جزایری: درشرایط جنگی قرار داریم

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» لاریجانی هم خواستار تقویت بودجه نیروهای مسلح شد

در شرایطی که بودجه ارایه شده از سوی دولت حسن روحانی برای سال آینده در مجلس در حال بررسی است، معاون بسیج و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح که پیش از این طرح تشکیل “وزارت جنگ نرم” را دنبال می کرد ، در جریان مراسمی تحت عنوان “همایش فراکسیون دفاع مقدس مجلس” با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی هم اکنون درحال “جنگ” است، خواستار برنامه ریزی مجلس برای مقابله و “دفاع” شد.

سرتیپ پاسدار مسعود جزایری در این مراسم گفت: “ما دیروز درگیر جنگی بودیم که به نظام ما تحمیل شد. زیاده خواهان و متجاوزین با هدف براندازی نظام این جنگ را به کشور ما تحمیل کردند. وقتی اسناد را بررسی کنیم به این باور می‌رسیم که آمریکایی‌ها شروع‌کننده و ادامه دهنده جنگ بودند و تلاش زیادی انجام دادند تا نظام را با چالش‌های جدی براندازانه مواجه کنند.”

به گفته او “امروز باید همان دفاع مقدس دیروز را ادامه دهیم. دشمن وقتی دید از طریق جنگ نظامی نمی‌تواند به اهداف خود برسد، جنگ نرم را آغاز کرد. ما در شرایطی جنگی پر از هجمه‌های مختلف قرار داریم. هجمه‌ها و جنگ دیروز تا حدودی باور شد اما جنگ امروز با آن باور حقیقی که باید وجود داشته باشد خیلی فاصله دارد.”

معاون بسیج و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح همچنین مدعی شد که “اسناد دشمن می‌گوید ما یک جنگ تحمیلی درازمدت را نسبت به دشمن پیش رو داریم. به عینه می‌بینیم که مورد هجمه و یک شبیخون نظامی قرار گرفته‌ایم. باور به اینکه ما مورد حمله قرار گرفته‌ایم هنوز در جامعه، میان مدیران و در قوانین وجود ندارد لذا دفاع مناسب هم در بسترش شکل نمی‌گیرد. برای این دفاع ما نیاز داریم چند برابر جنگ تحمیلی و عمیق‌تر از جنگ تحمیلی عمل کنیم. این جنگ با جغرافیا کاری ندارد بلکه با مغز و روح انسان‌ها به دنبال تخریب باورها و ساختارها و به دنبال تغییر اولویت‌های ماست.”

او که همزمان فرمانده “قرارگاه جنگ نرم” نیروهای مسلح نیز هست تاکید کرده که “باید دفاع جانانه دیروز را به دفاع امروز پیوند بزنیم زیرا امروز در یک جنگ نرم به تمام معنا به سر می‌بریم. باید باور کنیم که مورد هجمه نرم دشمنان قرار داریم و براساس همین شرایط برنامه‌ریزی و کار کنیم. دفاع مقدس یا همان جنگ تحمیلی باورمان شده اما باید جنگ امروز را هم به صورت کامل باور کنیم.”

لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز در جریان این مراسم گفت: “حفظ بنیه دفاعی کشور باید با قوت دنبال شود چرا که امروز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نقش امنیت منطقه‌ای ایفا می‌کنند و در بحران‌های منطقه نظیر مشکل تروریسم اخیر به خوبی ایفا کردند.”

او همچنین با گفتن اینکه “امروز کسی جرات حمله به ایران را ندارد اما جنس مخاطرات منطقه متنوع شده است. داشتن نیروهای مسلح با بنیه دفاعی قوی نقش پراهمیتی دارد” خواستار تقویت بودجه دفاعی جمهوری اسلامی با تلاش اعضای فراکسیون جدیدالتاسیس “دفاع مقدس” شد.

به گفته علی لاریجانی “اکنون که زمان رسیدگی مجلس به لایحه بودجه سال آینده است فراکسیون دفاع مقدس باید چند کار مهم را انجام دهد. البته از توجه معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور برای تقویت بنیه دفاعی تشکر می‌کنم. سایر دوستان نیز می‌توانند پیشنهادات‌شان را به مجلس ارائه کنند.”

او همچنین تاکید کرد که “اگر برخی بگویند که در جهان فعلی صحبت از بنیه دفاعی مناسب نیست این سخن فریبکاری است. روحیه جهادی موجب دفاع ملت از کیان کشور می‌شود و وقتی با تدبیر توام شود موجب تقویت کشور می‌شود. کشورهایی که امکانات خوبی دارند اما مجبورند با تلفن یک کشور قدرتمند تصمیم‌شان را تغییر دهند روحیه جهادی و حماسی ندارند.”

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین با تاکید بر اینکه “باید مشکلات نیروهای مسلح رفع شود تا بستر فراگیری دفاع مقدس به وجود آید. باید قدردان ارتش و سپاه باشیم.” خطاب به اعضای فراکسیون “دفاع مقدس” گفت:” به دلیل مشغله‌های زیاد نمایندگان در فصل رسیدگی به بودجه، فراکسیون دفاع مقدس باید نیازهای نیروهای مسلح را در چند سرفصل در دستور کار قرار دهد.”

