سن فرار و اعتیاد به کودکی رسیده است

نویسنده
فیروزه متین

» آمارهای تکاندهنده از آسیب های اجتماعی در ایران

همایون هاشمی رییس سازمان بهزیستی کشور دیروز ضمن گفتگویی وضعیت آسیب های اجتماعی در کشور را نگران کننده توصیف کرد،و از حضور ۱۸۰ هزار بیمارمزمن روانی در مراکز دولتی خبر داد که نشان می دهد سن اضطراب در کشور پایین آمده است و اعتیاد همچنان بیداد می کند.

 

 

نرخ طلاق “یک به یک” در برخی استان ها

همایون هاشمی درباره شرایط بحرانی طلاق در ایران از افزایش “یک به یک” موارد طلاق در استان البرز و نرخ افزایشی آن در سراسر کشور خبر داده و گفته است: “نرخ بروز طلاق نگران‌کننده است. در استان البرز نرخ بروز طلاق خیلی بالا رفته است. نرخ بروز طلاق در کشور ۱۶.۳ است. از هر ۱۰۰ ازدواج ۱۶ ازدواج به طلاق منجر می‌شود و البته این آمار خیلی خوشبینانه است. در برخی استان‌ها مانند استان البرز نرخ بروز طلاق نزدیک یک‌به‌یک شده است.  طبق اظهارات افراد مراجعه‌کننده به مراکز کاهش طلاق سازمان بهزیستی بالاترین علت طلاق با ۱۴درصد مربوط به اعتیاد است”.

او افزوده: “نارضایتی جنسی عامل ۶۰ درصد خیانت‌ها بوده و بیش از ۵۸ درصد زنان و مردان عنوان می‌کردند نارضایتی جنسی دارند و ۳۰ تا ۴۰ درصد طلاق‌ها هم به علت نارضایتی جنسی است”.

او از ارائه نرخ مشخصی درباره اعتیاد خودداری کرده اما گفته: “نرخ بروز اعتیاد به مواد صنعتی در شهرهای بزرگ درحال رشد و دسترسی هم آسان‌تر است. اعتیاد به مواد سنتی بیشتر در شهرهای مرزی دیده می‌شود”.

 

۵۰۰ هزار بیمار روانی مزمن

هاشمی در ادامه این گفت و گفت،از حضور بیش از۱۸۰هزار بیمار مزمن روانی در مراکز شبانه‌روزی سازمان بهزیستی خبر داده و میانگین سنی آنان را “۳۵ تا ۳۷ سال” اعلام کرده است: “برآوردهای ما می‌گوید سن بروز اضطراب در جامعه که یکی از پیش‌درآمد‌ها و علل بیماری‌های روانی است، درحال رسیدن به سنین کودکی و خردسالی است و به این علت درحال حاضر برنامه غربالگری اضطراب را در مهدهای‌کودک ۱۲ استان شروع کردیم تا اقدامات پیشگیرانه لازم انجام و قبل از نیاز به اقدامات مداخله اقدامات پیشگیری‌محور انجام شود. حدود ۵۰۰هزار نفر بیمار روانی مزمن در سطح جامعه داریم”.

 

۳۸ درصد زنان خیابانی زیر ۱۵ سال دارند

او درباره وضعیت روسپیگری در جامعه هم گفته است: “در شش‌ماهه اول ۹۳ در مراکز بازپروری زنان و دختران آسیب‌دیده اجتماعی نزدیک هزارنفر را ساماندهی کردیم و پنج‌برابر این عدد در مراکز گذری و سرپایی خدمات گرفته‌اند. در خانه سلامت نزدیک به ۴۰۰نفر. بیش از ۸۶ درصد زنان خیابانی کارتن‌خواب، معتاد و آسیب‌دیده هستند. اینها بیمار هم هستند و از یک یا دو بیماری رنج می‌برند. بر اساس سن، ۳۸ درصد زیر ۱۵سال، ۷۹ درصد زیر ۱۹سال و متوسط سن ۱۸/۵ است که در سال۹۰ نسبت به مطالعات قبل یک‌سال کاهش داشته است”.

او درباره توان بهزیستی برای حمایت از این زنان به این موارد اشاره کرده: “۳۹۰ تا از ۴۸۴ نفر برای بار اول پذیرش شده‌اند. علت پذیرش در ۴۱درصد خشونت خانگی، ۱۱ درصد اعتیاد و در ۱۳ درصد بی‌سرپرستی بوده است. ۷۱ درصد تحصیلات راهنمایی یا کمتر و ۴۲ درصد سابقه ترک‌تحصیل داشته‌اند. ۶۹ درصد سلامت روان داشتند. ۹۰ درصد فاقد هرگونه سوءسابقه بوده‌اند اما ۶۷ نفر سابقه اقدام به خودکشی داشته‌اند که با توجه به عدد ۲۰ تا ۴۰ در هر ۱۰۰ نفر، نرخ بروز خودکشی ۶۷ مورد در ۴۸۴، رقمی بالا و نگران‌کننده است. ۲۱۷ نفر در روزهای اولیه فرار از منزل هیچ جایی نداشته‌اند. از این تعداد ۲۴۵نفر به خانواده برگشته‌اند ۳۵ نفر از آنها به اقوام و ۹۰ نفر هم به مراکز بهزیستی ارجاع داده شدند”.

