نمازعید فطر در مصلای تهران هم لغو شد

نویسنده

» هراس از تجمع میلیونی مخالفان دولت

به دنبال لغو برگزاری مراسم احیا در مرقد آیت الله خمینی، دیروز اعلام شد که نماز عید فطر در مصلای تهران نیز برگزار نخواهد شد.

رییس ستاد برگزاری نماز عید سعید فطر شهرداری تهران با اعلام اینکه نماز عید سعید فطر امسال در مصلای بزرگ تهران برگزار نمی‌شود علت آن را انجام ساخت و ساز وفعالیت های عمرانی ذکر کرد. محمد عیدیان به ایرنا گفت که” مجموعه مصلای بزرگ امام خمینی(ره) امسال آمادگی برگزاری نماز با شکوه عید سعید فطر را ندارد و دلیل این امر  انجام فعالیت های عمرانی و ساخت و سازهای داخل محوطه مصلی است”.

ناظران معتقدند برگزاری نماز در مصلای تهران به دلیل ویژگی های جغرافیایی از وباز بودن فضا امکان کنترل جمعیت را برای مقامات امنیتی و پلیس دشوارتر می کند. با توجه به اینکه امامت نماز عید فطر به عهده آیت الله خامنه ای است، به نظر می رسد مسوولین ترجیح داده اند که برای جلوگیری از حضور انبوه مخالف دولت در مراسم، محل برگزاری آن را به دانشگاه تهران منتقل کنند که به قابل کنترل تر  است، به خصوص آنکه نمازگزارانی که در محوطه محدود دانشگاه قرارمی گیرند با تدابیری که اندیشیده می شود معمولا عمدتا از میان هواداران دولت هستند و  دوربین های صداوسیما مشکلی برای تصویربرداری گزینشی از جمع نماز گزاران ندارند.

عیدیان گفته است: “فضای کارگاهی موجود در مصلی تهران امکان پذیرش جمعیت میلیونی نمازگزار در روز عید سعید فطر را ندارد”. وی درپاسخ به این پرسش که عملیات عمرانی در مصلای تهران سالهاست که در حال انجام بوده و با این وجود شهرداری آنجا را برای برگزاری نماز عید فطر آماده می کرده  گفته است: “امسال امکان آماده سازی این مکان فراهم نشد و مقرر شده تا نماز عید سعید فطر در محل مصلای دانشگاه تهران برگزار شود. البته با توجه به تجربه های متعدد برگزاری نماز در دانشگاه تهران مشکلی از بابت برگزاری نماز عید فطر در این مکان وجود ندارد.”

بعداز به هم خوردن مراسم احیا که بنابرروایت های مختلف به دنبال فشارهای سیاسی بر سیدحسن خمینی برحذف نام سیدمحمدخاتمی از لیست سخنرانان صورت گرفت این دومین مناسبت بزرگ مذهبی ماه رمضان است که دچار تغییرات غیرمترقبه می شود.

در تازه ترین واکنش به لغو مراسم شب های احیا در آرامگاه آیت الله خمینی، آیت الله بیات زنجانی تصریح کرده است: “ کار را به جائی رسانده‌اند که در مراسم معنوی احیاء شب های قدر نیز دخالت کرده و با اعمال فشارهای نامعقول، تولیت حرم حضرت امام(ره) را مجبور به اعلام لغو مراسم می‌کنند.”

وی همچنین با اشاره به چنین “نگاه نامناسبی” از سوی حاکمیت پیش بینی کرده که در آینده در های حرم آیت الله خمینی نیز به روی مردم ببندند.

 در همین ارتباط حسین هاشمیان، نماینده اصلاح طلب مجلس  نیز ضمن اظهاراتی با انتقاد شدید از تعطیل شدن مراسم احیای امسال پس از دو دهه، علت آن را فشار “عده ای اوباش” عنوان کرده : “به خاطر فشارهایی که عده‌ای اوباش می‌آورند یاران امام از جمله ناطق نوری و خاتمی نمی‌توانند در حرم امام و در کنار او در شب‌های احیا سخنرانی کنند و این حرکتی در راستای امام زدایی است که متاسفانه شروع شده است.”

محمدهاشمی عضو کمیته سیاسی حزب کارگزاران هم ضمن ابراز تاسف از این رویداد، آن را “تعرض” به “جایگاه و حرم” آیت الله خمینی دانسته است.

 

برادر آیت الله هاشمی رفنسجانی پیرامون علل لغو این مراسم اظهار داشته: “ اگر این اتفاق براثر فشارهای سیاسی رخ داده باشد دیگر انسان نمی‌داند چه باید بگوید . در جامعه ای که امام و حرم امام مصونیت ندارد، معلوم نیست انقلاب به کجا می‌رود.”