فراکسیون “دفاع مقدس” از ۲۸ مردادماه سال جاری متشکل از اصولگرایان منتقد دولت و برخی از اعضای سابق سپاه و بسیج کار خود را در مجلس آغاز کرده است. لاله افتخاری که ریاست این فراکسیون را برعهده دارد پیش از این مدعی شده بود این فراکسیون ۱۰۰ نفر عضو دارد.

مسعود جزایری که هم اکنون شرایط کشور را جنگی توصیف کرده و خواستار برنامه ریزی مجلس برای دفاع از جمهوری اسلامی شده است، پیش از این به دنبال تشکیل وزارتخانه ای به نام “وزارت جنگ نرم” تحت نظارت سپاه پاسداران بود.

او در مردادماه ۱۳۸۹ اعلام کرده بود که “یکی از راه‌های مقابله با جنگ رسانه‌ای و جنگ نرم دشمن، لزوم تشکیل یک وزارتخانه مستقل برای سیاست‌گذاری، هدایت، هماهنگی و مدیریت عملیات اجرایی در این حوزه مهم و راهبردی و همین طور نظام دهی به دیپلماسی عمومی بسیار ضروری است.”

او اما پس از آنکه پیشنهادش به نتیجه ای نرسید در آبانماه سال گذشته در مراسمی تحت عنوان “همایش تخصصی جنگ نرم” در مقر سپاه آذربایجان غربی اظهار کرد:” بر اساس برنامه های ستاد کل نیروهای مسلح و در پی محیط شناسی کافی از جنگ نرم پیش بینی ایجاد قرارگاه جنگ نرم برای مقابله با دشمن انجام شده است و هم اینک مقدمات شکل گیری آن مهیاست و آماده ایم این قرارگاه را در عرصه های مدیریتی در سراسر کشور بسط و گسترش دهیم و معتقدیم در هر دستگاه باید کمیته های تخصصی جنگ نرم تشکیل شود.”

وی اضافه کرده بود: “شبکه قرارگاهی جنگ نرم در سراسر کشور با هدف مقابله هوشمندانه با دشمنان در این عرصه ایجاد می شود و در این مسیر نیازمند همکاری شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و کلیه دستگاه های کشور هستیم.”

سرتیپ پاسدارمسعود جزایری که همواره از جنگی بودن شرایط کشور سخن می گوید ۲۶ آذرماه سال جاری نیز تاکید کرده بود که “با وجودی که دشمن و مقامات رسمی‌شان، نظریه‌پردازان، اتاق فکر و اندیشکده‌های دشمن بر جنگ نرم اعتقاد دارند، اما هنوز عده‌ای می‌گویند جنگ نرم توهم است. دشمن به جنگ نرم تأکید می‌کند، اما نباید بگذاریم این انقلاب به سمت غرب حرکت کند.”

او که در مراسمی تحت عنوان “کنگره شهدای دانشجو” سخن می گفت بدون اشاره به نام حسن روحانی گفته بود: “برخی در کشور ما و کشورهای دیگر با صراحت می‌گویند ما باید تسلیم غرب شویم و اگر تسلیم نشویم از طریق اقتصادی، نظامی و فرهنگی ما را وادار به تسلیم می‌کنند. در کشور ما نیز همین نگاه در برخی وجود دارد.”

این مقام ستاد کل نیروهای مسلح همچنین تصریح کرده بود که”نباید منتظر ایجاد قرارگاه، ستاد یا کمیته برای مقابله با دشمن باشیم، چرا که آن‌قدر حیطه دشمن گسترده است که با ستاد و کمیته نمی‌توان با آن مقابله کرد و باید “هسته‌های مقاومت” شکل بگیرد.

اظهارات اخیر مسعود جزایری و علی لاریجانی در شرایطی است که پس از ارایه لایحه بودجه سال آینده از سوی دولت حسن روحانی به مجلس، تعداد زیادی از اعضای سابق سپاه پاسداران که در مجلس حضور دارند از مقدار بودجه در نظر گرفته شده برای نیروهای مسلح به ویژه سپاه و بسیج انتقاد و بر لزوم افزایش آن تاکید کردند.

۱۶ آذرماه حسن روحانی بودجه سال ۱۳۹۴ را به مجلس ارایه کرده که بر اساس ارقام درنظر گرفته شده در آن بودجه دفاعی جمهوری اسلامی شامل بودجه؛ وزارت دفاع، ستاد مشترک ارتش، ستاد مشترک سپاه، بسیج و ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح ، نسبت به بودجه سال جاری ۳۲.۵ افزایش یافته است.

با این حال خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران چندی پیش در گزارشی مدعی شده بود که” دولت در لایحه بودجه ۹۴کل کشور، مجموع بودجه جاری ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را ۷۴۲۸میلیارد تومان پیشنهاد داده است که در مقایسه با بودجه جاری ۱۱۵۶۸میلیارد تومانی سال ۹۳ کاهش ۳۶ درصدی را نشان می دهد”.