به گفته او حداقل سرانه لازم برای بازپروری هر یک از این زنان ۱۲میلیون‌تومان است.

 

۱۵ هزار کودک خیابانی

همایون هاشمی، وجود “کودکان کار” را انکاروبه جای آن از “کودک خیابانی” سخن گفته است: “ما سالانه پنج‌هزارنفر را به‌طور متوسط جمع‌آوری می‌کنیم. امسال با توجه به دستور وزیر کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این رقم دو برابر می‌شود اما آمار واقعی احتمالا سه‌برابر میزانی است که ما ساماندهی کرده‌ایم؛ یعنی ۱۵هزار کودک خیابانی در کل کشور داریم. از این میان چهارهزار کودک، اتباع بیگانه فاقد کارت شناسایی هستند که۹۰ درصدشان افاغنه‌اند. از این تعداد ۹۵درصد پسر و پنج‌درصد دختر بوده‌اند. طی سال‌های ۸۷ تا ۸۹ بیشترین کودکان خیابانی مربوط به استان‌های تهران، فارس، اصفهان و خراسان‌رضوی بوده‌اند… معمولا ۴۵ درصد از تعداد آسیب‌دیدگان اجتماعی در هر شاخه از آسیب، در تهران مستقر هستند. از این ۱۵هزار، شش‌هزارنفر در تهران مستقرند”.

او افزوده است: “سن کودکان خیابانی رو به کاهش است. ۳۹ درصد زیر ۱۱سال داشته‌اند. میانگین سنشان ۴/۱۰ است. این کودکان شانس کمتری برای دسترسی به خدمات آموزشی و سلامت داشته‌اند که این موضوع، احتمال آسیب‌پذیری در کودکی و بزرگسالی را افزایش می‌دهد. ۶۷ درصد ایرانی‌اند. ۳۸ درصد ترک‌تحصیل کرده‌اند و ۱۵درصد فرزند طلاق‌اند. هفت درصد، سابقه مصرف موادمخدر یا محرک داشته‌اند.  نزدیک به ۱۶درصد کودکان کار و خیابان، معتاد هستند و ۴ برابر میانگین جامعه در معرض ابتلا به ایدز هستند”.

او درباره نرخ کودک آزاری و همسر آزاری هم چنین گفته: “در سال۹۰ گزارش‌های کودک‌آزاری در ایران حدود ۹۹هزار مورد بوده است که ۱۰درصد آنها مداخلات روانی و اجتماعی از طریق اورژانس اجتماعی داشته‌اند. کودک‌آزاری با نرخ ۱۰ و همسرآزاری با ۱۵درصد بیشترین دلایل تماس با اورژانس اجتماعی بوده‌اند”.

او از پایین آمدن سن دختران فراری، وجود ۲۹۰ هزار معتاد پرخطر و فقدان کمپ لازم جهت ساماندهی کارتون خواب ها و دیگر آسیب دیدگان اجتماعی خبر داده است. 

گفتنیست، این آمارها در حالی منتشر شده که پیش از این علی ربیعی، وزیر کار دولت حسن روحانی هم در شهریور ماه از روند “زنانه شدن” آسیب های اجتماعی خبر داده و گفته بود: “من قصد ندارم از فرضیه زنانه‌شدن آسیب‌های اجتماعی دفاع کنم، ولی آسیب‌های اجتماعی زنان نسبت به گذشته بیشتر شده است و بر اساس مطالعات صورت‌گرفته تعداد نزاع زنان در سال ۱۳۸۵، ۱۳۶ هزار مورد بوده است و این رقم در سال ۹۱ به ۱۸ هزار و ۲۵۸ مورد رسیده است، سهم معتادان زن در سال ۸۶، ۵.۲ درصد بوده است و در ۹۱ به ۹ درصد رسیده است، متوفیات ناشی از اعتیاد کاهش پیدا کرده، اما در مورد زنان افزایش داشته است، تعداد کشته‌شدگان ناشی از استفاده سلاح سرد در سال ۹۰ به ۸۹ کاهش پیدا کرده است، ولی جان‌باختگان زن در این خصوص افزایش داشته و از ۱۴ درصد به ۲۱ درصد رسیده است”.

او اخیرا، درباره پدیده روسپیگری هم چنین گفته است: “بحث روابط اجتماعی ما فقط بحث درمان نیست، اعتیاد، کراک و روابط‌جنسی، اینها واقعیت‌های اجتماعی هستند. روسپی‌گری یک واقعیت اجتماعی‌ای است که جامعه نمی‌بیند، اصلا صورت‌مساله را قبول ندارد”.